Pagina 1 van 2

Liever de dealer, (of toch niet)

Geplaatst: ma okt 10, 2005 12:29
door figlio del commesso
Uit Brabants Dagblad, waarschijnlijk echter ook in andere regionale wegener kranten. Even geknipt en geplakt omdat je (gratis) moet registereren op de site.

Opheldering uit de branche

Gerrit Zalm heeft zijn Miljardennota, wij als gewone burgers hebben onze garagerekeningen. Met die werkplaatstarieven lijkt het onderhand wel of de monteurs beter verdienen dan de minister zelf. We vroegen opheldering aan de branche, en kregen die gratis!

Door Gert te Lintelo

Verdienen automonteurs tegenwoordig echt zo veel?
Nee, de lonen zijn niet meer gestegen dan bij andere beroepen.

Maar waarom staan er dan uurtarieven tussen de 50 en 75 euro op de nota?
Dat is vanwege andere bedrijfskosten. De monteur kost veertig tot zestig procent van het werkplaatstarief.

Dat glaspaleis van u langs de ringbaan betaal ík dus, via de
werkplaatsnota? De showroom is meestal niet doorberekend. De werkplaats wel, die bevindt zich op dezelfde dure bouwgrond, evenals de parkeerruimte. Vergeet verder de energienota niet, en de bouw- en inrichtingskosten.

Maar een monteur verdient toch geen zestig procent van het
werkplaatstarief? Met één monteur per klus ben je er niet. Bij een dealer moet die monteur per jaar gemiddeld tien dagen op cursus. Een collega neemt dan zijn werk over. Dat geeft dubbele loonkosten. Bijkomend probleem is de wisselende drukte, waardoor je regelmatig verloren uren hebt. En dan de receptionist en de boekhouder: die staan niet op uw rekening, maar houden wel hun hand op.

Waarom zijn die zogenaamde vrije garages goedkoper?
Die bedrijven zitten doorgaans op goedkopere locaties, hebben geen duur pand en geen verplichtingen aan een importeur. Ze hebben vaak minder personeel en dus minder verloren uren. Meestal doet de baas de dagelijkse boekhouding en is er geen receptionist. Tel uit je winst!

Waarom is het werkplaatstarief voor verwante merken, zoals Fiat en Lancia,
of Volkswagen en Audi meestal verschillend? Luxere merken hebben vaak meer techniek in huis, al zal een dure VW niet complexer zijn dan een goedkopere Audi. Je betaalt dus vooral extra vanwege het merk.

Wat kost nou helemaal dat gereedschap?
Vergis je niet: een gereedschapwagentje voor een monteur zit zo op 1.500 euro. Nog veel duurder is de diagnoseapparatuur. De apk-verplichte viergastester zal rond de 14.000 euro kosten. Het ding moet jaarlijks worden geijkt, dus ook dat geeft een vette rekening.

Wat valt er bijvoorbeeld onder die milieutoeslag?
Wettelijke voorschriften maken het werkplaatstarief zo’n tien tot vijftien procent hoger. Een oliedichte vloer, de opslag van accu’s en afgewerkte olie volgens strenge voorschriften, het moet allemaal worden betaald. Vergeet ook niet de kosten voor vergunningen en andere bureaucratische rompslomp.

Verandert er nog wat aan die werkplaatstarieven?
Sommige dealers hanteren uiteenlopende tarieven. Eenvoudig werk, zoals olie verversen en een uitlaat vervangen, kost 50 euro per uur, exclusief btw. Meer vakmanschap eisende reparaties zitten op 65 euro. Voor diagnoses heb je tegenwoordig bijna een hts’er nodig. Tarief: 75 euro per uur.

Maar er wordt dus goed verdiend met die werkplaatstarieven?
Dat wordt vooral voor dealers steeds moeilijker, niet alleen vanwege de nog steeds toenemende kosten, maar ook door de ‘fastfitters’, die lagere personeels- en huisvestingskosten hebben.

Werkplaatstarieven (uurtarief, excl. BTW)
Porsche, Pon, Leusden: € 85,-
Volkswagen/Audi, Dago, Doetinchem: € 65,-/€ 71,50
BMW/Mini, Ekris, Arnhem: € 79,50
Skoda, Hegeman, Arnhem: € 55,-
Ferrari/Jaguar, Kroymans, Hilversum: € 80,-/€77,50
Fiat/Lancia, Kuijer, Veenendaal: € 60,50/€ 64,90
Peugeot, Nefkens Oost, Arnhem: € 63,63
Toyota/Lexus, Tiemens, Arnhem: € 65,- /€ 70,49 Volvo, Henk Scholten, Arnhem: € 59,-/€ 68,- (afhankelijk van soort werk)

Onafhankelijke bedrijven
Peugeot, Arissen, Barneveld: € 35,-
Porsche, Motron, Renkum : € 52,-
Volvo, TFH Occasions, Velp: € 57,-
Diverse ‘universeel’ garages: € 45,- tot € 52,50

De antwoorden kwamen tot stand uit diverse gesprekken met vertegenwoordigers uit de garagewereld. De belangenorganisatie Bovag weigerde iedere medewerking aan dit artikel, vanwege mogelijk botsende belangen van haar leden.


Adios, JR

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

Geplaatst: ma okt 10, 2005 14:13
door Floor
Toch niet dus, al jaren niet meer trouwens. Weet zeker dat bij de plaatselijke specialist minstens net zoveel expertise in huis is.

Re: RE: Liever de dealer, (of toch niet)

Geplaatst: ma okt 10, 2005 14:48
door reijnaje
Toch niet dus, al jaren niet meer trouwens. Weet zeker dat bij de plaatselijke specialist minstens net zoveel expertise in huis is.
Zeker als je zelf een wat oudere auto hebt. Voor de nieuwe auto's heb je voor zowat ieder probleem diagnoseapparatuurnodig om de oorzaak te achterhalen. Dat kom je toch eerder bij de dealer uit omdat die die apparatuur wel heeft, kleinere bedrijven meestal niet.

Maar voor een oudere auto waar nog "echt" aan gesleuteld moet worden ben je bij een kleine specialist toch eerder op het juiste adres vind ik. (En laat de uitzonderingen die de regel bevestigen nu maar komen...)

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

Geplaatst: ma okt 10, 2005 15:04
door Ruud33 16V
Tis idd voor dealers steeds lastiger overeind te blijven door de enorme kosten. De marges op nieuwe auto's zijn slechts enkele procentjes dus de inkomsten moeten voor een groot deel ook komen uit de aftersales (onderhoud reparatie etc). Een mogelijke verandering in de toekomst is dan ook dat grote dealers de verkoop en het onderhoud scheiden. Dus verkooppunten in druk bezochte stedelijke gebieden en de werkplaatsen op meer achteraf locaties.
Ben benieuwd, het blijft een boeiend dynamisch wereldje die autobranche...

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

Geplaatst: ma okt 10, 2005 21:00
door bert
Daar werkt de branche(?) overigens zelf hard aan mee...er bestaan geen sleutelaars meer
maar men heeft het vervangen door allerlei andere termen alsof men zich schaamt om de handen te gebruiken, geen vakman noem je meer bij zijn naam. Gek, want het werk van een monteur moet toch uitermate voldoening geven. Niet jezelf wegstoppen achter een computer en nul uitvoeren maar je bent zelf bezig met een prestatie. Aan het eind van de dag heb je iets gedaan.

Je moet maar eens opletten wat voor vreemde functie aanduidingen bestaan en een
garage heeft nu ook een management. En voor die flauwekul moet betaald worden....

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

Geplaatst: ma okt 10, 2005 21:33
door matra sports
Ik moet geen sjiek gedoe. Te hol allemaal. Daarom liever naar een liefhebber en vakman zoeken. Voor mijn gevoel doe je dan iets goeds 8) En je bouwt nog eens iets echts op behalve $omzet$ voor de houder.
Heb je een nieuwe frikandel is het een ander ding. En natuurlijk zijn er "goede" dealers :-k

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

Geplaatst: ma okt 10, 2005 21:42
door frankalfa
Voor problemen van electronische aard of aanverwant kun je tegenwoordig ook heel goed terecht bij bv Profile;
Maat van me werkt er en ik begrijp uit zijn verhalen dat hun een hoop storingen vaak kunnen oplossen met 'universele diagnose apparatuur': Dwz niet merkgebonden diagnose apparaten maar meer universele om storingen aan allerlei verschillende merken auto's te kunnen uitlezen.
Ook hier wordt nogal wat aan cursussen en training gedaan om de monteurs up to date te houden.
Ik dacht in het begin ook dat ze daar gewoon banden/remmen/schokbrekers verpierden en that's it:
Nope, ze doen in de vestiging waar hij werkt om te beginnen ook zo'n 1500 Apk's per jaar :shock: en de nodige 'normale reparaties' : bakrevisie, koppakkingen etc.
Plus gewoon onderhoud zoals olie wisselen en distributieriemen ed...
En ze hebben een wat gunstiger werkplaatstarief.....
Is niks mis mee dus.
Grtz, fRank

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

Geplaatst: ma okt 10, 2005 21:51
door Andretti Molletti
Niet dus....

Re: RE: Liever de dealer, (of toch niet)

Geplaatst: ma okt 10, 2005 23:08
door 164 Q4
Maat van me werkt er en ik begrijp uit zijn verhalen dat hun een hoop storingen vaak kunnen oplossen met 'universele diagnose apparatuur': Dwz niet merkgebonden diagnose apparaten maar meer universele om storingen aan allerlei verschillende merken auto's te kunnen uitlezen.
Maar dat apperatuur is ook niet voor specifieke electronica bedoeld want dan kom je niet om de merkgebonden apperatuur heen. (voorbeeld: ontluchten van de viscomatic bij de 164Q4 na het olie verversen daarvan)

Dat het uurloon niet bij de monteur terecht kwam is algemeen bekend, die verdient echt geen ruk of hij moet al chefmonteur met alle papieren erop en eraan zijn, dan heeft die nog een redelijk inkomen. Het zijn altijd die gasten met die wazige baantjes die altijd het meeste geld weggraaien. Echt werk verzetten doen die gasten niet en kunnen we wat mij betreft ook missen als kiespijn (waren vroeger ook niet nodig).

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

Geplaatst: ma okt 10, 2005 23:50
door ARGTV3V6TB
nou we het toch over dealers hebben...

fivan in maassluis??? istie nog alfa of tegenwoordig subaru??? of beide??? ik hoorde vanmorgen ineens een reclame op de radio over fivan subaru in maassluis????

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

Geplaatst: di okt 11, 2005 00:56
door Hans156
Hhmmmm.nou ja, mijn garagist Alfa-dealer Baak in Voorschoten rekent 52 euries per uur ex. valt dus nog mee.

SCARB-leden krijgen ongeveer zo'n 10% korting op de garagerekening... dus dat is wel leuk.

Nog eens met Baak verder praten over leuke dingen. :wink:

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

Geplaatst: di okt 11, 2005 08:48
door Ruud33 16V
een
garage heeft nu ook een management. En voor die flauwekul moet betaald worden....
Tja noem het flauwekul... echter, het is een feit dat de economie zich in een recessie bevindt en het vertrouwen en koopkracht van de consument afneemt. M.a.w. er worden minder auto's verkocht. Om ervoor te zorgen dat een dealer blijft bestaan is een management wel degelijk nodig. Met een blauwe overal en een paar vieze handen alleen kom je er als dealer tegenwoordig niet meer. Tuurlijk voor oude auto's ga je niet naar de dealer, mijn 33 gaat ook naar B. de H. tegenwoordig hoor maar voor nieuwe auto's denk ik dat de dealer nog steeds HET adres is.

Re: RE: Liever de dealer, (of toch niet)

Geplaatst: di okt 11, 2005 09:27
door Woody34
nou we het toch over dealers hebben...

fivan in maassluis??? istie nog alfa of tegenwoordig subaru??? of beide??? ik hoorde vanmorgen ineens een reclame op de radio over fivan subaru in maassluis????
Klopt Fivan is niet langer een Alfa Romeo dealer. Kroymans schijnt één grote dealer voor heel de regio te willen opzetten ergens ten zuiden van R'dam. Het eerste is bevestigd, het tweede is "hear say".

RE: Liever de dealer, (of toch niet)

Geplaatst: di okt 11, 2005 10:38
door Ruud33 16V
Dat idee van Kroymans speelt dan waarschijnlijk in op wat ik in mijn eerdere posting meldde, nl een groot centraal verkooppunt en meerdere "satellieten" voor wat betreft de werkplaatsen. Ben benieuwd, zal vast een mooie showroom worden.

Re: RE: Liever de dealer, (of toch niet)

Geplaatst: di okt 11, 2005 14:01
door Floor
nou we het toch over dealers hebben...

fivan in maassluis??? istie nog alfa of tegenwoordig subaru??? of beide??? ik hoorde vanmorgen ineens een reclame op de radio over fivan subaru in maassluis????
Klopt Fivan is niet langer een Alfa Romeo dealer. Kroymans schijnt één grote dealer voor heel de regio te willen opzetten ergens ten zuiden van R'dam. Het eerste is bevestigd, het tweede is "hear say".
Bosman in Oud Beijerland?