DEN HELDER
75 auto's in Tuindorp vernield
Z'n 75 auto's in de Helderse wijk Tuindorp zijn door vandalen vernield. De schade loopt in de vele 10.000,= euri's. Een fors aantal gedupeerde krijgt de schade niet van de verzekering vergoed.
Een van hen zit is zak en as.
"We hebben hard gespaard om een auto te kopen. Dit jaar zouden we nieuwe meubels kopen, dat gaat dus niet door".
Politiewoordvoerder K. Takken zegt vernielingen aan auto's niet eerder op deze schaal te hebben meegemaakt. "Dit is gigantisch, niet normaal".
De vandalen hebben een spoor van vernieling achtergelaten in onder meer de Lorentzstraat, Violenstraat, Brakkeveldweg, Narcisstraat, Florastraat en Anemonenstraat.
Het lakwerk van de voertuigen is met een scherp voorwerp bekrast.
Daarnaast zijn spiegels, ruitenwissers en antennes vernield en ook ruiten bekrast.
Zowat alle auto's zijn bekrast met de initialen SR. Ook de woorden "Sorry" en "Robin" zijn duidelijk leesbaar in de lak van sommige auto's.
Met die aanwijzingen en eventuele getuigenverklaringen gaat de Politie op zoek naar de daders.
Witverziekend heer
Gedupeerde G. Schutte wers gistermorgen door buren uit zijn bed gebeld. In de motorkap van zijn auto hebben de vandalen behalve de initialen SR ook gekrast "Sorry, het moest".
"Ik ben witverziekend heet dat ze komen aan mijn eigendom waar ik hard voor gewerkt heb. Als ik ze krijg zijn ze goed aan de beurt", zegt de hevig verontwaardigde man.
Aangifte
Gistermiddag had de Politie al bijna zestig aangiften binnen. De meeste aangiften zijn via Internet gedaan. Maar ook op het politiebureau in Den Helder was het een drukte van jewelste.
"Ik verwacht dat we op ongeveer 75 auto's uitkomen. Met behulp van het publiek hopen we er een vingerachter te krijgen wie hiervoor verantwoordelijk is of zijn" zegt polietiewoordvoerder Takken.
Hij heeft vooral te doen met de tientallen gedupeerden.
"Het is ontzettend irritant als iemand je eigendom vernielt. En it is ook zo laf. Heel sneu voor de betrokkenen. Gewoon een drama".