Pagina 1 van 2
FCW op Giulia
Geplaatst: do jan 19, 2017 07:18
door Haje66
Ik ben trotse bezitter geworden van een Alfa Romeo Guilia (2016) en ben zeer tevreden. Ik ben alleen nieuwsgierig naar de werking (wanneer en hoe) van de Foward Collission Warning. Wie weet hoe ik dit op een veilige manier kan testen/ervaren zonder risico op schade uiteraard.
Re: FCW op Guilia
Geplaatst: do jan 19, 2017 09:10
door GTV6 2.5 FL
Re: FCW op Guilia
Geplaatst: do jan 19, 2017 09:16
door elio
Gefeliciteerd met de aanwinst!
Ik zou op zoek gaan naar een verlaten stuk asfalt (parking oid), daar een grote kartonnen doos neerzetten, en daar op af rijden zonder te remmen
Re: FCW op Guilia
Geplaatst: do jan 19, 2017 10:06
door yuri 75 V6
Dat kun je zelf niet veilig testen, tenzij je een opblaastarget met (onder andere) de juiste radar-doorsnede hebt zoals bijvoorbeeld gebruikt bij EuroNCAP-tests. FCW's kunnen afhankelijk van de auto en het scenario erg laat en ook te laat komen om de botsing nog te vermijden.
De grootste kans om een FCW te ervaren heb je als de gevoeligheid van het systeem instelbaar is. Kies de meest conservatieve instelling. Meestal is er een menu met keuzes voor FCW in de orde 'early', 'medium' en 'late', kies dan 'early'. Rijd zoals je dat normaalgesproken ook doet en wacht rustig af, de kans dat er een keer een FCW optreedt als je het zelf nog lang niet nodig vindt is zeker aanwezig. LET OP! Ga geen situaties opzoeken waar je van denkt 'nu gaat hij het zeker doen' waarbij je jezelf en anderen in gevaar brengt. FCW/AEB is niet feilloos en het is een slecht verhaal op je schadeformulier.
Gefeliciteerd met de aanwinst!
Ik zou op zoek gaan naar een verlaten stuk asfalt (parking oid), daar een grote kartonnen doos neerzetten, en daar op af rijden zonder te remmen
Werkt waarschijnlijk niet. Ik weet niet of de Giulia een radar-based, camera-based of fusion FCW/AEB -systeem heft. Als het radar-based is, zal het niet reageren op een kartonnen doos vanwege het gebrek aan metaal. Als het camera- based of fusion is misschien wel, maar het is absoluut niet zeker. Er is namelijk geen garantie dat het algoritme een doos als 'voldoende kritisch' inschat om voor te waarschuwen of te remmen. FCW/AEB-systemen zijn voornamelijk bedoeld voor het herkennen van andere voertuigen en in sommige gevallen voetgangers.
Re: FCW op Guilia
Geplaatst: do jan 19, 2017 13:34
door Haje66
Ik weet niet waar hij op gebaseerd is maar ook met een doos loop ik kans op schade en dat wil ik liever niet. Zat zelf te denken aan een aantal (20) gebundelde opgeblazen ballonnen.
Jammer dat hierover zo weinig te vinden is op bijvoorbeeld YouTube. Lijkt mij in ieder geval interessant
Re: FCW op Guilia
Geplaatst: do jan 19, 2017 13:52
door Performa
Heb al een aantal keer "niet zo prettig" verrast geweest toen ik met vw/audi's een hefbrug wou oprijden. Gewoon rijden met die schoonheid van je. Je gaat toch ook niet anders rijden omdat je airbags hebt of om ze te testen.
Er zijn al legio voorbeelden waar auto's, vrachtwagens getest worden en dan toch niet afgaan omdat een of andere parameter niet juist is.
EuroNCAP heeft ze getest en de giulia scoort heel goed. Kijk bij video's voor aeb test...
Re: FCW op Guilia
Geplaatst: do jan 19, 2017 14:30
door yuri 75 V6
Zat zelf te denken aan een aantal (20) gebundelde opgeblazen ballonnen.
Gaat 99,9% zeker niet werken. Dat een auto onnodig gaat waarschuwen en/of remmen voor alles en nog wat (
false positive) is nou net wat je niet wilt met zo'n systeem dus de algoritmes zijn erop gemaakt om pas bij voldoende
confidence level over de aard van een object en een TTC<x te waarschuwen en/of te remmen. Met wat ballonnen van de Intertoys ga je dat niet voor elkaar krijgen. Zoals hierboven al geschreven kan het bij grote metalen objecten zoals een brug nog wel eens voorkomen dat je een
false positive krijgt maar dat zal vooral een problem zijn bij goedkopere radar-only systemen.
Re: FCW op Guilia
Geplaatst: do jan 19, 2017 14:35
door Dirk-33
het idee van die systemen is ook dat als ze ingrijpen, ze dat behoorlijk stevig doen. Ze willen voorkomen dat je er aan gewend raakt en er op vertrouwt en niet meer op het verkeer let. Mijn vader's auto heeft zo al eens een keer een ongeluk voorkomen, maar een keer een zacht kusje niet.
Die systemen zijn ook wel heel moeilijk om goed te kalibreren, dus zoals al gezegd niet 100% foutloos.
Om maar wat voorbeeldjes te laten zien:
https://www.youtube.com/watch?v=_47utWAoupo
https://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg
Of hoe het wel moet met de vrachtwagen:
https://www.youtube.com/watch?v=ridS396W2BY
Re: FCW op Guilia
Geplaatst: do jan 19, 2017 14:47
door @PM
Tijdens de laatste AutoRai was er voor de bezoekers de mogelijkheid om de FCW/AEB eens te testen. Bijzondere ervaring moet ik zeggen, maar terwijl ik in de rij stond liep één van de auto's (een Ford geloof ik) schade op. Omdat het systeem dus niet deed waar het voor ontworpen was en de auto tegen het obstakel aan kleunde. Het feit dat er obstakels werden gebruikt die schade konden toebrengen suggereert ook al, zoals Yuri ook al beschrijft, dat iets heel zachts/lichts het systeem niet zal triggeren.
Kijk overigens nog eens goed op de achterklep hoe je auto eigenlijk heet
Re: FCW op Guilia
Geplaatst: do jan 19, 2017 15:09
door yuri 75 V6
zoals Yuri ook al beschrijft, dat iets heel zachts/lichts het systeem niet zal triggeren.
Zacht/licht is op zich geen problem, maar het gaat dan met name om radar-doorsnede die 0 is. Er moet dus een equivalent van een bepaalde hoeveelheid staal in zo'n ballon worden ge-engineerd zonder echt staal te gebruiken.
Re: FCW op Guilia
Geplaatst: do jan 19, 2017 15:43
door frankalfa
Aambeeld onder die kartonnen doos verstoppen zou dus moeten werken...?
Grtz,fRank
Re: FCW op Guilia
Geplaatst: do jan 19, 2017 16:10
door yuri 75 V6
Re: FCW op Guilia
Geplaatst: do jan 19, 2017 16:25
door GTA287PK
D'r is, naar mijn bescheiden mening, maar één manier om met al deze moderne pipapo-tralala om te gaan: doen alsof je het (allemaal) niet hebt. Doe ik (men m'n semi-moderne straatauto (156) ook. Rij voorzichtig, rij normaal, rij hard, whatever, zolang je maar weet wat je aan het doen bent en anderen niet hindert. Rij bewust, vertrouw op je eigen grijze cellen en (dus) op je beide knuisten, voetjes en schouders. NIET gaan expirimenteren/testen met hulpsystemen (wat schiet je ermee op ? Je gaat er toch zeker niet "op rijden", hoop ik , please ???) /er aan wennen. Als je ooit een keer in omstandigheden komt dat je dit soort systemen nodig hebt (en dus eigenlijk niet bij de les was, toch ??) kom je er vanzelf achter of ze je huid weten te redden. Of juist niet.
Re: FCW op Guilia
Geplaatst: do jan 19, 2017 19:59
door Haje66
Allen dank voor de reacties. De YouTube-filmpjes zal ik zeker bekijken en excuses voor de typefout, is natuurlijk Giulia.
Ik rij er zeker niet op maar lijkt me mooi om eens te ervaren, pure nieuwsgierigheid.
Auto is perfect, heb nog wel een vraag maar daar zal ik een nieuwe post voor doen.
Auto is perfect, afgeleverd op 28 december 2016 dus zit nog in de leercurve om de auto goed te leren kennen. In maart maar even de pk's testen in Duitsland. Heerlijke 180 pk met automaat. Geld was toen helaas op voor andere velgen maar ze is zo ook heel mooi.
Re: FCW op Giulia
Geplaatst: wo jan 25, 2017 17:15
door Dirk-33
Stond net in het giulia topic
https://www.youtube.com/watch?v=eaUU-VEbVNY
Op 2:30 wordt ook de FCW getest. Werkt best aardig op de proefbaan
Leuk dat er ook een oude 155 geparkeerd staat als decor