Rees Cees

Waarom dan?

ma sep 19, 2005 10:29

Zo nu en dan komt er weer een topic voorbij waar flink van mening gewisseld wordt over andere auto merken. Dat gebeurt op dit forum maar ook op de andere Alfa forums.

Vaak worden de andere merken door het slijk gehaald en mag er aan een Alfa niets veranderd worden want dat zou verkeerd zijn en alleen de Alfa is heilig.

Waarom is dat?

Kijk ik race dan toevallig met een Alfa maar dat had ook een ander merk kunnen zijn verder vind ik het leuke auto's maar heilig tov andere merken zijn ze echt niet.

Privé en voor mijn werk rij ik dus geen Alfa omdat kosten technisch de afschrijving en onderhoud te hoog zijn bij het aantal km's dat ik per jaar weg scheur (je moet ook wat geld over houden om te kunnen racen :wink: ).

Knopjes

RE: Waarom dan?

ma sep 19, 2005 10:49

Dat is, denk ik, dat alfa-virus wat veel van de objectiviteit uit iemands beoordeling wegneemt ;)

Het is een stukje irrationaliteit bij mensen die doorgaans vrij rationeel zijn. Dat meen ik tenminste te zien... Ik ben op het Opel-forum en op het Peugeot 205-forum min of meer actief geweest (heb 2 keer een Opel Kadett gehad en tussendoor een Peugeot 205, nu een 75 TS), en ik vind dat de Alfa-rijders wat betreft algemene zaken het meest rationeel overkomen.

Misschien is de voorliefde voor het merk een soort uitlaatklep. Alfa Romeo's zijn en blijven auto's die een soort van sportieve exclusiviteit uitstralen, en het merk is daarnaast ook redelijk controversioneel vanwege zijn/haar reputatie ;)

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 19, 2005 10:55

De uitlatigen hebben niets met het merk of andere merken te maken maar gewoon standaard
gedrag wat bij iedere merkforum zal voorkomen. Mensen die het hart aan een voetbalclub hebben geschonken, zal je praktisch nimmer iets goeds horen zeggen over de concurrent.

Het hoort erbij zou ik willen zeggen. Kwaad kan het niet.

Knopjes

ma sep 19, 2005 11:07

Toch gelden er hier andere normen & waarden qua optische tuning van de Alfa's, dat zie ik dan weer niet op andere automerk-fora... De voorliefde voor Alfa Romeo werkt denk ik ietsjes anders als bij andere merken. Misschien heeft het ook met de leeftijd te maken? De mensen die in zo'n uitgebouwde VW's of Opeltjes rijden zijn meestal jonger dan 25 lijkt het, terwijl de gemiddelde leeftijd hier hoger lijkt te liggen (al ben ik zelf net een weekje 20). Ik weet van mezelf dat ik met m'n vorige auto's ook wat uitbundiger was qua modificaties, zo had ik op m'n eerste Kadett brommerstickers op de motorkap en een poppenkop de trekhaak geïnstalleerd :P Zo'n praktijken laat ik bij m'n 75 natuurlijk achterwege, niet alleen omdat ik het zelf absoluut niet zou willen maar ook omdat ik anders door de Alfa Club gelyncht zou worden :lol:

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 19, 2005 11:41

Ik keek even op Saab forum maar de soort reacties zijn vrijwel gelijk aan het Alfa forum...

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=7941

SPIDERVELOCE1750

ma sep 19, 2005 12:04

Ik denk dat je heel veel van die uitspraken over andere wagens hier best met een korreltje zout mag nemen . Het is misschien wel het lekker samenhorigheidsgevoel dat mensen al eens uit de bocht laat gaan ...

Jullie mannen kunnen toch ook flink wat negatieve praatjes over vrouwen hebben maar of dat nu wil zeggen dat jullie niet van ze houden ...

Als je het te serieus bekijkt is het alsof we in één of ander extremistisch clubje zitten die het liefst de rest van de wereld zou zien oprotten ... en ik meen zo'n sfeertje hier toch niet op te snuiven ...

Ik ga trouwens volgende zondag niet naar Spa om enkel Alfa's te bewonderen hoor :wink:

Kristal

Rees Cees

ma sep 19, 2005 12:24

Nee hoor serieus bedoel ik het niet en begrijp ook best wel dat er een hop lol is.

Wat mij persoonlijk stoort is dat bijna ieder ander merk afgekraakt wordt wat niet met Alfa (of andere Italianen) te maken heeft. Ik vroeg me gewoon af waar dat nou aan zou liggen.

Zal idd wel een soort virus zijn of net als genoemd een sterke verbondenheid met iets zoals een voetbalclub (alleen het ene is goed en de rest niet).

@Kristal:

Ik had ook graag naar Spa gegaan dit weekend, oude racers kijken is altijd erg leuk van wat voor merk dan ook maar helaas Familie weekend (over verbondenheid gesproken......lekker de koude kant afkraken :wink: )

Knopjes

Re: RE: Waarom dan?

ma sep 19, 2005 12:44

Ik keek even op Saab forum maar de soort reacties zijn vrijwel gelijk aan het Alfa forum...

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=7941
OK, je hebt gelijk... mijn ervaring is dan ook beperkt tot de wat meer "gangbare" merken en modellen. Saab is idd ook zo'n liefhebbersmerk.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 19, 2005 13:31

De keuze is volgens mij echt door velen ingegeven door een sentiment en gevoel.
Wat voor verbetering vatbaar is, wordt uitgelegd als karakter.
Er zijn vele goede auto's te koop maar het is wel opvallend dat Alfa Romeo iets heeft.
Een gewone Golf niet maar een Golf GTI heeft praktisch zo'n zelfde werking.

In Duitsland hebben ze eenmaal de vraag gesteld hoe graag
men zijn/haar merk mag.

Uitslag:
1. Porsche
2. Alfa Romeo
3. Saab
4. Jaguar

Alfa Rome is i.d. een echt liefhebbersmerk en liefhebbers zijn wellicht wat......het hoort erbij.
Ik heb het vermoeden dat vele rijders van een Alfa Romeo echt iets hebben met het merk.
Een oprecht enthousiasme.

Kosta
Guru
Guru

Re: Waarom dan?

ma sep 19, 2005 15:01

Kijk ik race dan toevallig met een Alfa maar dat had ook een ander merk kunnen zijn verder vind ik het leuke auto's maar heilig tov andere merken zijn ze echt niet.
Dat lijkt me niet toevallig, je kiest toch bewust voor een type of merk auto omdat die wat aantrekt of omdat er voldoende know how aanwezig is.
Je kan het ook anders stellen, waar race je liever mee? Met een Alfa of een Toyota ?
De ene persoon stapt wat makkelijker over naar een ander merk dan een ander.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Rees Cees

ma sep 19, 2005 16:45

ik heb voor het racen met een Alfa gekozen omdat ik op dat moment ook privé met een Alfa reed. De smaak kreeg ik te pakken op het SCARB weekend ergens 1999 in Assen.
Als ik op dat moment een Cup Saxo had kunnen kopen dan had ik dat ook gedaan er stond toen echter een leuke 33 te koop waar sponsors me liever in hadden.

NB als ik morgen in een andere racer kan gaan rijden dan zal ik dat niet laten..........Clio of zo (het gaat bij mij om het rijden).

Ricambi Originali

ma sep 19, 2005 17:52

Wel een gevaarlijke uitspraak richting je fanclub :P

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

ma sep 19, 2005 17:59

(...) niet alleen omdat ik het zelf absoluut niet zou willen maar ook omdat ik anders door de Alfa Club gelyncht zou worden :lol:

En juist dàt getuigt niet van normen en waarden. Nou ja, wèl dus eigenlijk, maar niet het soort normen en waarden waar iedereen de mond van vol heeft: met name die van respect voor elkaar. Ik vind het afzeiken van andermans smaak, voorkeuren, taalfouten, etc. op dit forum soms veel te ver gaan. Om maar te zwijgen van het gezanik in de verkooptopics. Wat mij betreft is dit forum geen haar beter (maar ook niet slechter) dan andere fora. Vind het hier wèl meestal erg gezellig :P

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 19, 2005 19:30

je moet ook alles met een knipoog zien m.i. :wink:

doet er niet vanaf dat sommige merken echt verschrikkelijk zijn

sorry moest ik kwijt
156

Knopjes

ma sep 19, 2005 20:05

(...) niet alleen omdat ik het zelf absoluut niet zou willen maar ook omdat ik anders door de Alfa Club gelyncht zou worden :lol:

En juist dàt getuigt niet van normen en waarden. Nou ja, wèl dus eigenlijk, maar niet het soort normen en waarden waar iedereen de mond van vol heeft: met name die van respect voor elkaar. Ik vind het afzeiken van andermans smaak, voorkeuren, taalfouten, etc. op dit forum soms veel te ver gaan. Om maar te zwijgen van het gezanik in de verkooptopics. Wat mij betreft is dit forum geen haar beter (maar ook niet slechter) dan andere fora. Vind het hier wèl meestal erg gezellig :P
Yep, maar dat van dat lynchen voegde ik ook puur voor de grap toe... ;) Ik weet goed dat die auto van mij is en dat ik ermee kan doen wat ik wil, maar ik wou met mijn post daar aangeven dat ik mijn 75 heel anders bekijk en behandel dan mijn toenmalige Kadett :P

Terug naar “Het Forum Café”