Drie jaar geleden heb ik de zorg voor een Sud Sprint op mij genomen. Na de zoektocht naar de Sprint ben ik de advertenties en andere “berichten van leven” van andere Nederlandse Sud Sprints met chroom (RVS) bumpers blijven volgen. Zover mogelijk bewaar ik wat gegevens en foto’s. Rond de jaarwisseling heb ik wat tijd besteed om deze kentekens eens op de RDW website te checken:
In totaal heb ik nu 30 kentekennummers vastgelegd.
-Het kenteken met de oudste datum eerste toelating is 17 februari 1978 (kennelijk werden er geen geleverd voor 1978?)
-Helaas zijn er in 2012 van de 30 kentekens 3 Sud Sprints gesloopt, 10% dus!
Van deze nummers staan nog 22 kentekens als actief bij de RDW
-Van deze actieve nummers zijn er in 2012 acht van tenaamstelling veranderd, dat is 36%!
-Opmerkelijk is ook dat van 9 kentekennummers geen APK vervaldatum is geregistreerd, dat betekend 41% van de actieve kentekens geen APK sinds 1993!
Van deze actieve nummers zijn er nog 9 voorzien van APK en verzekering
-Van de kentekens met APK en verzekering zijn er 3 die later ingevoerd zijn.
Ongetwijfeld zijn er nog meer Sud Sprints met chroom bumpers die gewoon rondrijden of ergens in een schuur opgeslagen staan. De lijst groeit nog steeds echter steeds vaker blijken ze niet meer in het actieve bestand van de RDW te staan (=vermoedelijk gesloopt). Het lastigst is het spoor te volgen van de vervangende kentekens uit de jaren 80 en 90 die afgegeven zijn omdat papieren verloren waren, deze kunnen nu weer teruggeven worden voor het oorspronkelijke kentekennummer.
Op de foto’s van evenementen van de Scarb zie je maar weinig Sud Sprints met chroom bumpers meer, hetgeen ook niet zo verwonderlijk is als ik tot een aantal van 9 Sud Sprints kom die de weg op mogen. Stel dat er nog 100% meer zijn die ik niet gevonden heb dan zij het er nog steeds maar 18 stuks op de weg. Dus mensen, ze worden schaars,hou ze in stand of bewaar ze voor eventuele restauratie later.
Groet K!