Even voorstellen Berlina 2000
Geplaatst: di mei 24, 2016 15:41
Hallo iedereen,
Ik ben John, 41 jaar en afkomstig uit Brugge-België. Ik ben ook een beetje autofreak, heb vroeger nog Citroen CX'en en Bmw E30 3-series gereden, maar de laatste jaren had ik geen classic meer. Mijn verder hobby's zijn horloges, autominiaturen en muziek luisteren. Beroepshalve ben ik sluismeester.
Doordat mijn schoonbroer, die 34 was, een fataal verkeersongeval had een kleine 3 maand geleden, zijn wij in het bezit gekomen van zijn '72 Alfa Berlina die hij al een 10-tal jaar in eigendom had. De bedoeling is om deze in ere te houden en verder in orde te laten zetten de komende jaren. In de eerste plaats mechanisch, carrosserie heeft ook paar aandachtspunten maar valt uiterlijk nog goed mee, de wagen is ooit overspoten door een amateur.
Oorspronkelijk komt de wagen uit Frankrijk, waardoor hij de gele koplampen heeft.
De wagen is in Be ingeschreven als een Berlina 2000 (type 10.512). Toen deze van Frankrijk ingevoerd werd, was er blijkbaar twijfel door een fout op de Carte Grise, waar deze als type 10.152 ingeschreven was:
Wat ook vreemd is, dat deze wagen over een 1750-dashboard beschikt. Iemand had al geopperd dat Alfa misschien nog wat 1750 dashboards over had bij het stopzetten van de 1750 productie in '72 en deze in Berlina 2000's zijn beland? Of achteraf geplaatst? Wie kan eventueel meer hierover vertellen?
De Berlina stuurt momenteel niet lekker door een ontbrekende stabilisatorstang vooraan die ik in de koffer teruggevonden heb.
Voor de rest is één en ander al herbouwd aan de stuurinrichting, nieuwe schokdempers geplaatst, achterremmen gereviseerd, nieuwe uitlaat geplaatst door mijn schoonbroer zaliger. Gta-velgen waren van een vriend van 'm en heb ik kunnen overnemen. Voor de rest is er niks van gegevens bijgehouden betreffende gedane reparaties en onderhoud.
We gaan nu eerst groot onderhoud (nieuwe bougies, kabels, verdelerkap, vloeistoffen vervangen...), de stabi, speling in de aandrijflijn (klonk bij abrupt gasgeven) en een lichtjes aanlopende voorrem laten bekijken en de wagen inschrijven als oldtimer. Wat ik ook gemerkt heb is dat er olie naar boven komt via de voorste bougie aan de motor. Is dit erg?
Iemand nog tips of zaken die ik zeker moet nagaan?
Ik hoor ze graag.
Ik ben John, 41 jaar en afkomstig uit Brugge-België. Ik ben ook een beetje autofreak, heb vroeger nog Citroen CX'en en Bmw E30 3-series gereden, maar de laatste jaren had ik geen classic meer. Mijn verder hobby's zijn horloges, autominiaturen en muziek luisteren. Beroepshalve ben ik sluismeester.
Doordat mijn schoonbroer, die 34 was, een fataal verkeersongeval had een kleine 3 maand geleden, zijn wij in het bezit gekomen van zijn '72 Alfa Berlina die hij al een 10-tal jaar in eigendom had. De bedoeling is om deze in ere te houden en verder in orde te laten zetten de komende jaren. In de eerste plaats mechanisch, carrosserie heeft ook paar aandachtspunten maar valt uiterlijk nog goed mee, de wagen is ooit overspoten door een amateur.
Oorspronkelijk komt de wagen uit Frankrijk, waardoor hij de gele koplampen heeft.
De wagen is in Be ingeschreven als een Berlina 2000 (type 10.512). Toen deze van Frankrijk ingevoerd werd, was er blijkbaar twijfel door een fout op de Carte Grise, waar deze als type 10.152 ingeschreven was:
Wat ook vreemd is, dat deze wagen over een 1750-dashboard beschikt. Iemand had al geopperd dat Alfa misschien nog wat 1750 dashboards over had bij het stopzetten van de 1750 productie in '72 en deze in Berlina 2000's zijn beland? Of achteraf geplaatst? Wie kan eventueel meer hierover vertellen?
De Berlina stuurt momenteel niet lekker door een ontbrekende stabilisatorstang vooraan die ik in de koffer teruggevonden heb.
Voor de rest is één en ander al herbouwd aan de stuurinrichting, nieuwe schokdempers geplaatst, achterremmen gereviseerd, nieuwe uitlaat geplaatst door mijn schoonbroer zaliger. Gta-velgen waren van een vriend van 'm en heb ik kunnen overnemen. Voor de rest is er niks van gegevens bijgehouden betreffende gedane reparaties en onderhoud.
We gaan nu eerst groot onderhoud (nieuwe bougies, kabels, verdelerkap, vloeistoffen vervangen...), de stabi, speling in de aandrijflijn (klonk bij abrupt gasgeven) en een lichtjes aanlopende voorrem laten bekijken en de wagen inschrijven als oldtimer. Wat ik ook gemerkt heb is dat er olie naar boven komt via de voorste bougie aan de motor. Is dit erg?
Iemand nog tips of zaken die ik zeker moet nagaan?
Ik hoor ze graag.