sprints
Member
Member

Nederlandse Alfasud Sprints (Chroom/rvs bumpers)

zo jan 20, 2013 21:29

Drie jaar geleden heb ik de zorg voor een Sud Sprint op mij genomen. Na de zoektocht naar de Sprint ben ik de advertenties en andere “berichten van leven” van andere Nederlandse Sud Sprints met chroom (RVS) bumpers blijven volgen. Zover mogelijk bewaar ik wat gegevens en foto’s. Rond de jaarwisseling heb ik wat tijd besteed om deze kentekens eens op de RDW website te checken:

In totaal heb ik nu 30 kentekennummers vastgelegd.
-Het kenteken met de oudste datum eerste toelating is 17 februari 1978 (kennelijk werden er geen geleverd voor 1978?)
-Helaas zijn er in 2012 van de 30 kentekens 3 Sud Sprints gesloopt, 10% dus!

Van deze nummers staan nog 22 kentekens als actief bij de RDW
-Van deze actieve nummers zijn er in 2012 acht van tenaamstelling veranderd, dat is 36%!
-Opmerkelijk is ook dat van 9 kentekennummers geen APK vervaldatum is geregistreerd, dat betekend 41% van de actieve kentekens geen APK sinds 1993!

Van deze actieve nummers zijn er nog 9 voorzien van APK en verzekering
-Van de kentekens met APK en verzekering zijn er 3 die later ingevoerd zijn.

Ongetwijfeld zijn er nog meer Sud Sprints met chroom bumpers die gewoon rondrijden of ergens in een schuur opgeslagen staan. De lijst groeit nog steeds echter steeds vaker blijken ze niet meer in het actieve bestand van de RDW te staan (=vermoedelijk gesloopt). Het lastigst is het spoor te volgen van de vervangende kentekens uit de jaren 80 en 90 die afgegeven zijn omdat papieren verloren waren, deze kunnen nu weer teruggeven worden voor het oorspronkelijke kentekennummer.
Op de foto’s van evenementen van de Scarb zie je maar weinig Sud Sprints met chroom bumpers meer, hetgeen ook niet zo verwonderlijk is als ik tot een aantal van 9 Sud Sprints kom die de weg op mogen. Stel dat er nog 100% meer zijn die ik niet gevonden heb dan zij het er nog steeds maar 18 stuks op de weg. Dus mensen, ze worden schaars,hou ze in stand of bewaar ze voor eventuele restauratie later.
Groet K!

alfasud71
Junior Member
Junior Member

RE: Nederlandse Alfasud Sprints (Chroom/rvs bumpers)

zo jan 20, 2013 22:38

Als het goed is zijn er 3 van mij bij.dit jaar komt er 1 van deze 3 weer op de weg na ongeveer 20 jaar.
Wel in nieuwstaat!!

paul veloce
Full Member
Full Member

zo jan 20, 2013 23:14

Hoi K.

Leuk dat je de moeite hebt gedaan om dit uit te zoeken. ik ben eigenlijk wel benieuwd welke exemparen dat nog zijn. Op het forum zijn best wel een aantal Sprint eigenaren actief. Een chroom-bumper Sprint (of eigenlijk RVS-bumper, in chroom zijn ze er nooit geweest) kwam je ook vroeger als zelden tegen op evenementen, maar 22 actieve kentekens waarvan 9 met apk is wel erg weinig. Die oudste is waarschijnlijk het exemplaar wat nu in de Autoweek Classics staat?
Mijn ivoren exemplaar heb je waarschijnlijk ook wel in je bestand staan (FZ26YB) en staat er nog best wel goed bij, als heeft ze sinds 1999 geen daglicht meer gezien. Eigenlijk moet ik maar weer eens moeite gaan nemen om haar op de weg te krijgen, als ik tijd krijg...weg gaat ze in elk geval niet. De motor moet wel compleet opnieuw gedaan worden; rijden zit er nu niet in en na ruim 13 jaar zal er nog wel meer gedaan moeten worden.

@Alfasud71: dat schreeuwt om foto's!

Paul
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

stof
Guru
Guru

zo jan 20, 2013 23:25

ik heb er een, maar dat wist je al :-) gekeurd, rijdend, verzekerd, alles. Dus ik ben 1 van die 9 en jij zelf ook? Dan zijn er buiten ons maar 7... dat wordt zoeken! zouden we het lijstje compleet krijgen?

(ik neem dus aan dat je de HR-20-YG wel in je lijstje hebt...)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

33carbs
Full Member
Full Member

zo jan 20, 2013 23:57

Ik heb er ook nog ééntje. 41vx40. Auto is van 23-8-1978. Heeft denk ik ook al 20 jaar geen openbare weg gezien.
in bezit:
ducati 999
75 1.8
146 ti

Pericoloso
Guru
Guru

ma jan 21, 2013 00:21

Zover ik weet zijn de eerste Sprintjes in 76 op kenteken gezet in NL.
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jan 21, 2013 02:00

Ik begrijp van Wikipedia dat de wisseling van rvs naar plastic in 1983 plaatsvond. Als ik dan alle Sprints t/m 30-06-1983 pak, zijn er nog 74 geregistreerd bij de RDW (peildatum 13-12-2012). De oudste is inderdaad van 17-02-1978.

Da's nog zonder bovengenoemde 41VX40 want die staat om de een of andere reden niet in mijn lijst (soms recent opnieuw geïmporteerd? aangezien hij nu wel bij de RDW bekend is, maar zonder datum aanvang laatste tenaamstelling).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

33carbs
Full Member
Full Member

ma jan 21, 2013 13:10

Ik weet eerlijk gezegd niet zo veel over de sprint. Kenteken moet opnieuw aangevraagd worden als de sprint klaar is.
En dan kan mijn vriendin er in rond toeren. Ik maak Haar verplicht een alfa rijdster.
in bezit:
ducati 999
75 1.8
146 ti

sprints
Member
Member

ma jan 21, 2013 13:51

Allemaal bedankt voor jullie positieve reacties

alfasud71 - ben wel benieuwd naar de 3 Sprint kentekens, PB?
paul veloce - natuurlijk staat die van jou erbij. De sprint die het langst bij één eigenaar geregistreerd staat (in mijn lijstje)
stof - natuurlijk, doen de koplampen het nog? hoe is het met de 16V ombouw?
33carbs - 41 VX 40 (oorspronkelijk uit Voorthuizen) was wit nu blauw met. Had interesse voor de Sprint en destijds navraag gedaan bij de RDW. Een vorige eigenaar heeft het kenteken ingeleverd bij de RDW, de tenaamgestelde kan het kenteken terugvragen, een nieuwere eigenaar moet bij de RDW keuren en aantonen eigenaar te zijn.
Pericoloso - heb uit het rodel circuit vernomen dat Sprints pas eind 77 op de NL markt kwamen in verband met kwaliteits en kwantiteitsproblemen. Het type met de chroom ruitlijsten zou niet geleverd zijn. Ik heb daar echter geen zwart op wit bewijs gevonden.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van een Sprint in het (hard) geel. Weet iemand of er nog een origineel Nederlandse gele Sprint bestaat? De Sprint die een tijd terug te koop stind in Veendam was origineel D.blauw, de zwarte die Thor aanbood (met Fiat Panda bumpers) bleek achteraf origineel geel maar is gesloopt.

Ik ben niet van plan alles op alles te zetten om een complete lijst te krijgen, het is gewoon interesse. Informatie is echter altijd welkom.

Met vriendelijke groet, Kees

rednal
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma jan 21, 2013 20:31

Hier een foto van de zwarte die eerst geel was, deze is inderdaad gesloopt, de gele op de achtergrond is origineel een witte type 2, gaat straks verder als een ivoor witte type 1 met qv interieur.

Afbeelding
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

stof
Guru
Guru

ma jan 21, 2013 21:27

ik ben even hard aan het nadenken over het kenteken van mijn (ex-zwitserse) muur-sprint... de donor voor de mijne waarvan de rest nu in de keuken hangt. Was een '86 kenteken maar wel een originele rvs-bumper, dus waarschijnlijk later geimporteerd. Hoe dan ook bestaat hij nu niet meer...

ja natuurlijk doen de koplampen het nog ;-) en voor de 16v ombouw; daar ben ik mee bezig, maar ligt al een paar maanden stil, ben net verhuisd en dat brengt ook wat werk met zich mee. Heb nog wel wat hulp, een paar vrije weekenden en nieuwe mojo nodig om ervoor te zorgen dat dat voor de zomer klaar is! hoe dan ook kan ik nog steeds gewoon met de 8v rijden... reservejerrycannetje met olie mee en gaan 8)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

paul veloce
Full Member
Full Member

Re: RE: Nederlandse Alfasud Sprints (Chroom/rvs bumpers)

di jan 22, 2013 19:52

paul veloce - natuurlijk staat die van jou erbij. De sprint die het langst bij één eigenaar geregistreerd staat (in mijn lijstje)
Toch niet helemaal waar. ##-XM-## is sinds 8 maart 1986 bij dezelfde eigenaar. (1.5 85pk verde matese).

Van de oudere kom ik dan ook nog PJ-##-LT tegen, waarvan ik een foto heb van een Zandvoort meeting van een heleboel jaar geleden (90-er jaren) die nog steeds geregistreerd staat. Deze zou origineel nederlands van 1978 zijn, maar blijkbaar in '86 van een nieuw kenteken voorzien. Geen APK gegevens. En natuurlijk de witte Sprint die Mismeniet pas gekocht heeft.
Het exemplaar wat in Autoweek Cassics stond is in ieder geval voorzien van de chromen strips (en het blokjesinterieur), dus deze zijn zeker wel in Nederland geleverd. Volgens mij heeft Thor ook ooit een '76-er of '77-er gehad?

Ik heb ooit bij de toenmalige NL importeur nagevraagd hoeveel Sprints er geleverd waren in NL.
1979: 440
1980: 325
1981: 295
1982: 253
1983: 174
1984: 158
1985: 81
1986: 48
1987: 37
1988: 77
Van eerdere jaren wordt hierin geen informatie gegeven, al zijn ze duidelijk wel eerder geleverd.

Het testexemplaar wat in de diverse autobladen stond had kenteken 62-NR-19 maar is niet meer onder ons. Dit kenteken is in september/oktober 1976 afgegeven; de marktintroductie van de Sprint in Nederland was 21 september 1976, dus dat hangt aardig samen. De eerste testen van de Sprint zijn in juni 1977 in de autobladen verschenen (zowel Autovisie, Autokampioen als Autorevue testten hetzelfde bovenstaande exemplaar), en daarbij werd ook een prijs vermeld. De 1.5 versie (met zwarte details i.p.v. RVS) werd vervolgens 27 mei 1978 geintroduceerd, dus de eerste versie is krap een jaar geleverd.
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di jan 29, 2013 21:23

Mooie informatie! Chapeau voor het werk.
Heb je toevallig ook inzicht in het aantal latere types (ik vraag mij bijvoorbeeld af hoe veel 1.7QV's er nog zijn in Nederland).
Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 29, 2013 21:46

Er waren op 13-12-2012 bij de RDW bekend:

37x Sprint 1.7 Q.V.
55x Sprint Quadrifoglio (geen idee of dat ook voor 1.7 Q.V. kan doorgaan?)
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

sprints
Member
Member

zo feb 17, 2013 12:26

Hierbij een up-date.

Door de input van Frank veloce en Alfasud71 en een aantal zoeksessie op het www is het aantal Nederlandse kentekens in mijn lijst toegenomen tot 52.
Hierbij hou ik de voorwaarde aan dat er iets moet zijn, een foto, een advertentie, een gegevensbestand van de RDW site.

Zoals eerder gesteld zijn er 52 kentekens.

Van deze kentekens staan er 34 kentekens als actief op de RDW website.
Zoals Paul veloce al aangaf is niet zijn F$-xx-YB de langst op naam staande Sprint maar $$-XM-$8 ( vanaf 8 maart 1986)
Volgens @mp zouden er nog 74 Sprints met chroom/RVS bumpers geregistreerd staan bij de RDW dus staan er nu meer dan de helft in de lijst.

Van de 34 actieve kentekens zijn er nog steeds maar 9 met geldige APK en verzekering.
De verhouding origineel Nederlandse en later ingevoerde Sprints is ongewijzigd met 6 origineel NL en 3 later ingevoerd.

Diversen:
-In de lijst staan 3 kentekens die vervangende kentekens kunnen zijn uit de jaren tachtig, met name KB-$$-Z$ en KT-$$- $P lijken nog wel te bestaan maar de RDW kent deze niet meer. Hebben deze hun originele kentekennumers weer teruggekregen?
-De zilvergrijze Sprint van "Kurp" is niet opgenomen in de lijst. Er zijn veel foto's van deze Sprint op het www maar heb er geen met kentekennummer kunnen vinden, m.i. een hele prestatie in deze digitale tijd.
-Er zijn 4 actieve kentekens die geen datum tenaamstelling hebben. van één weet ik hoe het zit, maar de andere zal ik bij de RDW navragen hoe dit kan.
- ik ben erachter gekomen dat er vermoedelijk toch nog een gele Sprint met origineel NL kenteken bestaat.

Reken je de Sprint van "Kurp" mee kom je in mijn lijst op 10 Sprints die de weg op mogen. Goede nieuws is wel dat er gewerkt wordt aan een aantal die mogelijk in de loop van dit jaar weer de weg op kunnen.

Tot slot nog het leuke artikel in Autoweek Classics (Editie 1 2013) waarin een vergelijk staat tussen de VW Scirrocco en Alfasud Sprint 39-UG-00.

Met vriendelijke groet, Kees

Terug naar “Het Forum Café”