rjol
Newbie
Newbie

toekomstig alfa rijder?

zo dec 23, 2012 19:35

Hallo Alfa romeo rijders fans en fanaten.

Ik ben net nieuw op dit forum......en ik heb mij aangemeld wel om het feit dat ik mischien ook wel een alfa ga rijden. type 147 van het bouwjaar 2001.
Het is een 1.6 88 kw 120 pk de snellere 1.6 .
Nu heb ik al echt vele auto,s van allerlei pluimage gereden,maar nog nooit een alfa romeo.
Nu was mijn idee om er zeker van te zijn dat zo,n 147 wel echt wat is voor mij ,om mij aan te melden hier op dit forum.
En hier te vragen wat nu de pluspunten zijn van zo,n 147 en waar ik e.v.t. op moet letten als ik hem ga bekijken.
Ik hoop dat er iemand is die mij een goed advies kan geven.

m.v.g. richard

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

RE: toekomstig alfa rijder?

zo dec 23, 2012 21:13

Goedenavond Richard,

Welkom op ons forum. Goed voornemen natuurlijk om een Alfa aan te schaffen.
In de rubriek "Algemene technische vragen" en "Aankoop adviezen en aandachtspunten" kun je veel informatie vinden over de diverse Alfa's.
Natuurlijk hebben wij binnen de SCARB ook een 147 register waar je met je nieuwe aanwinst terecht kunt.

Vriendelijke groeten en alvast veel plezier,

Hylke
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Rainier155
Guru
Guru

zo dec 23, 2012 22:02

Aandachtspunten voor alle 16v Twinsparks.

- Distributieriem en waterpomp (en multiriem) moeten om de 60.000 km of 3 jaar vervangen worden (uitstellen krijg je gegarandeerd spijt van).
- Nokkenasversteller kun je het beste ook mee vervangen.
- Fase 3 blokken in de 147 willen nogal is olie zuipen ivm "ontwerp fout" van zuigers/zuigerveren.
- Als het oliepeil onder minimum is (geweest) door bijv olieverbruik, heb je kans op schade aan de krukas op de drijfstangen. Dus ik zou de drijfstanglagers sowieso altijd preventief vervangen na 150.000km of meer.
- Motorolie flushen met Forté om vervuilingen kwijt te raken
- Fatsoenlijke olie (10W60 of 10W40) erin gooien. Geen andere types dus of goedkope drek van de aldi.
- Verder ook alle andere vloeistoffen goed bijhouden of preventief verversen.
- Originele bougies zijn prijzig (2 soorten leverbaar, 60.000 en 100.000 km) maar er zijn ook "gewone" bougies leverbaar die om de 10.000 vervangen moeten worden.
- Verder kunnen onderdelen zoals Luchtmassameter, thermostaat en lambda sondes ook nog wel is voor wat "kuren" zorgen.

Zeker weten dat je een Alfa wil? :P :roll:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

rjol
Newbie
Newbie

ma dec 24, 2012 09:55

Ach dat valt dan allemaal wel mee.....t,hs een type dat een een beetje aandacht vraagt en netjes bij gehouden moet worden.

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

ma dec 24, 2012 09:58

Alles valt of staat dus met het juiste onderhoud en gebruik.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Terug naar “Het Forum Café”