Giovanni-24V
Newbie
Newbie

Even voorstellen:

wo apr 17, 2013 14:47

Op uitnodiging van Johan GT tijdens de meeting van afgelopen zondag. Bekend bij velen onder de naam Jan, Italiaans autoliefhebber in hart en nieren, vaak tegen wil en dank :D Als 14 jarig jochie helemaal verslingerd geraakt aan de Autobianchi A112 en Fiat 127. Sportief Italiaans karakter past het best bij mijn temperament. Pas op 20 jarige leeftijd kocht ik mijn eerste straat Alfa, nadat een Sudstory abrubt afgebroken werd op 17 jarige leeftijd. Mijn pa vond het een leuk wagentje, tot hij er een blokje mee om ging. Zo'n 1500 boxertje vond hij iets teveel van het goeie om als eerste auto mee te beginnen. De even later aangeschafte Giullietta 2.0 deed hem even z'n wenkbrauwen bewegen, en alleen de vraag wat de bedoeling van dat ding was, deed mij snel antwoorden dat die voor de handel bedoelt was............. Enfin, het werd dus een 8 jaar oude Fiat 127 Sport 75HP, die nu anno 2013 nog steeds in bezit is. Een Fiat Croma op lpg werd de opvolger, reed half zo goedkoop naar mijn vriendin in Brabant als de Sport op benzine.

Enfin, de liefde voor het meisje was over, de Croma werd ingeruild op een 4 jaar oude 33 RED, en het virus sloeg in zo'n volle hevigheid toe, dat er sindsdien altijd wel een Alfa op naam stond. Vervloekt heb ik die dingen, maar je komt er echt niet meer vanaf! 9 jaar later en 14 33ers verder, sloeg het noodlot toe in de vorm van een geen voorrang verlenende Jaguar. Exit 33, en ik besloot dat het over en sluiten was met de Alfahobby. 50.000km per jaar in een kart met dak is niet te doen! Al vergeet ik nooit meer hoe zo'n roffelende boxer door de Alpen vloog!

Een Peugeot, Lancia en 2 regelmatig op de stoep gedropte Leon's verder, liep ik tegen een 3 jaar oude Alfa 156 V6 op lpg aan. Met schade. Wat er toen gebeurde weet ik nog steeds niet, maar pas 2 maanden later realiseerde ik me wat ik had gedaan. Ik had weer een Alfa gekocht............. Stupid me! Het ding heeft nog anderhalf jaar in onderdelen uit elkaar gelegen voor ik er mee wegreed. En dat had ik beter niet kunnen doen, want de verslaving sloeg in zulke hevigheid toe, dat ik eigenlijk nooit meer iets anders wilde. Voor ik het wist was het 6 jaar later, en stond de teller op 417.000km en begaf het lagertje van de derde versnelling het, en belandde het ding in de stalling.

Denk niet dat ik een Alfist in hart en nieren ben, alles maar dan ook alles in mijn leven moet perfect in orde zijn, met minder neem ik geen genoegen! Een Alfa past daar uiteraard niet echt in, want er mankeert altijd wel iets aan! Ondanks dat, kijk ik met groot plezier terug op die 300.000km! En gaat het ding voorlopig nog niet naar de stort! Wie weet, als ik heel veel zin krijg pak ik hem weer eens grondig aan. Er ligt nog een motor en bak, overgebleven uit een ombouwproject naar 3.2, met 145.000km. In een handomdraai is zo'n 156 weer gefikst, en pruttel ik weer met een dikke lach over 's lands wegen!

Paar plaatjes om een indruk te geven van mijn Alfaverleden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor je het weet zie je dit op de teller langskomen:

Afbeelding

Geen bijzonder onderhoud aan gedaan, alleen werd je helemaal stapelgek van de frequentie waarop de draagarmen, radiateuren en thermostaten vervangen dienden te worden! Een ontplofte bak en een gescheurd schoepenwieltje van de waterpomp deden mij niet echt liefkozende woordjes richting Alfa uitbraken. :D

De laatste 33:

Afbeelding

10 jaar oud, 429.000km op de teller, en triest aan z'n einde gekomen. Zeg niet dat een 33 niet veilig is, ik ben er zelf uitgeklommen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De 127 Sport:

Afbeelding

Als je voor jezelf werkt en een paar honden hebt, is een bestelautootje wel gemakkelijk. Dat mag natuurlijk weer geen Caddy oid zijn, dus werd het weer iets wat vrijwel niemand heeft:

Afbeelding

Zo zag je ze tot een jaar of 10 terug nog wel eens langskomen. Dit exemplaar was moegestreden tot op het bot, maar omdat ik toch nooit stil kan zitten besloot ik er een projectje van te maken. Dat liep iets uit de hand...................

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou ja, gaten tot en met, overal waar je maar kijken kon.

Het eindresultaat liet zich weer raden met die grondige perfectionistische instelling van me:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat de bak volledig gereviseerd was liep ik een hagelnieuw blokje van een Ypsilon tegen het lijf, die komt vrijwel overeen met het blok van een 127 Sport:
Afbeelding

Alle boutjes en moertjes gestraald en verzinkt:

Afbeelding

Onderstel idem:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Neusje van een 127 MK1 en een fris kleurtje blauw er op:

Afbeelding

De originele hooibalen vervangen voor een paar fatsoenlijke stoelen:

Afbeelding

Bijna klaar:

Afbeelding

Uiteindelijk blijkt dat er nog maar 7 exemplaren op NL kenteken staan. Wat Johan deed opmerken: goh, dat ding is nog zeldzamer dan een SZ! Mooi compliment Johan, thnx!
De kilometervreters uit het verleden: 33 RED '90, 33 Imola '93, 33 1.5 IE '91, 33 1.7 IE '92, 145 TD '95, 33 1.7 IE '92, Delta HPE '00, 156 2.5 V6 24V '00 en nog een heleboel andere vierwielers voor kortere of langere tijd.

alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Even voorstellen:

wo apr 17, 2013 15:08

Goed verhaal, leuke auto's (geel doet het goed op een 33) en lekker bezig. :thumbs:

Welkom hier.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

RoyvdStad
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 17, 2013 15:29

Welkom vanuit Mehr, en leuke Fiat's die kan ik ook zeker waarderen.

Gr Roy
Bentley Continental T
Rover 827 Sterling Coupe
Range Rover Voque
Jaguar XJ6
MG ZT-T
Mercedes E55 AMG

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

wo apr 17, 2013 16:29

Welkom hier en wat een waanzinnig leuke Fiorino :thumbs:

hoornstra
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 17, 2013 16:32

Welkom hier, leuke historie. Zo'n gele Fiat als op de laatste foto was mijn eerste auto meer als 3 decennia geleden! :)
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

__1337__
Full Member
Full Member

wo apr 17, 2013 20:16

Welkom hier Jan :-).

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 17, 2013 20:42

PETMANS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :jumping:

Welkom hier! 8)

Grtz,fRank

hanalfa
Advanced Member
Advanced Member

do apr 18, 2013 08:59

Ja ik word hier erug blij van, zelf ook lange tijd Fiat gereden, waaronder een nu zeldzame Fiat 131 Racing.

Och had ik al mijn auto's maar bewaard, !

Enne mooi man, de torsiestang in het vooronder in de Italiaanse kleuren. 8)
Ciao Han,

Alfa Romeo 166 2.5 V6
Alfa Romeo Spider 3.0 V6
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo
Alfa Romeo 164 2.0 TS
Alfa Romeo 90 2.5 V6 QO
Alfa Romeo 33 1.4 IE SW
Lancia HPE 2.0 IE Executive

Giovanni-24V
Newbie
Newbie

do apr 18, 2013 09:24

Dank voor het welkom! :D

En uiteraard weer een aantal bekenden! Moet niet gekker worden #-o :D :D :D

Alfadragon@ Geel deed het idd heel goed op een 33. Kwam dat ie hoekig van vorm was denk ik, op een 155 en Cinquecento stond het ook prachtig. Een Punto of Bravo zagen er niet uit in die kleur!

RoyvdStad@ Ben jij de SZ eigenaar die ik vorige zomer tegenkwam in Kranenburg met mijn Belgisch gekentekende witte A112? In dat geval zat je heel enthousiast met je duim omhoog :D :D :D

Afbeelding

Dinkyboy@ (leuke naam) :D Het idee kwam van een Duitse kennis:

Afbeelding

Duitsers zijn wat dat betreft veel aktiever met oud spul dan Nederlanders.

Hoornstra@ Jij begrijpt waarschijnlijk als geen ander waarom ik de 127 al 25 jaar in mijn hart gesloten heb :D :D :D

_1337_ @ Wat is het verhaal achter je nickname???? Hoe is het met de GTA?

Frank@ Hij rijd bijna :D :D :D Moet ik er een heel weekend voor uittrekken? Of is één dag in het Zeeuwse genoeg? :D

Hanalfa@ Dat is met alles zo! Een 131 Racing is idd een zeer begerenswaardige auto geworden! Zo denk ik nog met grote spijt terug aan mijn witte 33 SW met slechts 33.000km op de teller. Ik heb mijn nichtje er een jaar in rond laten sturen, kon er leuk geld van maken, en nam afscheid van het puntgave ding! :shock: En wat dacht je van een keiharde Lancia Beta HPE Volumex met 68.000km? Frrrrttttt, zo weggedaan! :cry:

Maar goed, ik concentreer me nu op de auto's die wel zijn blijven staan: 4 x 127 Sport 70HP, 2 x zwart, 1 x grijs, en 1 x zo'n magistraal knaloranje versie! 4 x 127 Sport 75HP, Seat Sportcoupe 1430 (google er maar eens op, het is in Spanje een cultauto geworden ondertussen!) X1/9 eerste serie 1973, en nog een A112 Abarth.

En toch kriebelt het al 11 jaar als de overbuurman loopt te mopperen dat die GT Junior eens bij hem uit de garagebox moet. Het ding staat er al 20 jaar in onderdelen! Tot op heden heb ik me kunnen bedwingen, maar op een dag mislukt dat jammerlijk natuurlijk. :D :D :D
De kilometervreters uit het verleden: 33 RED '90, 33 Imola '93, 33 1.5 IE '91, 33 1.7 IE '92, 145 TD '95, 33 1.7 IE '92, Delta HPE '00, 156 2.5 V6 24V '00 en nog een heleboel andere vierwielers voor kortere of langere tijd.

hoornstra
Advanced Member
Advanced Member

do apr 18, 2013 10:23

Zo'n oranje had mij zusje later 70HP prachtig ding, zelf ook onwijs veel gein gehad met de 127 banden waren zo breed dat je er
niet met 4 man in kon zitten. Auto ging bij regenval varen :shock:

Dat waren nog eens tijden.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Giovanni-24V
Newbie
Newbie

do apr 18, 2013 12:36

Dat varen bij regenval klinkt ook mij niet helemaal onbekend in de oren :D De 33 kon er ook wat van op 195-50-15, bij droog was het al één grote kwispelpartij bij spoorvorming, bij nat ging ik altijd maar wat harder op de linkerbaan rijden. Rechts was ronduit gevaarlijk :shock:

notton155
Advanced Member
Advanced Member

do apr 18, 2013 14:40

Hoi Jan, ik ken je foto's reeds van alfaforum, waar je mij wellicht kent als fam oraelo (ja die husselnaam alfa romeo)
Nu GT3.2-156SW1.8 -75 Epoca
Gehad:
Alfetta GT Alfetta GTV Alfetta 1.6 Alfetta 2.0 GTV2000(bert) 33 1.3 Giulietta 1.6 Giulia 1.3 Spider 2000 155 1.7 33SW1.5

wims
Guru
Guru

do apr 18, 2013 14:44

Oei, die ervaring heb ik ook gehad met de 33 SW; het ontbrak nog net aan een rode en groene lantaarn op de flanken... :wink: Maar welkom hier Jan, uiteraard ken ik je ook van dat andere forum. En Fiat zit ook beetje in mijn hart, eveneens meegekregen van vader op zoon. Hij kocht zelfs mijn Uno in 1987.
Veel plezier hier op het forum.

groetz, wims
Na regen schijnt de zon te komen. (mwah.nl)

RoyvdStad
Advanced Member
Advanced Member

do apr 18, 2013 15:00

@ Giovanni-24V.

Helaas niet, ik heb (nog) geen SZ in het bezit, onderstaande lijst is wat ik heb op dit moment. Ik zou zeggen ben je nog eens in de buurt van Kranenburg rij dan eens het mooi dorp Mehr in en kom een bakje koffie doen want een A112 kan ik zeker waarderen (mijn moeder heeft er vroeger ook 1 gehad).

@ Han, dan zeg ik dus altijd tegen mijn vader, had ze maar bewaard dan had ik een nog leukere collectie gehad.

Groeten Roy
Bentley Continental T
Rover 827 Sterling Coupe
Range Rover Voque
Jaguar XJ6
MG ZT-T
Mercedes E55 AMG

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 18, 2013 20:21

Gio, een hele dag will do the trick denk ik... :lol:

Ik hoor t wel wanneer je af wilt komen. 8) (ah zegt mn vriendin, t ding is bijna af, wanneer komt ie te koop? :wink: )

Grtz,fRank
ps Roy, Jan drinkt thee. :wink:

Terug naar “Het Forum Café”