Voor ons was het de spek-en-bonenrit, toch konden we deze uiteraard niet laten lopen. Het was weer een leuke rit, door een soms wat mist-erieuze
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
omgeving. Tijdens het grensrijden zat Rob te mopperen dat het nogal vermoeiend was om tijdens het rijden door een loep op de kaart te loeren, nou ik kan je melden dat het voor mij zeer vermoeiend was om tijdens die laatste etappe door de mist te rijden.
De heenweg begon al goed met vooral tamelijk dichte mist op de dijk Enkhuizen-Lelystad en op de weg tussen Lelystad en de afrit Swifterbant, dat laatste zelfs een stuk met het nagenoeg ongebruikte mistachterlicht gereden. Weliswaar meer dan 50 meter zicht, maar voor hetzelfde geld komt er één of andere mafjoekel met >100 km/u door de mist heen jakkeren.
Net even de uitleg doorgekeken (ook altijd leuk om terug te zien), zo te zien hebben we de eerste etappe inderdaad foutloos, en ook in één keer, gereden. Primeurtje voor ons, normaal zitten we altijd enorm te klooien bij die visgraat. Ook de tweede etappe ging foutloos, al was er enige discussie of VV in één vakje moest of in twee vakjes (technisch reglement: "Deelnemers dienen de betreffende letters (meervoud) (...) in het eerst volgende lege vakje (enkelvoud) (...) te noteren.").
Etappe drie ging bijna goed, alleen bij de Bovenweg was er wat onduidelijkheid. Door de 'e' in het woordje Boven leek een weg te lopen, de realiteit is anders waardoor we de E langs de Koeweg hebben gemist.
Dan de verbindingsroute. Rob z'n favoriet: bolletje-pijltje. Toch ging het daar fout en reden we verkeerd. Wegens tijdgebrek besloten om het niet over te doen en daardoor de V en de P gemist. Daarnaast een flinke discussie gevoerd over de H, want stond deze nu langs de te rijden route of moest je er echt voor rechtsaf slaan? Uiteindelijk toch de (verkeerde) gok genomen om hem te noteren.
De vierde etappe begon op zich goed, al heb ik persoonlijk mijn twijfels bij de uitleg over de eerste barricade. In het routeboek staat hij 45° gedraaid vergeleken met de uitleg, waardoor de Kanaaldijk waar in de uitleg pijl 4 langs staat juist vóór de barricade uitkomt. Wij zijn dus juist via de Kanaaldijk bij de barricade weggereden en via de Wildekampseweg weer terug.
Verder ten onrechte de A opgeschreven. In het routeboek is nog net te zien dat de kaart daar bewerkt is, omdat er een vreemd hobbeltje in de bermlijn zit waar de doorsteek is weggepoetst. Maarja achteraf... is lekker rustig wonen.
Even later waren we erg trots op onszelf dat we de DWL niet als doodlopende weg opvatten. Alleen even vergeten dat we dan dus wel die letters moesten opschrijven
![d'oh! #-o](./images/smilies/eusa_doh.gif)
Gefeliciteerd Hans, je hebt wéér iets weten te bedenken waar we in zijn gestonken.
Het laatste stukje route hebben we ook laten schieten, o.a. door de mist teveel tijd verloren. En het formulier te laat ingeleverd, want was de eindtijd nou 16:30 (eindtijd etappe vier) of 16:45 (genoemd in het voorwoord)? Wij gokten dus (weer verkeerd, we moeten maar uit het casino wegblijven voorlopig) op het tweede. De stempelpost leverde nog wel een nieuwe avatar op.
De terugweg ging ook weer lekker door de mist. Zelf geen zin om de weg te zoeken, dus zoveel mogelijk achter andere auto's aan gereden en me zeer verbaasd over een paar idioten die gingen inhalen op de dijk Lelystad-Enkhuizen. Hadden zeker radar in de auto...
Jan, René en Hans, bedankt voor een leuke afsluiter van het puzzelrittenjaar. En voor Hans: we hadden ons voorgenomen je toch een keer te verslaan, hetgeen dus niet is gelukt en ook nooit meer zal lukken (vooral die getallen die geen cijfers waren, van de Slang en Griffioenrit, zitten ons nog steeds dwars). Maar ik kan me voorstellen dat je er na twaalf jaar een keer mee wilt stoppen. Bedankt voor alle ritten die je (mede) hebt uitgezet
![Thumbs up! :thumbs:](./images/smilies/smile_thumbs.gif)