Schitterend relaas Zaagskeuh , waarvoor dank .
Eén kleine opmerking : Het is niet Steen Lachaise maar Vader Lachaise .
Edith fluistert mij in dat je mij weer net voor was ...
Mevrouw Lamboukas tjilpte het nog NET op tijd in mijn oor om mijn Late Night Typo te corrigeren....
Er is eigenlijk nog wel iets dat mij van het hart moet....
De Bresciaanse BoekenBoef (ik zal hem niet bij name noemen) die in andere topics ook al ter sprake is gekomen, o.a. nav zijn verschijnen in de Mille Miglia documentaire op de BBC... ik ben zelf ondernemer en weet dus uit eigen ervaring hoe elk verhaal altijd twee kanten heeft en hoe makkelijk een half of eenzijdig verhaal een eigen leven gaat leiden op internet maar je moet het als ondernemer ook weer niet te gek maken...
Ik "ken" de man al jaren van allerhande (grote) beurzen waar hij altijd staat met een ZEER groot assortiment, meestal nieuwe, boeken en hij is domweg een van de besten op dat gebied... hij heeft ook oud papier maar dat sleept ie (terecht) niet mee naar alle beurzen. Zijn kennis is enorm en als consument moet je dan op zijn woord, of dat van zijn werknemers, af kunnen gaan.
Goedkoop is ie (ws terecht) niet maar als je een bepaald boek zoekt... dan heeft ie het waarschijnlijk wel voor je liggen... bij hem "scoorde" ik in Maastricht het gedenkboekje voor de 100ste geboortedag van Ugo Zagato.
Zo had de man op Retromobile ook een rijtje Alfa instructieboekjes liggen, alle daterend uit de jaren 60 en alle in compleet smetteloze staat... hoe curieus... smetteloos maar wel allemaal tussen de 45 en 50 jaar oud.... Een favoriet uit die serie is het Sprint GTA boekje waarvan er al etterlijke origineeltjes door mijn handen gegaan zijn en helemaal blanco op het gebied van oud papier ben ik natuurlijk ook niet echt...
Eigenlijk was het zelfs zonder de boekjes aan te raken of in te zien al wel duidelijk dat het hier om persverse herdrukken ging.... Nu was mij ter ore gekomen dat de man deze boekjes voor een knuist vol tientjes plus wat wisselgeld verkoopt en er blijkbaar niet voor terug deinst te verkondigen de boekjes "originale" zijn en dat terwijl een "echte originale" bijna het tienvoudige doet van die prijs...
Seeing is believing hoor ik wel eens zeggen dus het GTA boekje aan een wat nader onderzoek onderworpen en het "herdruk zijn" DROOP er van af... alles is veel te glad, het papier te wit, de druktechniek klopt niet, hoe goed bewaard een 44 jaar oud boekje ook is, het ruikt altijd een beetje muffig en niet "vers" en in een origineeltje plak je natuurlijk geen sticker van je winkel....
Mijn interesse in het boekje viel 1 der werknemers van de BBB op en hij kwam er bij staan.... Nonchalant gaf ik hem het boekje met de vraag "Is this an original?"... Het mannetje met net iets te lang haar (van het type dat op het strand de quasi naieve meisjes vertelt dat ze even mee moeten komen naar zijn slaapkamer omdat ie ze "iets" wil laten zien...) zette een serieus gezicht op... bladerde door het boekje... en verkondigde "Yes... it is an original."... Op mijn gewiekst repliek "Are you sure?" bladerde hij nogmaals door het boekje... stopte bij de eerste pagina... deed alsof hij een regel las en die volgde met zijn vinger en zei weer... "Yes, it is original"....
Nu ben ik in het gelukkige bezit van een origineeltje dus ik heb de zin waar hij zijn conclusie op baseerde thuis even opgezocht en daar staat iets van de strekking dat dit boekje daar van toepassing is waar de GTA afwijkt van de GT Sprint... Right! Da's natuurlijk wel DE indicatie dat het hier om een origineel gaat... Toch?
Nu sta ik voor het dilemma of ik het de man, die ik altijd respecteerde om zijn kennis, dit mag aanrekenen... Mag ik het hem persoonlijk aanrekenen? Ik denk het niet want het was zijn werknemer die loog... maar het is een soort eenmanszaakje en de reputatie drijft toch op zijn kennis en aanbod... en hij is natuurlijk toch wel verantwoordelijk voor de onzin die zijn werknemers uitkramen... Dus ja... ik reken hem deze oplichterij WEL persoonlijk aan...
Laat het een goede waarschuwing zijn voor degenen die NIET bedreven zijn in het aanschaffen van oud papier... hebzucht aangewakkerd door de schijn van het koopje zijn, onwetendheid en de oneerlijkheid van sommige handelaren maken dit soort aankopen helaas toch hachelijke avonturen....
Koopies zijn vaak Kopies wordt er wel eens gezegd en dat ging nu dus ook weer op...
Moet ik er nog bij vermelden dat ik het GTA boekje maar heb laten liggen?
Het zou helaas niet de enige keer zijn dat we dit tripje met de schofterigheid van handelaren geconfronteerd werden maar aan de andere ervaring wijd ik graag op een later tijdstip een eigen topic...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...