Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 650
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

Liever de dealer, (of toch niet)

ma okt 10, 2005 12:29

Uit Brabants Dagblad, waarschijnlijk echter ook in andere regionale wegener kranten. Even geknipt en geplakt omdat je (gratis) moet registereren op de site.

Opheldering uit de branche

Gerrit Zalm heeft zijn Miljardennota, wij als gewone burgers hebben onze garagerekeningen. Met die werkplaatstarieven lijkt het onderhand wel of de monteurs beter verdienen dan de minister zelf. We vroegen opheldering aan de branche, en kregen die gratis!

Door Gert te Lintelo

Verdienen automonteurs tegenwoordig echt zo veel?
Nee, de lonen zijn niet meer gestegen dan bij andere beroepen.

Maar waarom staan er dan uurtarieven tussen de 50 en 75 euro op de nota?
Dat is vanwege andere bedrijfskosten. De monteur kost veertig tot zestig procent van het werkplaatstarief.

Dat glaspaleis van u langs de ringbaan betaal ík dus, via de
werkplaatsnota? De showroom is meestal niet doorberekend. De werkplaats wel, die bevindt zich op dezelfde dure bouwgrond, evenals de parkeerruimte. Vergeet verder de energienota niet, en de bouw- en inrichtingskosten.

Maar een monteur verdient toch geen zestig procent van het
werkplaatstarief? Met één monteur per klus ben je er niet. Bij een dealer moet die monteur per jaar gemiddeld tien dagen op cursus. Een collega neemt dan zijn werk over. Dat geeft dubbele loonkosten. Bijkomend probleem is de wisselende drukte, waardoor je regelmatig verloren uren hebt. En dan de receptionist en de boekhouder: die staan niet op uw rekening, maar houden wel hun hand op.

Waarom zijn die zogenaamde vrije garages goedkoper?
Die bedrijven zitten doorgaans op goedkopere locaties, hebben geen duur pand en geen verplichtingen aan een importeur. Ze hebben vaak minder personeel en dus minder verloren uren. Meestal doet de baas de dagelijkse boekhouding en is er geen receptionist. Tel uit je winst!

Waarom is het werkplaatstarief voor verwante merken, zoals Fiat en Lancia,
of Volkswagen en Audi meestal verschillend? Luxere merken hebben vaak meer techniek in huis, al zal een dure VW niet complexer zijn dan een goedkopere Audi. Je betaalt dus vooral extra vanwege het merk.

Wat kost nou helemaal dat gereedschap?
Vergis je niet: een gereedschapwagentje voor een monteur zit zo op 1.500 euro. Nog veel duurder is de diagnoseapparatuur. De apk-verplichte viergastester zal rond de 14.000 euro kosten. Het ding moet jaarlijks worden geijkt, dus ook dat geeft een vette rekening.

Wat valt er bijvoorbeeld onder die milieutoeslag?
Wettelijke voorschriften maken het werkplaatstarief zo’n tien tot vijftien procent hoger. Een oliedichte vloer, de opslag van accu’s en afgewerkte olie volgens strenge voorschriften, het moet allemaal worden betaald. Vergeet ook niet de kosten voor vergunningen en andere bureaucratische rompslomp.

Verandert er nog wat aan die werkplaatstarieven?
Sommige dealers hanteren uiteenlopende tarieven. Eenvoudig werk, zoals olie verversen en een uitlaat vervangen, kost 50 euro per uur, exclusief btw. Meer vakmanschap eisende reparaties zitten op 65 euro. Voor diagnoses heb je tegenwoordig bijna een hts’er nodig. Tarief: 75 euro per uur.

Maar er wordt dus goed verdiend met die werkplaatstarieven?
Dat wordt vooral voor dealers steeds moeilijker, niet alleen vanwege de nog steeds toenemende kosten, maar ook door de ‘fastfitters’, die lagere personeels- en huisvestingskosten hebben.

Werkplaatstarieven (uurtarief, excl. BTW)
Porsche, Pon, Leusden: € 85,-
Volkswagen/Audi, Dago, Doetinchem: € 65,-/€ 71,50
BMW/Mini, Ekris, Arnhem: € 79,50
Skoda, Hegeman, Arnhem: € 55,-
Ferrari/Jaguar, Kroymans, Hilversum: € 80,-/€77,50
Fiat/Lancia, Kuijer, Veenendaal: € 60,50/€ 64,90
Peugeot, Nefkens Oost, Arnhem: € 63,63
Toyota/Lexus, Tiemens, Arnhem: € 65,- /€ 70,49 Volvo, Henk Scholten, Arnhem: € 59,-/€ 68,- (afhankelijk van soort werk)

Onafhankelijke bedrijven
Peugeot, Arissen, Barneveld: € 35,-
Porsche, Motron, Renkum : € 52,-
Volvo, TFH Occasions, Velp: € 57,-
Diverse ‘universeel’ garages: € 45,- tot € 52,50

De antwoorden kwamen tot stand uit diverse gesprekken met vertegenwoordigers uit de garagewereld. De belangenorganisatie Bovag weigerde iedere medewerking aan dit artikel, vanwege mogelijk botsende belangen van haar leden.


Adios, JR

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

ma okt 10, 2005 14:13

Toch niet dus, al jaren niet meer trouwens. Weet zeker dat bij de plaatselijke specialist minstens net zoveel expertise in huis is.
Oo==v==oO

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Liever de dealer, (of toch niet)

ma okt 10, 2005 14:48

Toch niet dus, al jaren niet meer trouwens. Weet zeker dat bij de plaatselijke specialist minstens net zoveel expertise in huis is.
Zeker als je zelf een wat oudere auto hebt. Voor de nieuwe auto's heb je voor zowat ieder probleem diagnoseapparatuurnodig om de oorzaak te achterhalen. Dat kom je toch eerder bij de dealer uit omdat die die apparatuur wel heeft, kleinere bedrijven meestal niet.

Maar voor een oudere auto waar nog "echt" aan gesleuteld moet worden ben je bij een kleine specialist toch eerder op het juiste adres vind ik. (En laat de uitzonderingen die de regel bevestigen nu maar komen...)
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Ruud33 16V

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

ma okt 10, 2005 15:04

Tis idd voor dealers steeds lastiger overeind te blijven door de enorme kosten. De marges op nieuwe auto's zijn slechts enkele procentjes dus de inkomsten moeten voor een groot deel ook komen uit de aftersales (onderhoud reparatie etc). Een mogelijke verandering in de toekomst is dan ook dat grote dealers de verkoop en het onderhoud scheiden. Dus verkooppunten in druk bezochte stedelijke gebieden en de werkplaatsen op meer achteraf locaties.
Ben benieuwd, het blijft een boeiend dynamisch wereldje die autobranche...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

ma okt 10, 2005 21:00

Daar werkt de branche(?) overigens zelf hard aan mee...er bestaan geen sleutelaars meer
maar men heeft het vervangen door allerlei andere termen alsof men zich schaamt om de handen te gebruiken, geen vakman noem je meer bij zijn naam. Gek, want het werk van een monteur moet toch uitermate voldoening geven. Niet jezelf wegstoppen achter een computer en nul uitvoeren maar je bent zelf bezig met een prestatie. Aan het eind van de dag heb je iets gedaan.

Je moet maar eens opletten wat voor vreemde functie aanduidingen bestaan en een
garage heeft nu ook een management. En voor die flauwekul moet betaald worden....

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

ma okt 10, 2005 21:33

Ik moet geen sjiek gedoe. Te hol allemaal. Daarom liever naar een liefhebber en vakman zoeken. Voor mijn gevoel doe je dan iets goeds 8) En je bouwt nog eens iets echts op behalve $omzet$ voor de houder.
Heb je een nieuwe frikandel is het een ander ding. En natuurlijk zijn er "goede" dealers :-k

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8047
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

ma okt 10, 2005 21:42

Voor problemen van electronische aard of aanverwant kun je tegenwoordig ook heel goed terecht bij bv Profile;
Maat van me werkt er en ik begrijp uit zijn verhalen dat hun een hoop storingen vaak kunnen oplossen met 'universele diagnose apparatuur': Dwz niet merkgebonden diagnose apparaten maar meer universele om storingen aan allerlei verschillende merken auto's te kunnen uitlezen.
Ook hier wordt nogal wat aan cursussen en training gedaan om de monteurs up to date te houden.
Ik dacht in het begin ook dat ze daar gewoon banden/remmen/schokbrekers verpierden en that's it:
Nope, ze doen in de vestiging waar hij werkt om te beginnen ook zo'n 1500 Apk's per jaar :shock: en de nodige 'normale reparaties' : bakrevisie, koppakkingen etc.
Plus gewoon onderhoud zoals olie wisselen en distributieriemen ed...
En ze hebben een wat gunstiger werkplaatstarief.....
Is niks mis mee dus.
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...


164 Q4

Re: RE: Liever de dealer, (of toch niet)

ma okt 10, 2005 23:08

Maat van me werkt er en ik begrijp uit zijn verhalen dat hun een hoop storingen vaak kunnen oplossen met 'universele diagnose apparatuur': Dwz niet merkgebonden diagnose apparaten maar meer universele om storingen aan allerlei verschillende merken auto's te kunnen uitlezen.
Maar dat apperatuur is ook niet voor specifieke electronica bedoeld want dan kom je niet om de merkgebonden apperatuur heen. (voorbeeld: ontluchten van de viscomatic bij de 164Q4 na het olie verversen daarvan)

Dat het uurloon niet bij de monteur terecht kwam is algemeen bekend, die verdient echt geen ruk of hij moet al chefmonteur met alle papieren erop en eraan zijn, dan heeft die nog een redelijk inkomen. Het zijn altijd die gasten met die wazige baantjes die altijd het meeste geld weggraaien. Echt werk verzetten doen die gasten niet en kunnen we wat mij betreft ook missen als kiespijn (waren vroeger ook niet nodig).

Gebruikersavatar
ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 18:47
Locatie: hellevoetsluis
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

ma okt 10, 2005 23:50

nou we het toch over dealers hebben...

fivan in maassluis??? istie nog alfa of tegenwoordig subaru??? of beide??? ik hoorde vanmorgen ineens een reclame op de radio over fivan subaru in maassluis????
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Gebruikersavatar
Hans156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 02:27
Locatie: Zuid Holland

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

di okt 11, 2005 00:56

Hhmmmm.nou ja, mijn garagist Alfa-dealer Baak in Voorschoten rekent 52 euries per uur ex. valt dus nog mee.

SCARB-leden krijgen ongeveer zo'n 10% korting op de garagerekening... dus dat is wel leuk.

Nog eens met Baak verder praten over leuke dingen. :wink:
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

Ruud33 16V

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

di okt 11, 2005 08:48

een
garage heeft nu ook een management. En voor die flauwekul moet betaald worden....
Tja noem het flauwekul... echter, het is een feit dat de economie zich in een recessie bevindt en het vertrouwen en koopkracht van de consument afneemt. M.a.w. er worden minder auto's verkocht. Om ervoor te zorgen dat een dealer blijft bestaan is een management wel degelijk nodig. Met een blauwe overal en een paar vieze handen alleen kom je er als dealer tegenwoordig niet meer. Tuurlijk voor oude auto's ga je niet naar de dealer, mijn 33 gaat ook naar B. de H. tegenwoordig hoor maar voor nieuwe auto's denk ik dat de dealer nog steeds HET adres is.

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

Re: RE: Liever de dealer, (of toch niet)

di okt 11, 2005 09:27

nou we het toch over dealers hebben...

fivan in maassluis??? istie nog alfa of tegenwoordig subaru??? of beide??? ik hoorde vanmorgen ineens een reclame op de radio over fivan subaru in maassluis????
Klopt Fivan is niet langer een Alfa Romeo dealer. Kroymans schijnt één grote dealer voor heel de regio te willen opzetten ergens ten zuiden van R'dam. Het eerste is bevestigd, het tweede is "hear say".
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Ruud33 16V

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

di okt 11, 2005 10:38

Dat idee van Kroymans speelt dan waarschijnlijk in op wat ik in mijn eerdere posting meldde, nl een groot centraal verkooppunt en meerdere "satellieten" voor wat betreft de werkplaatsen. Ben benieuwd, zal vast een mooie showroom worden.

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: RE: Liever de dealer, (of toch niet)

di okt 11, 2005 14:01

nou we het toch over dealers hebben...

fivan in maassluis??? istie nog alfa of tegenwoordig subaru??? of beide??? ik hoorde vanmorgen ineens een reclame op de radio over fivan subaru in maassluis????
Klopt Fivan is niet langer een Alfa Romeo dealer. Kroymans schijnt één grote dealer voor heel de regio te willen opzetten ergens ten zuiden van R'dam. Het eerste is bevestigd, het tweede is "hear say".
Bosman in Oud Beijerland?
Oo==v==oO

Terug naar “Het Forum Café”