Hoi
Meeste kennen mij niet, komt ook omdat ik geen alfa bezit
Maar ben wel enorm auto minded haha.
En ik ben naar de viva italie (oid) geweest met een echte Alfist, samen het circuit op in Assen : gaaf !
Zo kwam het dat ik vanaf een subaru minimeeting wordt gebeld door mn zwager (neelis met zijn schitterende 155 2.0TS WB) gebeld dat hij bij Rica staat.
Nou vanaf Honselaarsdijk een klein stukkie roffelen
Schitterend om oude en nieuwe alfa's te zien rollen.
Leuk gesproken met enkele door techniek bevlogen alfisten, dat is altijd leuk.
Leuk gesproken met iemand die zich waarschijnlijk al jaren afvraagt of ik nu een internet verzonnen persoonlijkheid ben, maar nee JanQ4, ik besta echt hoor
Ik kreeg het op een gegeven moment trouwens wel "aan de stok" met die kale meneer van Rica.
Ik vroeg eerst (na gehoord te hebben dat iedereen enorm laag rolde) hoe ze het verlies bepaalde.
Ik vond het namenlijk vreemd, want Rica staat in het wereldje bekend als een pk tovenaar, wil je veel pk's dan ga je bij rica rollen
Het knechtje van de kale meneer kon me niet helpen, de kale keek me al geirriteerd aan van de andere kant van de wagen.
Ja laten we eerlijk zijn, je kunt geen verlies meten door de koppeling in te trappen en dan uit te rollen, wat je dan meet is de wrijving van al je lagers bij elkaar opgeteld inclusief de rolweerstand (!!) en niet de dynamische op/afrol verliezen aan de tanden in je bak en je differentieel.
Maar goed, de kale zegt dus dat de rollen bank dat meet.
Duh.
Dus ik vraag hem vriendelijk "hoe doet hij dit dan"
Nou het was een rollenbank van 40.000 euro dus die rollenbank kon het verlies uitstekend bepalen, de fabrikant was heel groot en sterk, en dat was ook het enige waarom je moest betalen voor de meting, immers een meting aan de wielen kon iedereen doen. Toen ik hem doorvroeg hoe de dynamische wrijvingsverliezen dan werden bepaald kreeg ik geen antwoord. Toen ik dus stelde dat de gemeten verliezen maar een gedeelte van de verliezen waren begon hij spanbanden van een net gerolde auto los te maken.......tering wat een arrogantie..................En daarmee is de reputatie van Rica weer bevestigd wat mij betreft. Denk dat je zomaar 5-10pk (afh van je motorvermogen) bij je Eng-norm vermogen om een betere inschatting te maken van je motorvermogen.
Wat mij trouwens opvalt en waar de V6mannen vermogen kunnen winnen denk ik, elke V6 ging "bovenin" enorm rijk lopen. Toon gaf zelfs 2 mooie puffen zwarte rook, wat perfect terug te zien was op de AFR waarden in de vorm van een behoorlijke schommeling. De "Squadra 3.0V6 156 - de broer van Kosta" liep ook rijk, maar dat was weer niet te zien aan de pijp. Je moest bij deze wagen trouwens zowieso dekking zoeken, sodeknetters wat een gegil uit de pijp zeg. En dat met een standaard uitlaat. Best wel respect.
De 166 zag er natuurlijk affentittengeil uit (mijn mening he) en heel opmerkelijk dat ding begon te stinken zeg tijdens de run, alsof hij pure amoniak uitstootte. Mijn neus is slecht maar ruikt weer een stuk beter nu. Mooi resultaat trouwens. Bedankt voor de reparatie aan mn reukorgaan
Ik vond het leuk om even langs te mogen komen en heb best wel genoten van de oude en nieuwe techniek welke werden gegeseld op de rollenbank.
Ik ben met m'n subaru niet op de bank gegaan omdat dat ding tot het gaatje getuned is en een enorme bult wind op de top mounted intercooler nodig is om de inlaattemkp een beetje binnen de perken te houden. Doe je dit niet dan ploft hij. Is recent weer gebeurd met een zeldzame P1 nota bene, in Nieuwegein, en dat is het me niet waard.
Mazzel
Erik