vr apr 19, 2013 16:25
Stukje op de site geschreven door Jan Ezendam
Zondag 14 april was het zo ver: de eerste bijeenkomst van ons 156 register in 2013. Zo'n 30 deelnemers hadden er - terecht - voor gekozen niet in hun achtertuin maar in en rond een schitterende collectie 156's van het heerlijke voorjaarszonnetje te genieten. Om het competitieve element van de dag te onderstrepen was het motto 'Hoeksche twisten'.
Na de ontvangst met koffie en heerlijke appeltaart in Heinenoord was het tijd voor de Standing Quarter Mile. Dus in colonne op naar de door de organisatie uitgezette sprintbaan. Helaas bleek deze die dag niet bereikbaar omdat er tegelijkertijd een wielerwedstrijd werd gehouden. Dus moest snel een alternatief traject worden gevonden en uitgezet. Dat lukte prima, maar had wel tot gevolg dat bij alle frisgewassen bella's de kluiten Hoekse klei na afloop tot aan de dakrand zaten.
Doel van deze proef was om bij het sprinten over de kwart mijl (ca. 400 m) zo dicht mogelijk bij de acceleratiecijfers (volgens de fabriek) van het betreffende autotype te komen. Om te voorkomen dat de - illegale - eindsnelheden van bijvoorbeeld de GTA's met een beetje pech tot inbeslagname van de auto zouden kunnen leiden, kon ook voor de Standing Eight Mile (zelfde principe, halve afstand) gekozen worden.
De deelnemers reden door naar Autorevisie Heinenoord voor de lunch. Op de vloer verschillende oudere Alfa's; op de brug een 156 met onder andere een vreemdgevormd carter (dat kon zelfs de technisch weinig onderlegde schrijver dezes zien). Onder het genot van soep en broodjes werden de deelnemers getest op hun talent om een vijftal uitgestalde 156-onderdelen te identificeren. Deze wedstrijd werd overigens gewonnen door de enige niet-156 rijder in het gezelschap.
Om de geesten scherp te houden en indutten onderweg te voorkomen had de organisatie weer iets nieuws bedacht: een route met niet alleen bolletje-pijltje, maar ook: visgraat. Ik zal u de details besparen, maar feit is dat een leeg industrieterrein op de zondagmiddag uitdagingen in zich draagt die het vermogen van de bovengemiddeld intelligente rijder (mij dus) te boven gaan. Toch bleek een aantal mensen het parcours zonder noemenswaardige missers te hebben afgelegd.
Daarna op naar het laatste programmaonderdeel: de rijvaardigheidsproef. Stel u voor: geblinddoekt achter het stuur van uw 156 slalommen rond strategisch geplaatste pyloontjes, daarbij geloodst (meestal) door de partner met wie de communicatie in het dagelijks leven ook zònder blinddoek al gebrekkig te noemen is. Daarna blinddoek af en in 3x steken de auto keren om vervolgens achteruit zo krap mogelijk vóór een paaltje te parkeren, waarbij alleen de binnenspiegel gebruikt mocht worden. Woorden schieten hier te kort: je moest er bij zijn om het te kunnen bevatten. Wonder boven wonder is niemand, inclusief de vele rondkruipende koters, gewond geraakt.
Voor afronding, evaluatie en prijsuitreiking terug naar het beginpunt: het zonovergoten caféterras in Heinenoord, waar gastheer Autorevisie Heinenoord het eerste rondje voor zijn rekening nam.
De winnaars:
Sipko Hogendorp - winnaar Standing Quarter Mile
Ton Mulderij - winnaar visgraatroute & slalom
Patrick van Diejen - 2e plaats visgraatroute & slalom
Jancko Rijpma en Carola Schloffer: 3e plaats visgraatroute & slalom
Terence van Gerrevink: winnaar onderdelenquiz
Terugkijkend: een leuke doedag met veel bijkletsmomenten en een hoeveelheid zon die de winter in een klap doet vergeten. Dank aan de gastheer voor de ontvangst en aan Klaas Jan en Bart (en natuurlijk Regina en Aukje) voor de perfecte organisatie.
In ons bezit;
Alfa 156 1.8ts sw 2006 facelift
Alfa 156 1.8ts 2001
Alfa 33 1.7 QV trackday project
Maserati Biturbo
Lancia Thema 8.32 Ferrari
Gehad;
Alfa 156 GTA
Alfa 155 2.5 v6
Alfa 33 1.4 IE
Alfa 33 Imola
Alfa 156 1.8