Pagina 1 van 3

Vreemd NAP verhaal

Geplaatst: do sep 08, 2011 20:57
door Kosta
Mijn broer wilde vanmiddag naar een 166 kijken . Ik heb voor dat hij ging de NAP gecheckt via internet . Deze gaf aan dat het een 'logische' km stand was.
Bij de auto aangekomen klopte de km. stand die ik ingevoerd had maar de onderhoudsboekjes die netjes door de dealer waren afgestempeld toonden een behoorlijk hogere km.stand . Iemand die dit kan verklaren ?

RE: Vreemd NAP verhaal

Geplaatst: do sep 08, 2011 21:05
door yuri 75 V6
Wat was het verhaal van de verkoper?

RE: Vreemd NAP verhaal

Geplaatst: do sep 08, 2011 21:06
door Zaagauto
Boekjes horen niet bij deze auto?

Re: RE: Vreemd NAP verhaal

Geplaatst: do sep 08, 2011 21:07
door yuri 75 V6
Boekjes horen niet bij deze auto?
Wat zou hij dan antwoorden op de voor de hand liggende vraag waarom ze er dan bij zitten?

RE: Vreemd NAP verhaal

Geplaatst: do sep 08, 2011 21:35
door Zaagauto
Onwetendheid? Niet goed gekeken?

Hem gewoon vragen hoe of wat... Ben ook wel nieuwsgierig... Dacht dat NAP redelijk waterdicht systeem was.

RE: Vreemd NAP verhaal

Geplaatst: do sep 08, 2011 21:56
door Kosta
Boekjes horen bij deze auto . Auto staat bij een autobedrijf, het gemiddelde bedrijf noteert de km.stand en zet dat in de advertentie . Als je vraagt hoe het kan , standaard antwoord: "ik heb 'm zo ingekocht " . Het enige wat ik me op dit moment kan voorstellen is dat de dealer de laatste beurten niet geregistreerd heeft maar dan is het een lek systeem natuurlijk want dan ben je aan de grillen en grollen van de desbetreffende dealer overgelaten . Iemand enig idee hoe dit eigenlijk werkt qua registratie ?

RE: Vreemd NAP verhaal

Geplaatst: do sep 08, 2011 21:59
door yuri 75 V6
Tegenwoordig wordt, als ik het wel heb, de kilometerstand bij de APK ook ingevoerd. Dat is semi-waterdicht, want de eerste 3 a 4 jaar komen auto's vaak nog bij de dealer voor onderhoud en de dealer zal geen reden hebben om de kilometerstand niet in te voeren, en het misschien wel verplicht zijn. Vanaf dat moment is de auto APK-plichtig en gaat de registratie verder. Voor oudere auto's is het dan misschien wat natte vingerwerk, maar als je het gevoel hebt dat het niet klopt met een auto kun je het beste weglopen. Er zijn er altijd meer te koop dan die ene ;)

RE: Vreemd NAP verhaal

Geplaatst: do sep 08, 2011 23:33
door techniek klojo
@ Kosta:

Het probleem begon al toen je broer naar een 166 ging kijken,ipv een 164.............. :D

Boekjes lijken mij betrouwbaarder dan NAP.

Re: RE: Vreemd NAP verhaal

Geplaatst: do sep 08, 2011 23:41
door giardinetta
@ Kosta:

Het probleem begon al toen je broer naar een 166 ging kijken,ipv een 164.............. :D

.
:mrgreen:

Ik ben het niet met je eens maar vind "m wel leuk.

RE: Vreemd NAP verhaal

Geplaatst: vr sep 09, 2011 07:55
door KAS
Ik heb begrepen dat bij iedere apk de autopas ook wordt bijgewerkt. Maar er hoeft maar 1 iemand een keer de km.stand verkeerd invullen en je logische stand klopt al niet meer. Bij import auto`s is het al helemaal niet waterdicht want als voor de rdw keuring de stand in de zomerstand wordt gezet geeft nap uiteindelijk een logische stand aan. Daar kan de nap niks aan doen natuurlijk maar het geeft wel aan dat je altijd zelf moet controleren of het wel klopt bij de bewuste auto. Nooit blind afgaan op een document. Ook oudere auto`s met een 100.000 km teller geven vaak problemen. Een collega gaf een keer bij de nap site een km stand in die afleesbaar 02550 ( of iets dergelijks ) was ( bij een 100.000 teller ) en de nap site gaf aan dat de stand logisch was. Terwijl de eigenaar aantoonbaar liet zien dat er echt een 1 voor had moeten staan.

RE: Vreemd NAP verhaal

Geplaatst: vr sep 09, 2011 08:33
door kees artc6
Dashboard met klokken vervangen ?

RE: Vreemd NAP verhaal

Geplaatst: vr sep 09, 2011 08:54
door alfaqv75
bij een NAP verslag kan je alle ingevoerde standen zien, kan je dus snel genoeg zien of er een keer een type fot is gemaakt of dat er mee is gerommeld...

op mp kan je alleen zie of het logisch is of niet, maar dat kan dus al verpest zijn door een type fout

RE: Vreemd NAP verhaal

Geplaatst: vr sep 09, 2011 09:10
door giardinetta
Stel je rijdt 40.000 per jaar, je geeft zelf een beurtje bij 20..000 .Rijdt vervolgens nog 20.000 en laat hem voor de APK terugzetten op 20.000,dan is dat toch nooit te controleren
Als je dan bij de APK ook de dealer een beurt laat doen klopt je boekje ook nog. :shock:

RE: Vreemd NAP verhaal

Geplaatst: vr sep 09, 2011 09:26
door rutgerdow
Zoals hier boven staat is er uiteraard mee te sjoemelen, maar als je dat bewust wilt doen, dan moet je dit wel heel consequent doen.
Volgens mij wordt namelijk bij elk garage bezoek de km stand genoteerd. (zie je ook vaak op de rekening staan) en veel software
die hiervoor gebruikt wordt (financieel) koppelt dit volgens mij ook weer terug naar NAP.
Zodoende zou het terugzetten van de stand gelijk op moeten vallen.

Ik heb zelf mijn km stand ook bewust teruggezet omdat ik een gereviseerde/gerebuilde motor heb laten inbouwen: dan kan ik makkelijker
m'n service intervallen onthouden. Ik heb dit bewust gedaan, maar wel nadat de auto met 'nieuwe' motor eerst apk gekeurd was. (en dus
deze originele stand bij NAP geregistreerd wordt) Zodoende kan ik deze actie verantwoorden mocht ik de auto verkopen.

RE: Vreemd NAP verhaal

Geplaatst: vr sep 09, 2011 09:41
door @PM
Mijn vader heeft eerder dit jaar bij de verkoop van zijn auto een NAP-pas opgevraagd. Er stond op dat de stand logisch was, maar toch klopte e.e.a. niet, aangezien de NAP uitgegaan was van een vijf-cijferige teller. De auto waar het om ging heeft wel degelijk een zes-cijferige teller. Ik weet het niet zeker meer, maar ik meen dat de vijf-cijferige standen ook een raar beeld vertoonden en niet altijd overeen kwamen met de werkelijke laatste vijf cijfers. Uiteindelijk heeft-ie een nieuw rapport gekregen met zes-cijferige standen die wel klopten (voor hem te controleren, want hij heeft de auto van 1999, toen-ie nog op <100000 stond, tot 2011 gehad).

Dus wellicht toch ook de NAP om opheldering vragen?