Even voorstellen:
Geplaatst: vr feb 02, 2024 00:32
Hallo allemaal,
Ik ben Dennis en sinds kort (weer) lid van dit forum. Vroeger was ik SCARB lid en was ik werkzaam bij een Alfa gespecialiseerd autobedrijf. Daardoor zelf al vroeg besmet met het virus en de nodige Alfa's gehad, waaronder een 1e serie 33 QV, een 164 Super 24V en een 156 V6.
Uiteindelijk ben ik een aantal jaar geleden voor mezelf begonnen (niet meer in de auto's, dat is nu alleen nog hobby) en verdwenen de Alfa's...
Maar toch bleef het altijd kriebelen, en zo hoorde ik 3,5 jaar geleden via een kennis over iemand die in Italië een huis had gekocht een daar stond een Giulietta 1.6 uit 1982 in de schuur... Volgens hem stond ie er al ruim 23 jaar maar was ie puntgaaf en roestvrij.. Dus heb ik de gok gewaagd en naar aanleiding van wat foto's de auto gekocht. Toen ie in mei 2020 op transport aankwam geloofde ik niet wat ik zag,,,,, Een werkelijk puntgave, 100% roestvrije Giulietta 1.6 uit 1982 met slechts 85.000km...
Ik zal in het projecten topic binnenkort een uitgebreid verslag doen van wat er aan de auto gedaan is, maar in eerste instantie is ie alleen HEEL GOED gepoetst, alle remmen gereviseerd, nieuwe hoofdremcilinder en nieuwe koppelingcilinders, motor en bak gedemonteerd, geserviced en opnieuw verpakt. Auto is wel verlaagd en voorzien van 15'' staal van een164 welke aan de achterkant 2cm zijn verbreed. in september 2020 is ie op kenteken gekomen en zomer 2021 heb ik er flink van genoten.
Ondertussen ook meteen maar een andere daily aangeschaft, namelijk een 2013 Giulietta QV. Heb nu dus 2 grijze Giulietta's
Maar t bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus vanaf winter 2021 tot begin 2023 heb ik er iets speciaals van gemaakt... Buitenom is er niets maar dan ook niets aan veranderd, maar onderhuids des te meer:
- Volledig nieuw opgebouwde 3.0 Busso V6 12V uit een 75
- Stand alone ECU van EFI Ignition met custom homemade kabelboom en 6 losse bobines
- Géén lompe luchtweger meer maar moderne MAP sensor, Wide band Lamda, moderne gasklep positiesensor, klopsensor etc.
- Originele 1.6 versnellingsbak maar met sper van een 75TS inclusief de dikkere assen en flensen
- Zelfgemaakte RVS keienvanger
-- Poly bussen in de voorste casterstangen, stabi's en panhardstangen
- Ophanging voor en achter volledig schoongemaakt en opnieuw 2k gespoten.
- Onderkant auto gereinigd (is in zo'n mooie staat dat alleen schoonmaken genoeg was)
Dit alles is gemonteerd ZONDER ook maar één gat in de auto te boren en zonder wat voor modificatie dan ook aan de carrosserie. Mocht ik morgen om wat voor gekke reden dan ook de 1.6 Nord terug wiilen dan kan dit en zul je nooit zien dat de V6 erin heeft gezeten. Het enige onvermijdelijke was een gaatje in de benzinetank maken voor de retourleiding. Zelfs de originele kabelboom zit met alle originele stekkertjes (onzichtbaar) verweven in de kabelboom van de EFI Ignition.
Doordat ik het op deze manier wilde doen is het veel werk geweest. Veel passen en meten, zelf motorsteunen maken, pasplaten, verloopbussen etc. Hierdoor ligt wel de motor 3cm lager dan bij een 75 en dat is dan wel weer goed voor het zwaartepunt. De V6 staat inmiddels ook netjes op kenteken. De keurmeester bij RDW was erg onder de indruk en daardoor verrassend makkelijk
Hierbij een paar plaatjes, maar zoals gezegd zal ik binnenkort een uitgebreid verslag doen in het projecten topic
Zo kwam ie aan:
Na technisch klaarmaken en dagen van waterproof schuren en poetsen:
En hoe het nu is
Ik ben Dennis en sinds kort (weer) lid van dit forum. Vroeger was ik SCARB lid en was ik werkzaam bij een Alfa gespecialiseerd autobedrijf. Daardoor zelf al vroeg besmet met het virus en de nodige Alfa's gehad, waaronder een 1e serie 33 QV, een 164 Super 24V en een 156 V6.
Uiteindelijk ben ik een aantal jaar geleden voor mezelf begonnen (niet meer in de auto's, dat is nu alleen nog hobby) en verdwenen de Alfa's...
Maar toch bleef het altijd kriebelen, en zo hoorde ik 3,5 jaar geleden via een kennis over iemand die in Italië een huis had gekocht een daar stond een Giulietta 1.6 uit 1982 in de schuur... Volgens hem stond ie er al ruim 23 jaar maar was ie puntgaaf en roestvrij.. Dus heb ik de gok gewaagd en naar aanleiding van wat foto's de auto gekocht. Toen ie in mei 2020 op transport aankwam geloofde ik niet wat ik zag,,,,, Een werkelijk puntgave, 100% roestvrije Giulietta 1.6 uit 1982 met slechts 85.000km...
Ik zal in het projecten topic binnenkort een uitgebreid verslag doen van wat er aan de auto gedaan is, maar in eerste instantie is ie alleen HEEL GOED gepoetst, alle remmen gereviseerd, nieuwe hoofdremcilinder en nieuwe koppelingcilinders, motor en bak gedemonteerd, geserviced en opnieuw verpakt. Auto is wel verlaagd en voorzien van 15'' staal van een164 welke aan de achterkant 2cm zijn verbreed. in september 2020 is ie op kenteken gekomen en zomer 2021 heb ik er flink van genoten.
Ondertussen ook meteen maar een andere daily aangeschaft, namelijk een 2013 Giulietta QV. Heb nu dus 2 grijze Giulietta's
Maar t bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus vanaf winter 2021 tot begin 2023 heb ik er iets speciaals van gemaakt... Buitenom is er niets maar dan ook niets aan veranderd, maar onderhuids des te meer:
- Volledig nieuw opgebouwde 3.0 Busso V6 12V uit een 75
- Stand alone ECU van EFI Ignition met custom homemade kabelboom en 6 losse bobines
- Géén lompe luchtweger meer maar moderne MAP sensor, Wide band Lamda, moderne gasklep positiesensor, klopsensor etc.
- Originele 1.6 versnellingsbak maar met sper van een 75TS inclusief de dikkere assen en flensen
- Zelfgemaakte RVS keienvanger
-- Poly bussen in de voorste casterstangen, stabi's en panhardstangen
- Ophanging voor en achter volledig schoongemaakt en opnieuw 2k gespoten.
- Onderkant auto gereinigd (is in zo'n mooie staat dat alleen schoonmaken genoeg was)
Dit alles is gemonteerd ZONDER ook maar één gat in de auto te boren en zonder wat voor modificatie dan ook aan de carrosserie. Mocht ik morgen om wat voor gekke reden dan ook de 1.6 Nord terug wiilen dan kan dit en zul je nooit zien dat de V6 erin heeft gezeten. Het enige onvermijdelijke was een gaatje in de benzinetank maken voor de retourleiding. Zelfs de originele kabelboom zit met alle originele stekkertjes (onzichtbaar) verweven in de kabelboom van de EFI Ignition.
Doordat ik het op deze manier wilde doen is het veel werk geweest. Veel passen en meten, zelf motorsteunen maken, pasplaten, verloopbussen etc. Hierdoor ligt wel de motor 3cm lager dan bij een 75 en dat is dan wel weer goed voor het zwaartepunt. De V6 staat inmiddels ook netjes op kenteken. De keurmeester bij RDW was erg onder de indruk en daardoor verrassend makkelijk
Hierbij een paar plaatjes, maar zoals gezegd zal ik binnenkort een uitgebreid verslag doen in het projecten topic
Zo kwam ie aan:
Na technisch klaarmaken en dagen van waterproof schuren en poetsen:
En hoe het nu is