Gebruikersavatar
jeralfa
Full Member
Full Member
Berichten: 343
Lid geworden op: ma sep 22, 2008 10:30
Locatie: steenwijk

RE: SCARB 5/6 juni D-Day Nachtrit

zo jun 06, 2010 16:55

Het was onze eerste nachrit. De moeilijkheidsgraad was pittig voor ons als rookie zijnde maar we hebben ons er door heen gevochten. Is voor herhaling vatbaar.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: SCARB 5/6 juni D-Day Nachtrit

zo jun 06, 2010 17:16

Onze Compagnie meldde zich present om kwart voor 9 op kazerne Alpha-Romeo bij de officieren van dienst Ronald en Seekle. Terwijl ik mij wijtte aan een examen voertuigherkenning ging mijn navigatrice zich bezig houden met kwartiermaken. Na enige tijd hadden wij onze Panzer afgeladen met oorlogsbuit en was het tijd om de examenopgaven in te ruilen voor de nodige stafkaarten en strategische informatie.

Na een strategische bespreking over de te voeren tactiek, heeft mijn navigatrice vervolgens een blitzkriekplan uitgewerkt en om kwart voor tien ging onze invasie van start.

Ondanks dat het een grote afstand was die overbrugd moest worden, had de tactiek om zoveel mogelijk voor te bereiden duidelijk effect; de vijand bleef vaak achter en toen wij om half drie bij het neutrale gebied aankwamen, lagen we een half uur minder achter dan bij de start, terwijl we wel alle missies succesvol volbracht hadden.

Na de nachtelijke stop ging het in verhoogd blitzkriektempo door, af en toe onderbroken door plotselinge stuka-aanvallen, konijntjes en valse bochten. Het werd pas echt spannend toen bleek dat de vijand zich verplaatst had en onze zorgvuldig opgezette campagne resulteerde in totale paniek bij medestrijders en velen zich verliezen op de hals haalden door het niet goed opletten op welke wegen er op de stafkaart aangegeven stonden.

Bij dageraad bleek dat er burgerslachtoffers vielen; meerdere vogels hebben bij diverse deelnemers helaas de aanval niet overleefd. Vrij kort nadat wij gestopt waren om een slachtoffer uit zijn/haar lijden te verlossen, sloeg het noodlot toe. De vijand had een verborgen loopgraaf aangelegd en my little tank lag met het linkerwiel in een droge sloot en de bodem op de grond. Gelukkig waren er een paar manschappen van een andere divisie zo behulpzaam om mij er weer uit te duwen en kon de campagne snel weer voortgezet worden. Bij deze, ontzettend bedankt, jullie hebben echt onze rit gered!

We hebben in het hier op volgend offensief een strategische beslissing genomen om de informant die zich ergens zou bevinden niet te vertrouwen, aangezien deze zich niet identificeerde met de juiste strijdvlag, maar dat bleek later toch een vergissing, die ons enige kleine verliezen opleverde, ten voordele van versneld oprukken en meer tijd om andere doelen te bereiken.

De laatste loodjes wogen, zoals gebruikelijk bij de nachtrit, het zwaarst. Ondanks het feit dat wij reeds voordat we ten strijde trokken de enigmacode hadden ontcijferd, bleek de uitkomst alsnog zeer moeilijk te interpreteren en het heeft ons dan ook een behoorlijke tijd gekost om terug te herleiden waar onze doelen zich bevonden en hoe deze uitgeschakeld dienden te worden.

Na de strijd, bij de aankomst, bleek dat vele medestrijders overleefd hadden en er slechts 4 uitvallers te betreuren vielen. Helaas waren de strijdmakkers die my little tank gered hadden al huiswaarts getrokken, dus die heb ik niet meer uitgebreid kunnen bedanken. Nadat Central Command de rapporten van alle divisies beoordeeld had, bleek dat de strijd zoals de laatste tijd gebruikelijk was, weer op het scherpst van de snede beslist was. Slechts twee punten verschil tussen de nummer 4 en de winnaar. Gelukkig hadden wij veel aandacht besteed aan niet alleen de gevallenen, maar ook de de vermisten, dus we hebben onze achterstand op grootmacht van Eck een heel klein beetje in weten te lopen.

Het was een waar slagveld, maar uiteindelijk heeft niets ons niet kunnen weerhoeden van de zege.

Hoera! Hoera! Hoera!

Gebruikersavatar
Rizzo the Rat
Club Joker
Berichten: 216
Lid geworden op: ma nov 17, 2008 18:44
Locatie: IJmuiden

RE: SCARB 5/6 juni D-Day Nachtrit

zo jun 06, 2010 19:27

Wij hebben er weer een leuke nachtrit op zitten. De voorpret begon voor ons al begin dit jaar toen de datum bekend werd.
Snode plannen werden reeds gesmeed. Helaas door omstandigheden moest de rit later uitgezet worden en dit leidde tot enkele foutjes in oa de numering in het roadbook. Ondanks dit denken wij toch dat we er weer een uitdagende afwisselende rit met een leuk thema van gemaakt hebben.

36 equipes en de leuke reacties die we elk jaar weer krijgen motiveert ons zeker om telkens weer een nachtrit organiseren.
Ik weet ook zeker dat over 2 weken in Italie onder het genot van een biertje de eerste plannen alweer naar boven komen voor volgend jaar.

Inmiddels zetten Ronald en ik alweer wat jaartjes de Nachtrit uit. Elk jaar krijgen wij toch zeer positieve reakties, en soms ook dingen te horen die voor verbetering vatbaar zijn.
Toch lopen wij elk jaar tegen bepaalde problemen of vragen aan waarvan wij denken 'dit zouden we toch eens anders moeten doen'of juist 'moeten we dit wel veranderen'.
Graag horen we van jullie eens wat jullie van bijna alle facetten van de nachtrit vinden.

-Hebben jullie vaker een (nacht)rit gereden?
- Gaan jullie vaker een nachtrit rijden?
- Wat vinden jullie van de lengte, moeilijkheidsgraad en afwisseling in deze rit en de afgelopen nachtritten?
- Is de uitleg van de etappe's voldoende?
- Wat vinden jullie van de Thema's van de afgelopen nachtritten?
- Wat vinden jullie van de Startlocaties, Tussenstops en Eindpunten?
- Moeten er bijvoorbeeld meerdere tussenstops komen (Misschien 1 met catering en 1 zonder)
- Is er bijvoorbeeld ontbijt nodig bij het eindpunt? (of misschien andere suggesties)

Dit zijn maar een paar dingen die ik even opnoem.
Maar wij zouden het fijn vinden om jullie reacties, opmerkingen en suggesties de komende tijd eens te horen.
Wij organiseren dit tenslotte voor jullie.

Stuur ons eens een mailtje dan gaan wij er na terugkomst uit Italie weer fris mee aan de slag.
seekle@live.nl
ronaldvanderaa@gmail.com

Een samenvatting van jullie reacties en hoe wij hier mee aan de slag gaan zullen wij uiteraard vermelden op het forum.





En o ja, Skoda behoorde inderdaad niet tot de Duiste divisies en het was dus juist om dit logo te doorkruizen.
Andere antwoorden en goede routes zullen we ook nog even proberen te plaatsen deze week.

Seekle.
Rizzo the Rat

90 2.0 carbs daily driver
90 2.5 QO Under construction

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: SCARB 5/6 juni D-Day Nachtrit

zo jun 06, 2010 19:53

De proef waarbij we zo ruim mogelijk om de Duitse legers heen moesten vonden wij verdacht, wij reden in bijna één rechte lijn naar het eiindpunt, welke adder zat daar onder het gras?
Al vrij snel stond er aan de rechterkant een bordje met de tekst 'informant'. Hierop stond dat het opel leger verplaatst was waardoor je eerst helemaal terug moest naar het westen, vervolgens afzakken naar de Waal en over de waaldijk onder alle legers doorrijden...

Tussen de kassen was inderdaad flink puzzelen toen bleek dat de route gewijzigd moet worden. Hier hadden wij nogal wat thuisvoordeel, het eindpunt van deze etappe lag op 300m van mijn geboortegrond... Maar dan nog moesten we toch eerst ff goed op de kaart kijken, sommige wel doorlopende wegen waren op de kaart onderbroken en mochten dus niet gebruikt worden. Hierdoor werd het een hele puzzel om eruit te komen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3957
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: SCARB 5/6 juni D-Day Nachtrit

zo jun 06, 2010 22:05

De proef waarbij we zo ruim mogelijk om de Duitse legers heen moesten vonden wij verdacht, wij reden in bijna één rechte lijn naar het eiindpunt, welke adder zat daar onder het gras?
Al vrij snel stond er aan de rechterkant een bordje met de tekst 'informant'. Hierop stond dat het opel leger verplaatst was waardoor je eerst helemaal terug moest naar het westen, vervolgens afzakken naar de Waal en over de waaldijk onder alle legers doorrijden...
Bij dat bordje zijn wij ook gestopt, maar volgens het routeboek zou een betrouwbare informant aan de rechterkant van de weg staan, met SCARB-vlag. De SCARB-vlag ontbrak hier echter(er stond alleen een SCARB-logo op het bordje dus hebben wij dit genegeerd. Puntje van verbetering voor in het volgende routeboek dus.

Wat voor radarstions stonden daar eigenlijk in dat gebied?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: SCARB 5/6 juni D-Day Nachtrit

zo jun 06, 2010 22:17

De proef waarbij we zo ruim mogelijk om de Duitse legers heen moesten vonden wij verdacht, wij reden in bijna één rechte lijn naar het eiindpunt, welke adder zat daar onder het gras?
Al vrij snel stond er aan de rechterkant een bordje met de tekst 'informant'. Hierop stond dat het opel leger verplaatst was waardoor je eerst helemaal terug moest naar het westen, vervolgens afzakken naar de Waal en over de waaldijk onder alle legers doorrijden...
Wij hadden dus de (foute) beslissing genomen dat deze informant niet betrouwbaar was, aangezien er geen vlag bij was. Op zich was dat geen hele moelijke beslissing (we twijfelden wel) want we hadden voor ons gevoel toch te weinig tijd om anders alles te rijden. De gok was dus om de informant als onbetrouwbaar te klassificeren en daarmee tijdwinst te boeken. Als we het goed hadden, was het meegenomen, als we het fout hadden, hadden we in ieder geval tijd bespaard die we elders weer konden gebruiken. Het heeft uiteindelijk 1 strafletter gekost maar wel (geschat) een uur opgeleverd waar we 3 antwoorden en 2 letters in gevonden hebben (laatste etappe).

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: SCARB 5/6 juni D-Day Nachtrit

zo jun 06, 2010 22:22

Wij waren iets eerder thuis dan gepland. Toen we om 6.45 nog aan de morsecode moesten beginnen ging het lampje uit. Maar ach, om de prijzen deden we toch al niet mee :lol:

Hebben heel veel lol gehad en heel veel geleerd. De volgende keer misschien iets meer voorbereiden en dan komen we waarschijnlijk wel een stuk verder. Organisatie bedankt voor deze unieke ervaring!
Kom de volgende keer gewoon naar het eindpunt joh. Iedereen is net als jullie ook heel moe en het is er hardstikke gezellig, dus dat het lampje een beetje uitging is geen reden om niet te komen. Het gebeurt bijna nooit dat mensen de hele nachtrit rijden en ook nog alle puzzelvragen serieus kunnen beantwoorden, heel vaak worden er stukken overgeslagen als men in tijdnood komt. Ik denk dat de helft van de mensen op het eindpunt niet veel verder zijn gekomen dan jullie dus je valt echt niet uit de toon.

Anders ga je alvast meer oefenen bij het rondje Goeree-Overflakkee. :)

Gebruikersavatar
Rizzo the Rat
Club Joker
Berichten: 216
Lid geworden op: ma nov 17, 2008 18:44
Locatie: IJmuiden

Re: RE: SCARB 5/6 juni D-Day Nachtrit

zo jun 06, 2010 22:43

De proef waarbij we zo ruim mogelijk om de Duitse legers heen moesten vonden wij verdacht, wij reden in bijna één rechte lijn naar het eiindpunt, welke adder zat daar onder het gras?
Al vrij snel stond er aan de rechterkant een bordje met de tekst 'informant'. Hierop stond dat het opel leger verplaatst was waardoor je eerst helemaal terug moest naar het westen, vervolgens afzakken naar de Waal en over de waaldijk onder alle legers doorrijden...
Bij dat bordje zijn wij ook gestopt, maar volgens het routeboek zou een betrouwbare informant aan de rechterkant van de weg staan, met SCARB-vlag. De SCARB-vlag ontbrak hier echter(er stond alleen een SCARB-logo op het bordje dus hebben wij dit genegeerd. Puntje van verbetering voor in het volgende routeboek dus.

Wat voor radarstions stonden daar eigenlijk in dat gebied?

Het radarstation met de draaiende 'antenne' op het dak is de centrale radar van Schiphol.
Het radarstation met de grote bol op het dak is de buienradar die we allemaal regelmatig raadplegen.
Rizzo the Rat

90 2.0 carbs daily driver
90 2.5 QO Under construction

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: SCARB 5/6 juni D-Day Nachtrit

zo jun 06, 2010 23:38


Het radarstation met de draaiende 'antenne' op het dak is de centrale radar van Schiphol.
Het radarstation met de grote bol op het dak is de buienradar die we allemaal regelmatig raadplegen.
Buienradar krijgt z'n data van het KNMI. Die heeft (samen met het leger) 3 radarposten. De andere twee staan in den Helder op de marinebasis en bij het KNMI in de Bilt. Het buitenradarkaartje is een computerbewerking van wat er van die radars binnenkomt aan gegevens.

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: SCARB 5/6 juni D-Day Nachtrit

ma jun 07, 2010 08:48

Was weer een fantastische nachtrit.
Altijd leuk om te rijden en ook leerzaam.

Dit jaar met het thema D Day helemaal geweldig.
Had nog een poging gewaagd ergens mijn baretten te vinden maar die is helaas niet succesvol gebleken.

Grappig dat verzameld werd bij "mijn"garage. Lekker dicht in de buurt tenzij je een navigator moet ophalen die zijn auto alvast bij het eindpunt neerzet :lol:

Zoals altijd een hele leuke gevarieerde rit waarbij je soms uren verspeeld door fanatiek naar een oplossing te zoeken.
Jammer dat je achteraf bijna niet weet waar je allemaal geweest bent die nacht. Gelukkig heeft de navigator een routeplotter dus kunnen we achteraf bekijken waar we allemaal gereden hebben.

Bij de Enigma code kwam een trauma uit dienst naar boven.
Was namelijk als dienstplichtige ingedeeld bij jawel de verbindingsdienst en mocht bij opkomen een morse test doen.
Ondanks een opa en oom die zendamateur waren lagen mijn roots daar kennelijk niet. Wat een drama.
Door tijdnood kwamen we niet echt meer aan deze laatste test toe.

Toch fijn gevoel dit jaar. Minder vermoeid en meer gedaan dan voorgaande jaren.

Bedankt voor de hele leuke afwisselende rit en vooral het thema beviel goed. Zeker omdat iedereen in de juiste stemming zat.
Als ik mijn baretten had gevonden waren we ook juist gekleed aanwezig geweest.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
Dirrik
Full Member
Full Member
Berichten: 422
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 12:47
Locatie: Den Haag
Contacteer: Website

RE: SCARB 5/6 juni D-Day Nachtrit

ma jun 07, 2010 11:14

Super super super rit..!!!!!!

Was de 1e. Volgend jaar weer...!!!

Mijn Bert heeft het prima gedaan..
Nu nog het verslag schrijven voor het Klaverblaadje..

Wanneer is de volgende nachtrit.. ;) ?
Eerste rijlessen:Alfa Berlina 1750 (1969) met staande pedalen
Nu:
GT 2.0 JTS (2004) Fiat Panda 0.9 (1999), Bertone Gt1300 Junior (1971), Spider Veloce 2000(1976)
Ex: 145, 156, 164, 33, gtv, 75

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: SCARB 5/6 juni D-Day Nachtrit

ma jun 07, 2010 12:54

Volgende nachtrit is nog een tijdje wachten. En buiten de SCARB wordt er niet zo heel vaak een nachtrit georganiseerd die ook voor beginners te doen is. Maar je kan een keer kijken naar de Nacht van Weesp. En volgens mij heb je ook een nacht van Venlo.

Heel erg geslaagde rit. Het tot in elk detail doorgevoerde thema, het alert moeten zijn op (en het ontwijken van) een rondrijdende militaire patrouile in de vorm van de Alfetta van Ronald, de informatie posten die wijzigingen in de kaart aangaven omdat een duitse patrouile (in de vorm van een Opel, VW, BMW of Porsche divisie) zich verplaatst had, de verbindingsetappe over de snelweg (even rust) en natuurlijk de gewone nachtrit elementen maakten het tot een geweldige manier om een nacht door te halen op een andere manier dan meestal bedoeld. Slapen is toch verspilde tijd. Na dit spektakelstuk zijn de verwachtigingen voor volgend jaar bijzonder hooggespannen, succes heren! PS: meer nachtritten in het jaar mag van mij ook.

Alleen qua route lengte.. de nachtritten zijn altijd haasten omdat je hem compleet wil krijgen, een beetje hoort dat ook wel. Vorig jaar was de rit bewust veel langer gemaakt dan mogelijk en was het goed te doen om etappes over te slaan. Erg goed voor de strategie. Bij deze rit was het bijna te doen, dan heb ik liever een rit die haalbaar is zonder jagen of dat er inderdaad een beroep gedaan wordt op de strategie door de rit onmogelijk lang te maken.
Ter indicatie: wij hebben van de laatste etappe voor het tussenpunt tot aan de vraag gereden. Bij de laatste etappe voor het eindpunt ook. We hebben dus zeker 99% van de route gereden en we gingen pas om 22:00 weg. En dat is inclusief het obstakel van het rijden met 2 equipes achter elkaar. Vorig jaar hebben we een hele etappe moeten laten liggen.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
steve artc143
Full Member
Full Member
Berichten: 268
Lid geworden op: wo mar 29, 2006 11:00
Locatie: Heerenveen

RE: SCARB 5/6 juni D-Day Nachtrit

ma jun 07, 2010 19:42

Heeft er ook nog iemand foto's gemaakt????? of was het daar te donker voor??????
The absolut expression of italian technology

Was driving a 156 2.4 JTD Berline

Was driving a 156 1.9 jtd sw squadra equiped

Now driving 166 2.0 twin spark

Gebruikersavatar
paulson
Junior Member
Junior Member
Berichten: 97
Lid geworden op: za mar 26, 2005 19:45
Locatie: 's-Gravenzande

RE: SCARB 5/6 juni D-Day Nachtrit

ma jun 07, 2010 19:53

Zo ik ben ook weer een beetje opgeknapt, zondag was het wel even anders,lichaam en geest waren het niet met elkaar eens en dachten bij zichzelf dat meneer na 3 uurtjes slapen wel weer eens wakker mocht worden!

De nachtrit was weer super, het is voor mij in iedergeval de leukste rit!!
Een bonus was dat ik dit jaar niet zo ver naar het beginpunt hoefde te rijden en dat de rit zo'n beetje langs mijn huis ging (wij hebben ook zo'n glazen huis met bloemen erin)
De rit was deze keer redelijk makkelijk uit te rijden zonder extreem hard te rijden, wellicht kwam dat omdat alles voor de tussenstap voor mij redelijk bekent was en er daardoor ook op voorhand een aantal vragen beantwoord konden worden.
We hebben van de tweede etappe een stukje afgesneden, er was op de kaart een weg uitgegumt, maar eigenwijs als we waren hebben we toch die weg genomen. (gewoon omdat het kon en je moest tenslotte de kortste route nemen :D )

De morse code was een hel, temeer omdat wij (in tegenstelling tot veel andere die gelijk door konden rijden) de code nog niet hadden ontcijfert.
Zoals het betaamd bij een nachtrit ging er bij de westlandse equipes een auto kapot, (radiator lek) gelukkig was het vlakbij zijn huis dus kon die zijn auto nog omruilen.

@Whizzman: Hier 1 van je redders (grijze 145). hebben de rit nog wel uitgereden, maar hadden geen zin meer om nog een half uur te wachten totdat het AC restaurant open ging.
We stonden wel even gek te kijken, zagen in de verte iemand met zwart/blauwe kleding aan staan, dus we dachten al bij onszelf, owhja, nu zijn we de lul. Dat veel gelukkig mee en het was een kleine moeite om te helpen, nog waarneembare schade te zien?
Alfa mogen kraken, piepen en kapot gaan, ze hoeven alleen mooi en snel te gaan

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: SCARB 5/6 juni D-Day Nachtrit

ma jun 07, 2010 20:48

Ik heb geen foto's van de rit zelf, wel nog eentje van m'n Giulia met oorlogsuitmonstering:

Afbeelding

Ik vond de lengte van de rit ook heel goed te doen. Wij moesten rond kwart voor zes aan de morsecode beginnen, dus zeven uur bij het eindpunt hadden we makkelijk gehaald. De moelijkheidsgraad was ook goed maar ik ben geen rookie meer dus dat scheelt misschien.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Evenementen”