Pagina 1 van 3

mening bandenexpert gevraagd

Geplaatst: wo aug 21, 2013 18:12
door Berlina addicted
Ik heb van de week een grote discussie gehad met de receptionist van euromaster. Wat is het geval.Wij gaan nog met vakantie met de MiTo naar italie en vond dat zeker twee banden aan vervanging toe waren. Het gaat hier trouwens om een lease auto.
Hij trok ook iets met rijden naar rechts, dat is ook wel te verklaren want er zaten twee voorbanden onder met linksvoor 6 mm. profiel en rechtsvoor tussen de 3 en 3,5 mm. profiel. Achter zat er ruim 2 mm. profiel onder. Afijn de lease firma gaf toestemming om de twee met het minste profiel te vervangen. Prima dacht ik, die komen dan zeker voor te zitten.
Nee, zegt de receptionst, de nieuwe banden komen achter, dat is al jaren zo, had iets te doen met uitbreken???
Maar ik wil de best banden voor hebben, daar stuur je mee, en de meeste remkracht komt voor, en heb je het minste kans op aquaplanning, ook zit natuurlijk de aandrijving op de voorwielen. De achterbanden rollen alleen maar mee. Plus zat ik natuurlijk nog steeds met het probleem met scheeftrekken door de verschillende profieldiepte. Er zit wel rondom de zelfde merk banden.
Ik heb moeten lullen als brugman om de nieuwe banden voor te krijgen. Ook van het leasebedrijf moesten de nieuwe banden achter. Tja, hoe dat trekken naar rechts met rijden moest worden opgelost had hij even niet direct een antwoord.
ik heb uiteindelijk mijn zin gekregen, maar het was op eigen risico!!
Denk ik nou zo krom??? graag dus de mening van een bandenexpert, Oja, de auto trekt nu niet meer naar rechts, en stuurt kaarsrecht

Mvg, Richard

RE: mening bandenexpert gevraagd

Geplaatst: wo aug 21, 2013 18:23
door Alfissimo
Ik zou de nieuwe banden ook altijd op de aandrijvende as leggen, die krijgen het meeste te verduren.

RE: mening bandenexpert gevraagd

Geplaatst: wo aug 21, 2013 18:38
door ravado
dat naar 1 kant trekken heeft met uitlijning te maken. Dat zou je ook zeggen aan het feit dat de ene band harder slijt dan de andere, op dezelfde as. Of je moet altijd linkerbochten als een gek nemen???

Beste profiel achter is wel de juiste oplossing, immers als je auto met 130 km/u gaat aquaplanen op de achterwielen, kan je nog zo'n goed profiel voor er op hebben , dat corrigeer niet.

Anderzijds als je weet dat de achterbanden slecht zijn ga je daar hopelijk ook rekening mee houden. Bij normale omstandigheden en normaal rijgedrag zal je niet zoveel verschil merken. Op de grens kan het verschil maken...

Re: RE: mening bandenexpert gevraagd

Geplaatst: wo aug 21, 2013 18:51
door Berlina addicted
[quote="ravado"]dat naar 1 kant trekken heeft met uitlijning te maken. Dat zou je ook zeggen aan het feit dat de ene band harder slijt dan de andere, op dezelfde as. Of je moet altijd linkerbochten als een gek nemen???

Beste profiel achter is wel de juiste oplossing, immers als je auto met 130 km/u gaat aquaplanen op de achterwielen, kan je nog zo'n goed profiel voor er op hebben , dat corrigeer niet.

Anderzijds als je weet dat de achterbanden slecht zijn ga je daar hopelijk ook rekening mee houden. Bij normale omstandigheden en normaal rijgedrag zal je niet zoveel verschil merken. Op de grens kan het verschil maken...[/quote




Hij is uitgelijnd, Dat verschil in profielhoogte komt omdat er vorige winter in het donker op de A1 in een gat gereden was door vorstschade. in die band zat toen een canvasbreuk in.Die ene is toen vernieuwd. Nu er twee gelijke voorbanden onder zitten is ook gelijk het naar rechts trekken over. Zat dus duidelijk in het verschil in profielhoogte,

Persoonlijk heb ik liefst een auto die achter uitbreekt dat voor, Dat is gemakkelijker te corrigeren. Bij voorbanden met weinig profiel kan je in geval van aquaplanningsturen wat je wil maar hij gaat rechtdoor.
ik kan me trouwens voorstellen dat bij achterwiel aangedreven auto's de nieuwe banden WEL achter komen
Mvg, Richard

RE: mening bandenexpert gevraagd

Geplaatst: wo aug 21, 2013 18:58
door ALFAST
Meeste profiel voorzijde bij de Mito zou ik doen, om eerder genoemde reden.
Maar dan de oude banden vd voorzijde achter plaatsen.
Wanneer deze nog 2 mm profiel hebben en nooit verwisseld zijn is de kans dat ze "cuppen"vrijwel zeker.
Dit merk je oa wanneer de auto uitrolt (afrit bijv).

RE: mening bandenexpert gevraagd

Geplaatst: wo aug 21, 2013 19:05
door Berlina addicted
ze worden regelmatig verwisseld met winterbanden. ik heb ze gezien en ze zagen er nog best goed uit. en zonder dat ze gecupt zijn

Mvg, Richard

RE: mening bandenexpert gevraagd

Geplaatst: wo aug 21, 2013 19:54
door Joel D.
Meestal liggen de banden met het meeste profiel achter, ivm plotseling optredend overstuur bij bijv. aquaplanning, dat heb je liever niet. ;)

Je hebt liever plotseling onderstuur, wat je kan opheffen door simpel van je gas af te gaan, dan plotseling overstuur.

RE: mening bandenexpert gevraagd

Geplaatst: wo aug 21, 2013 20:32
door reijnaje
De beste banden gaan in de regel achter ook bij voorwielaandrijving. Voor de meeste mensen is onderstuur makkelijker te corrigeren omdat de natuurlijke reactie igas los / remmen is.

RE: mening bandenexpert gevraagd

Geplaatst: wo aug 21, 2013 20:37
door jan1300
Nieuwe voor :thumbs:

gr Jan

RE: mening bandenexpert gevraagd

Geplaatst: wo aug 21, 2013 20:58
door Hylke
"Vroeger" deed je inderdaad de beste banden achter. Toen was achterwielaandrijving ook gangbaar.
Tegenwoordig kies je zelf waar je je het beste bij voelt, daarnaast is het maar de vraag in hoeverre bij normaal gebruik overstuur optreedt.
De Mito is van dusdanig veel veiligheidssystemen voorzien, dat de ASR en VDC dit vast wel zullen kunnen opheffen.

RE: mening bandenexpert gevraagd

Geplaatst: wo aug 21, 2013 20:58
door rednal
De banden met het meeste profiel achterop !
Wat Joel aangeeft is juist, als een auto gaat glijden dan is het meest veilig dat deze voor begint te glijden, dit is eenvoudig te corrigeren en op de wijze dat 95% van de berijders uit automatisme doen "van het gas af"
Doe je dat terwijl voor wel grip is, achter niet, dan ga je geheid een rondje om eigen as maken, leuk als er voldoende ruimte is, maar meestal is dat er niet.
Het belang van stabiliteit in de achterzijde van de auto wordt vaak onderschat.

RE: mening bandenexpert gevraagd

Geplaatst: wo aug 21, 2013 21:09
door Gordon
Simpel. Gewoon kijken naar wat ze bij slipscholen doen. En dat is dus slechte banden achterop leggen zodat de auto lekker spectaculair uitbreekt en je flink aan de bak moet om het te kunnen corrigeren (hetgeen je dus kunt vergeten bij snelheden >50km/h). Beste banden aan de achterzijde plaatsen dus.

Overigens al fout dat op dit moment de beste banden voorop zitten, want die slijten het hardst bij voorwielaandrijving. Dat duidt aan dat er al eens verkeerd is gewisseld en dat is stom omdat:
A - banden ook slijten door zon en weersinvloeden en dan vormen ze zelfs met nog goed profiel een risico
B - je het rijgedrag verandert, want je beste banden zaten dus achter en nu ineens aan de voorzijde

RE: mening bandenexpert gevraagd

Geplaatst: wo aug 21, 2013 21:18
door Gtv4
Nieuwe banden bij een voorwiel aandrijving zeker op achter!
Uitbreken van de achterzijde met een voorwiel aandrijving wil je echt niet hebben. :?
Bij een achter wielaandrijving is juist de achterzijde makkelijker te corrigeren.

Maar in dit verhaal zou ik ook kiezen om de banden met verschillende profiel diepte achter te plaatsen.

Re: RE: mening bandenexpert gevraagd

Geplaatst: wo aug 21, 2013 22:18
door jan1300
Nieuwe banden bij een voorwiel aandrijving zeker op achter!
Uitbreken van de achterzijde met een voorwiel aandrijving wil je echt niet hebben. :?
Bij een achter wielaandrijving is juist de achterzijde makkelijker te corrigeren.

Maar in dit verhaal zou ik ook kiezen om de banden met verschillende profiel diepte achter te plaatsen.
Zo ist! :D

gr Jan

RE: mening bandenexpert gevraagd

Geplaatst: wo aug 21, 2013 22:37
door Tjerry
Ik heb altijd geleerd bij een voorwielaandrijver de beste achter te monteren. En zo doe ik dat al jaren.

Tjerry