Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

za jun 20, 2009 18:43

Was een hele leuke dag.
Onverwacht mooi weer zodat we lekker buiten hebben gestaan soms in wat rook en warmte van de auto´s op de rollenbank.

Rollen ging heel snel zo achter elkaar.

Foto´s van de ochtendsessie staan op http://www.mijnalbum.nl/Album=4FLUNL7V

Ook weer wat mensen gesproken en onverwacht dook ook nog een Delta op die spontaan meedeed.

Zoals geschreven een leuke dag , bedankt Jan.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

za jun 20, 2009 19:01

155's waarbij ook de achterwielen draaien 8)
Afbeelding
Afbeelding

2.0 16v
Afbeelding

V6
Afbeelding

o ja, er waren ook andere modellen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

za jun 20, 2009 19:42

Erg geslaagde middag :) Alleen vielen de resultaten wat tegen, maar al met al liep mijn auto erg netjes.

Afbeelding

En m'n uitdraai:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Neelis op za jun 20, 2009 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Techpro Erik

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

za jun 20, 2009 19:58

Hoi

Meeste kennen mij niet, komt ook omdat ik geen alfa bezit 8)
Maar ben wel enorm auto minded haha.
En ik ben naar de viva italie (oid) geweest met een echte Alfist, samen het circuit op in Assen : gaaf !
Zo kwam het dat ik vanaf een subaru minimeeting wordt gebeld door mn zwager (neelis met zijn schitterende 155 2.0TS WB) gebeld dat hij bij Rica staat.
Nou vanaf Honselaarsdijk een klein stukkie roffelen :twisted:

Schitterend om oude en nieuwe alfa's te zien rollen.
Leuk gesproken met enkele door techniek bevlogen alfisten, dat is altijd leuk.
Leuk gesproken met iemand die zich waarschijnlijk al jaren afvraagt of ik nu een internet verzonnen persoonlijkheid ben, maar nee JanQ4, ik besta echt hoor 8)

Ik kreeg het op een gegeven moment trouwens wel "aan de stok" met die kale meneer van Rica.
Ik vroeg eerst (na gehoord te hebben dat iedereen enorm laag rolde) hoe ze het verlies bepaalde.
Ik vond het namenlijk vreemd, want Rica staat in het wereldje bekend als een pk tovenaar, wil je veel pk's dan ga je bij rica rollen :oops:

Het knechtje van de kale meneer kon me niet helpen, de kale keek me al geirriteerd aan van de andere kant van de wagen.
Ja laten we eerlijk zijn, je kunt geen verlies meten door de koppeling in te trappen en dan uit te rollen, wat je dan meet is de wrijving van al je lagers bij elkaar opgeteld inclusief de rolweerstand (!!) en niet de dynamische op/afrol verliezen aan de tanden in je bak en je differentieel.
Maar goed, de kale zegt dus dat de rollen bank dat meet.
Duh.
Dus ik vraag hem vriendelijk "hoe doet hij dit dan"
Nou het was een rollenbank van 40.000 euro dus die rollenbank kon het verlies uitstekend bepalen, de fabrikant was heel groot en sterk, en dat was ook het enige waarom je moest betalen voor de meting, immers een meting aan de wielen kon iedereen doen. Toen ik hem doorvroeg hoe de dynamische wrijvingsverliezen dan werden bepaald kreeg ik geen antwoord. Toen ik dus stelde dat de gemeten verliezen maar een gedeelte van de verliezen waren begon hij spanbanden van een net gerolde auto los te maken.......tering wat een arrogantie..................En daarmee is de reputatie van Rica weer bevestigd wat mij betreft. Denk dat je zomaar 5-10pk (afh van je motorvermogen) bij je Eng-norm vermogen om een betere inschatting te maken van je motorvermogen.

Wat mij trouwens opvalt en waar de V6mannen vermogen kunnen winnen denk ik, elke V6 ging "bovenin" enorm rijk lopen. Toon gaf zelfs 2 mooie puffen zwarte rook, wat perfect terug te zien was op de AFR waarden in de vorm van een behoorlijke schommeling. De "Squadra 3.0V6 156 - de broer van Kosta" liep ook rijk, maar dat was weer niet te zien aan de pijp. Je moest bij deze wagen trouwens zowieso dekking zoeken, sodeknetters wat een gegil uit de pijp zeg. En dat met een standaard uitlaat. Best wel respect.

De 166 zag er natuurlijk affentittengeil uit (mijn mening he) en heel opmerkelijk dat ding begon te stinken zeg tijdens de run, alsof hij pure amoniak uitstootte. Mijn neus is slecht maar ruikt weer een stuk beter nu. Mooi resultaat trouwens. Bedankt voor de reparatie aan mn reukorgaan 8)

Ik vond het leuk om even langs te mogen komen en heb best wel genoten van de oude en nieuwe techniek welke werden gegeseld op de rollenbank.
Ik ben met m'n subaru niet op de bank gegaan omdat dat ding tot het gaatje getuned is en een enorme bult wind op de top mounted intercooler nodig is om de inlaattemkp een beetje binnen de perken te houden. Doe je dit niet dan ploft hij. Is recent weer gebeurd met een zeldzame P1 nota bene, in Nieuwegein, en dat is het me niet waard.

Mazzel

Erik

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

za jun 20, 2009 20:15

Blijf het ook een te slordige gang van zaken vinden. Zat weer te denken. Ze meten het vermogen en daar wordt dan het koppel van afgeleid? Moet je toch echt een 100% goed toerental signaal hebben. Dan is mijn koppel gewoon veel te hoog omdat het toerental er ws 20% naastzit. En als koppel gemeten wortd, klopt er weer niets van het vermogen. Weer door dat toerental. Vind ik toch wel een heel essentieel punt om een goede meting te doen. Los van de verliezen is het niet veel moeite even een klemmetje op een bobine te zetten. Ben ook nog niet onder de indruk van de meetwijze.........
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Techpro Erik

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

za jun 20, 2009 20:32

Nu je het zegt
Ze hebben dus niet op normale wijze het motor rpm bepaald ?
Meen je dat nu serieus ?
Ja nu nje het zegt ik heb niemand onder de motorkap zien friemelen of even een obd2 stekker in zien pluggen (indien van toepassing)
Ik zou terug gaan en m'n geld terug vragen, dit is niet te filmen
E

Gebruikersavatar
Animale Bianco
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 11:28
Locatie: Den Haag

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

za jun 20, 2009 20:56

Was wel weer gezellig. Zet een stel auto gekken bij elkaar en dat gaat prima :-) Ongepland op de rollenbank gestaan, het ging zo snel per auto dat er alle gelegenheid voor was. Ook al is het geen volgens exacte wetenschap opgezetten rollentest, alle pk's en Nm's lijken nog aanwezig te zijn. Dat van die stank is me ontgaan, ik stond er naast en niet erachter, maar Kees artc6 zei ook al zoiets. Misschien de katalysator zijn beste tijd gehad, ik doe maar een gok??? Maandag even over bellen, daarna weet ik meer.

Jan: bedankt voor het organiseren!
Spec: 258pk / 287Nm
Tune: KW Var.2 - Carbon GTA-Line tube - EtaBeta 20" Tettsut black - 225/30 R20 - SkyTune 2x TwinOval - Novitec soundpipe - Momo Millenium Evo - Ferodo DS2500 - CTF grooved discs - carbon plenum - F430 throttle body - BMC CDA

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

za jun 20, 2009 20:58

Ik had van te voren al een paar keer begrepen dat Rica te lage of iig verkeerde waardes geeft maar dat weet ik nu bijna zeker. Madeno ,waar ik met 2 auto's gerold heb is volgens mij secuurder maar goed...leuke middag gehad en wat gekletst met Alessandro, Kees e.a .
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

za jun 20, 2009 21:50

Absoluut geslaagd !
Geweldig dat er veel varieteit was, klassiekers, youngtimers en de nieuwe Alfa's en na het rollen lekker bijgepraat met uitdraaien erbij. Intussen ook nog veel opgestoken van de sproeiertechniek van de nordjes (was met de alfetta gtv). Leuk dat de eerste reacties waren, waar is die VMR van jou ! :mrgreen:

Prima middag gehad en aangezien ik Jan onder bedreiging met klem heb verzocht deze meeting volgend jaar te herhalen :jumping: schrijf ik alvast in met de VMR :driving:
Rica: Dank voor de voortreffelijke ontvangst en uitleg en Jan, thanx voor de organisatie :thumbs:

Volgend jaar weer ?
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

za jun 20, 2009 21:57

Welja... precies... we hebben het leuk gehad en persoonlijk neem ik de meting niet al te serieus.

Ik heb niet echt een vergelijk, maar vind het gegeven dat mijn TS zo'n 20 PK zou missen t.o.v. standaard niet echt reëel. Zeker niet nadat de motor door A-repair afgelopen jaar grondig geïnspecteerd is en beoordeeld is als een "gezonde motor".

Misschien maar eens een meetsessie bij Beek??!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

za jun 20, 2009 22:24

was ook even komen kijken (op 2 wielen dan wel), was even leuk om weer eens met tom te praten en wat andere mensen te zien (kan ik ook wat hoofden plaatsen bij de auto's haha)

vond de grijze 155 wel erg mooi klinken :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

za jun 20, 2009 22:36

was ook even komen kijken (op 2 wielen dan wel), was even leuk om weer eens met tom te praten en wat andere mensen te zien (kan ik ook wat hoofden plaatsen bij de auto's haha)

vond de grijze 155 wel erg mooi klinken :wink:
Daar herkende ik je van (heb ooit die Stellares bij jou opgehaald), wist even niet meer wie je was :D
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

za jun 20, 2009 23:11

Er is al de nodige discussie over de manier waarop gemeten is.... over het algemeen waren de waardes wat aan de lage kant, met slechts enkele uitzonderingen... ik vond vooral de verschillen in aandrijfverlies wat klein. :? De abaolute uitkomsten zeggen mij niet zoveel, wel de grafieken, want die kwamen wel overheel met mijn gevoel wat ik heb bij de auto. Geen koppelkromme, maar een vrijwel vlakke tafel 8) en een mooie 'lineaire' vermogensopbouw. De toerentallen (en vooral de verschillen tussen de eerste en de tweede run) vond ik niet helemaal overeenkomen met mijn gevoel, maar ik begrijp nu waarom. :o Mijn toerenteller danst als een bezetene :lol: Wel jammer natuurlijk...... :roll:
Maar goed vooral de lambdawaardes vond/ vind ik belangrijk en daar heb ik uitebreid met een medewerker over gesproken, die echt alles van carbeurateurs (m.n. Weber) weet, dus ik weet nu tamelijk precies, wat ik moet doen om die waarde over het hele toerengebied op orde te krijgen.
De beste man (naam vergeten :oops: ) heeft alle maten sproeiers voor weber, maar daar had ik dus niks aan met mijn dello's. Even elders shoppen dus. :wink:

Kortom: voor mij zéér goed bestede 4 tientjes! :D

Jan, leuk je ontmoet en gesproken te hebben en bedankt voor het organiseren! :thumbs:

Ook alvast dank aan alle deelnemers, die foto's en filmpjes gemaakt hebben en die hier posten. :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

za jun 20, 2009 23:14

Wat doen die 155-en het goed :shock: 8)
:wink:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

za jun 20, 2009 23:56

Ik spotte nog een oudere heer met een Berlina die zich niet aan de kant liet blazen:
(klikbaar)

Afbeelding
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Terug naar “Evenementen”