Afglopen weekend ben ik naar de autosalon van Genève geweest.
Leuke beurs, prima in één dag te doen. Als je op tijd boekt best betaalbaar en entree is best goedkoop (nog geen 15 piek!)
Wel echt enorm druk, vooral bij de stands van Pagani, McLaren, Ferrari, Aston Martin en meer van dat soort auto's. Bij KIA en Nissan was e véél meer plek....
Van oudscher toch ook wel een beurs waar de Italiaanse merken zich laten zien met primeurs, maar dat viel dit jaar wel héél erg tegen.
Één van de leukste stands vond ik Jeep, veel ruimte en leuk ingericht. Daar had FCA duidelijk over nagedacht.
De stand van Fiat/Alfa/Abarth er naast was juist weer ruk, te weinig ruimte tussen de auto's, gekke schotten die het alleen maar krapper maakten en veel te druk. Prima voor de persdag, maar niet in het weekend tusen het normale voetvolk. Daardoor was het al snel overvol en was er totaal geen ruimte om de auto's heen. Volgens mij zitten die auto's vol met krassen na de show....
Wel leuk was de Stelvio die gebruikt was voor testdoeleinden, daar stond dan weer niemand omheen.
Ook hadden ze in een hoekje nog een zwarte Mito en Giulietta Veloce gestopt.
Het idee was eigenlijk prima, maar alleen als er niet zo veel mensen aanwezig zijn.
Dat kan 2 dingen betekenen: de stand was te klein/onhandig.....of Alfa/Fiat/Abarth zijn gewoon ontzettend populair!
Er was ook iets van een speciale middenplaats met merchandise en tekenaars. Maar je kon er nauwelijks komen...Het was gewoon zó druk dat je de ingang niet kon vinden. Eigenlijk dus een heel leuk idee, maar voor volgend jaar zou ik even nadenken hoe ze de stand wat toegankelijke kunnen maken.
Leukste van zo'n beurs vind ik eigenlijk meer de protoypes en stands van kleine(re) fabrikanten, want de meeste gewone auto's kun je ook bij de dealer in de showroom bekijken. Er was ook een stand met paar oude proto's van Bizzarini, de Lancia Sibilo, Maserati Birdcage en Lamborghini Marzal. Voor mij één van de hoogtepunten, de rest van mijn groep moest ik écht even terugfluiten want die vonden die oude meuk maar niks en wilde meteen naar de VAG-hal rennen.
Touring Superleggera. Hadden de Disco Volante Spider bij zich en hun nieuwe creatie op Maserati-basis met die moeilijke naam. Die laatste vond ik op de foto's maar matig, maar in het echt is dit echt een gaaf ding.
Aston Martin had de Valkyrie bij zich en de RB13. Veel fabrikanten hadden een F1-auto staan (Mercedes, Honda, Renault ook)
Concept bij Mercedes
Nieuwe BMW M8
Nieuwe BMW Z4/Z5 Concept (gaaf ding!)
De "nieuwe" Stratos op basis van Ferrari F430 Scuderia
Nieuwe Polestar is mooi! En profil wel beetje veel een Mustang...
Concept van Mazda
Stand van Honda
Concept van Skoda
Geen flauw idee welke kleine fabrikant dit was, haha!
Lamborghini Marzal Concept
Lancia Sibilo Concept
Bizzarini Manta concept
Pagani...want een ontzettend machtige dingen zijn dat. En een ongekend detailniveau.
Zonda
Koenigsegg
Huracan Performante Spyder
Opvallend overigens dat veel fabrikanten wel een model in zo'n matte paupertint hadden staan. Op een Huracan Performante is het erg gaaf, dat matblauw....maar op een AMG GT63S, M4CS, Stelvio Q of ieder willekeurig VAG-hok is het gewoon fout. Er zijn weinig auto's die zo'n tint kunnen hebben. (op een Giulietta vind ik 't juist weer mooi)
Een auto waar ik wel geïnteresseerd in was, was de Abarth 124GT. Dat is echt een auto die ik over een paar jaar serieus overweeg als de kop er af is. Althans, gewoon een Abarth 124 Spider dan. Zo'n hardtop leek me wel leuk en handig, maar ik vond het echt ontzettend lelijk, sorry. Niet alleen de bolle vorm, maar ook het feit dat ze hem in blank carbon hadden afgewerkt. Echt een gemist kans....die auto moet gewoon een coupé-variant krijgen (zoals Z4) of desnoods de klapconstructie van de MX5 RF.
Alfa had dus ook niet veel te melden op een GIulia, Stelvio en 4C met matgrijze lak. Die 4C in Blu Misano was wel weer echt fantastisch om te zien, die kleur past heel goed bij deze auto. De Giulietta en Mito hadden ze beiden in het zwart neergezet, dat vond ik niet de meest handig gekozen kleur voor deze modellen. Stonden er een beetje aan de zijkant bijgeschoven en je merkte ook dat de meeste aandacht uitging naar de Giulia en Stelvio. Als ik me goed herinner
Fiat idem, volgens mij alleen wat nieuwe kleurtjes en modelvarianten op de 500. (waar blijft die nieuwe Punto? De huidige is uit 2005! )
En Lancia? Die waren niet eens aanwezig....