In Klaverblaadje 141 van dit kwartaal, op pagina 142/143 was het al te lezen: juni/juli volg ik samen met Amerikaans clublid Fred, zijn vriendin Beverley en mogelijk een paar anderen
Route 66. Deze loopt van Chicago naar Santa Monica bij Los Angeles, door acht verschillende staten. We rijden hem niet helemaal. Vanaf New York rijden we zuid west om de 66 bij St. Louis op te pikken.
Route 66 was tot 1985 een belangrijke doorgaande verbinding totdat de functie door de grote Interstates werd overgenomen. Aan 66 kleeft enorm veel nostalgie, hij speelt een belangrijke rol in The American Dream, werd meermalen bezongen en bood tienduizenden langs de route werk in de vorm van motels, garages, tankstations en meer. Tegenwoordig zijn er opnieuw velen die de route tot bron van inkomsten proberen te maken, nu door middel van het bieden van onderdak, informatie en service aan toeristen en nostalgia-fans.
Ik ben benieuwd wat dat nou is, die 'nieuwe' Route 66. Is het een reis terug in de tijd? Zal ik de ondernemingslust en de hoop op een beter leven van de vele Amerikanen die daar ooit langs reisden kunnen invoelen? Of is het een doorzichtig commercieel pretpark van bijna 4000 km lang? Zijn de vele musea langs de route serieus te nemen of is het een bij elkaar geveegd zootje ouwe rommel? We zullen het zien.
Talk to the locals is het devies voor wie de échte 66 wil beleven. Paranoïde kanttekening: 'ja, maar die mensen zijn voor hun inkomen afhankelijk van de toeristen, dus worden de feiten niet Amerikaans aangedikt?' Awesome or awful, that's the question.
Aangekomen in California zetten we de reis voort naar het noorden, naar Sonoma, 40 mijl ten noorden van San Francisco, waar de
National Convention van de Amerikaanse AROC wordt gehouden, het Amerikaans equivalent van ons Spettacolo Sportivo.
We reizen weer met Fred's Giulia, die ons (Fred, Cor en ik) in 2011 ook al van Monterey/Salinas naar New York bracht met de 4000 mijl lange
Three Men and a Giulia tour. Afgezien van een af en toe door het interieur vliegende deurklink ging dat absoluut probleemloos. Ondertussen heeft Fred al weer enkele verbeteringen aan de Giulia aangebracht, de carbs zijn nieuwer dan nieuw gereviseerd, er zit een compleet RVS uitlaatsysteem onder de auto, een via dit forum gevonden FISPA brandstofpomp is gemonteerd en nog enkele zaken. We plannen dit keer wel meer tijd, zodat het niet opnieuw een race tegen de klok wordt.
We zijn te volgen! Ten eerste via de blog
www.route66alfa.com waar we nu nog mondjesmaat op posten maar straks hopelijk dagelijks, en de Twitteraars onder ons kunnen achter ons aan vliegen via
http://twitter.com/route66alfa.