Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2231
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

Re: RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

zo jun 21, 2009 21:41

Hele leuke dag! Jammer dat we om 11 uur moeten afhaken (voor een geweldig weekend, moet ik zeggen: kadootje!)

Perfect uitslag van de meeting (slechts 10pk-tjes minder dan de standaard 250), Chantal "verliefd" geworden op de Guila (potentieel dat we op termijn gaan misbruiken), flink aantal fraaie Alfa's mogen aanschouwen...

Slechts 1 puntje:
1 ) MartijnGTA 156 GTA (250 PK/300 Nm) 240pk/274Nm
...
14 ) Kitaro 155Q4 (190 PK/291 Nm) 240pk/376Nm
Nou wil ik niet zeuren...maar onafgerond: Kitaro 239,8 pk, MartijnGTA 240,2 pk... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Maar die Nm's, daar blaas je me natuurlijk volledig mee van de weg. Zeker met je 4 aangedreven wielen. :evil:
:jumping:

Jan, nogmaals dank voor de organisatie van deze zeer geslaagde dag!
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
Animale Bianco
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 11:28
Locatie: Den Haag

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

zo jun 21, 2009 22:18

Heb jij een linkje over die ammoniak lucht, denk dat jij beter google't dan ik? Dan wil ik toch weten wat het is.

Aandrijfverlies viel me ook op, ik heb in eerste instantie maar aangenomen dat het iets met de automaat te maken heeft. Wat eigenlijk raar zou zijn, als neutraal in automaat hetzelfde is als 'in zijn vrij' met een handgeschakelde wagen. Of die jongen heeft afgeremd ipv laten uitrollen, en de tijd waairn de rollen tot rust komen zal wel als maat worden gebruikt voor het aandrijfverlies? Zag namelijk wel dat de wielen heel snel stilstonden na de meting, in tegenstellng tot de handgeschakelde wagens. Die rolden echt nog een tijdje uit.

Ja, wat zal ik zeggen over de AFR: de uitzondering bevestigt de regel ofzo :wink:
Spec: 258pk / 287Nm
Tune: KW Var.2 - Carbon GTA-Line tube - EtaBeta 20" Tettsut black - 225/30 R20 - SkyTune 2x TwinOval - Novitec soundpipe - Momo Millenium Evo - Ferodo DS2500 - CTF grooved discs - carbon plenum - F430 throttle body - BMC CDA

Techpro Erik

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

zo jun 21, 2009 23:43

Hoi

Ik heb gezocht op LPG AMMONIA ODOUR en gelijk raak zie onderstaand:
(Amonia = NH3)
Dit is de link http://www.nett.ca/faq/lpg-8.html

En dit is het verhaal.

Resume : Als je kats echt goed heet worden en je motor beetje rijk loopt dan gaan ze de NOx verbindingen niet omzetten naar N (stikstof) + O2 en O3 maar gaan ze een verbinding aan met de waterstof (H) in de NH3 verbinding, das amoniak en dat roken we best :-) feitelijk doet je kat het dan tegoed en ben je een rijdende amoniak fabriek (kijk inhet filmpje de vloeistof er eens uitdruipen)

****
Can NH3 or H2S Be Formed in a Three-Way Catalyst?
Ammonia (NH3) and hydrogen sulfide (H2S) are both gases of obnoxious, characteristic odours. Ammonia, especially at higher concentrations, is a stifling gas causing irritation of eyes and the respiratory system. Hydrogen sulfide is the main compound of the “rotten egg” smell. Both gases are sensed by the human nose at very low concentrations. Therefore, their presence in the exhaust gases from vehicles operated in enclosed spaces is usually a matter of discomfort and appearance rather than a health hazard.

Ammonia and hydrogen sulfide can be generated in small quantities as undesired by-products from emission control catalysts, especially from three-way catalysts. Ammonia is generated by reduction of nitric oxide. Under regular circumstances, NO is reduced to nitrogen in the three-way catalyst. Under favorable conditions the reduction of NO does not stop at N2 but continues to NH3.

Hydrogen sulfide is generated in a similar manner from sulfur compounds that are present in the fuel. Therefore, the H2S formation is also dependent upon the sulfur content of the fuel. Most of the fuel sulfur is present in the exhaust gases as sulfur dioxide, SO2. In the three-way catalyst, under favorable conditions, SO2 may be reduced to H2S.

All conditions that favor or enhance the chemical reduction activity of the three-way catalyst are likely to increase the formation of NH3 and H2S. These conditions include:

high catalyst temperatures
low exhaust gas space velocities
rich fuel mixtures.
H2S is typically smelled on a busy highway whenever cars slow down or stop after a period of high speed cruising. At such moments the catalyst is very hot and the exhaust gas flow rate is very low which are precisely the conditions favoring H2S formation.

H2S formation can be prevented or limited by incorporating H2S suppressants into the catalyst washcoat. This is commonly done in today’s automotive catalyst technologies in North America. The three-way catalysts offered by Nett Technologies for the LPG forklift market, do include H2S suppressants.

H2S and NH3 formation from a given catalyst can be minimized or eliminated by tuning the engine to a leaner mixture. Whenever three-way catalysts are used in an uncontrolled system (“open loop control”), care should be taken than the engine is running at a slightly lean a/f mixture. This becomes especially important if H2S odor becomes a concern.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

zo jun 21, 2009 23:54

eigenlijk is het dus heel goed en wordt je kat schoon gebrand :D
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Techpro Erik

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

ma jun 22, 2009 00:04

nee het is zwaar vergif wat ik in mn porem kreeg tijdens het filmen
ik kneep dan ook mn neus dicht en hield mn ogen gesloten
8)

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

ma jun 22, 2009 00:24

Of t goed is voor jou om in te ademen boeit niet, als t maar goed is voor mn auto om uit te ademen.


;)
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

Re: RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

ma jun 22, 2009 01:14

ik vindt het ook wel frappant dat de ts bijna nooit hun opgegeven vermogen halen.....op de 2.0 155 na......
Heb aardig m'n best moeten doen voor die 148 pk. Even puur theoretisch gezien zou ik boven de 160pk uit moeten komen, let op:
- Madeno chip
- BMC CDA
- Kat verwijdert
- EPS uitlaat vanaf de kat

Hiermee wil ik aangeven dat m'n motorblok lichtelijk is aangepast en ondanks dat 'maar' het standaard vermogen haalt. Misschien toch nog is ergens anders banken, want ik ben wel benieuwd geworden naar wat andere banken voor waarden geven.

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

Re: RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

ma jun 22, 2009 04:39

Nou wil ik niet zeuren...maar onafgerond: Kitaro 239,8 pk, MartijnGTA 240,2 pk... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Ik eis een rematch!! :jumping:

Mijn motor liep beroerd vanaf 4600 rpm, ik heb een betere run op die bank enz..... :-# :-#

Lol, nee was echt erg leuk. En ik was blij met alle leuke mensen die kwamen opdagen. :thumbs:

Als iemand een andere bank weet of iets wil organiseren. (liefst met 2 rollen vanwege de 4wd) dan ben ik er graag bij.

Gebruikersavatar
Animale Bianco
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 11:28
Locatie: Den Haag

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

ma jun 22, 2009 07:22

Thanks Erik, dat is een duidelijk verhaal.
Spec: 258pk / 287Nm
Tune: KW Var.2 - Carbon GTA-Line tube - EtaBeta 20" Tettsut black - 225/30 R20 - SkyTune 2x TwinOval - Novitec soundpipe - Momo Millenium Evo - Ferodo DS2500 - CTF grooved discs - carbon plenum - F430 throttle body - BMC CDA

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

ma jun 22, 2009 08:05

Als iemand een andere bank weet of iets wil organiseren. (liefst met 2 rollen vanwege de 4wd) dan ben ik er graag bij.
Dan hoop ik dat mijn Q4 ookweer draaiende heb. Ik wil die van ons ook wel eens een keer naast elkaar zien.
Volgens mij verschillen wij niet zo heel veel qua wijzigingen. ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
AlfaGTV
Junior Member
Junior Member
Berichten: 58
Lid geworden op: ma apr 04, 2005 19:31

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

ma jun 22, 2009 09:33

Ik ben nog steeds niet helemaal klaar met het resultaat van de rollenbanktest. Mijn GTV V6 TB zou volgens Squadra 230 pk moeten leveren, maar hier waren er zaterdag maar 162 van aanwezig. Een behoorlijke schok, want er was tijdens het rijden niets van te merken. Op de terugweg nog wat uitgeprobeerd, maar weer niets te merken van zo'n groot vermogensverlies. Gisteren alles maar uit elkaar gehaald en gecontroleerd op lekken en goed werkende turbo onderdelen. Niet meer kunnen vinden dan wat verdachte slangetjes. Deze worden vanavond vervangen en morgen wordt de ECU uitgelezen en wordt gekeken of er foutcodes in staan en de GTV in een noodloop programma staat. Ik hoop eigenlijk maar dat er een foutcode in staat, anders wordt het echt zoeken.

Ondanks het tegenvallende resuktaat, Jan bedankt dat we er zo makkelijk tussengevoegd konden worden.
De Alfa's:
75TB(racer), 3.0 V6 QV, 1.8Imola, 2.4TD. Alfa GTV 2.0 TB en TS(racer). Alfa 155 v6 24V(racer). Alfa 166 3.0 24v

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

ma jun 22, 2009 11:56

ik vindt het ook wel frappant dat de ts bijna nooit hun opgegeven vermogen halen.....op de 2.0 155 na......
Heb aardig m'n best moeten doen voor die 148 pk. Even puur theoretisch gezien zou ik boven de 160pk uit moeten komen, let op:
- Madeno chip
- BMC CDA
- Kat verwijdert
- EPS uitlaat vanaf de kat

Hiermee wil ik aangeven dat m'n motorblok lichtelijk is aangepast en ondanks dat 'maar' het standaard vermogen haalt. Misschien toch nog is ergens anders banken, want ik ben wel benieuwd geworden naar wat andere banken voor waarden geven.
lijkt mij helemaal niet verkeerd, blokje is niet nieuw meer
en er zaten gen standaard wielen onder

(had ik al gezegt dat ie lekker klinkt :lol: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

ma jun 22, 2009 12:46

Heb ook de grafieken van mijn uitdraai op de Rico Maha bank en de Squadra site vergeleken.

Qua vermogensopbouw klopt het best wel goed tot 5000 toeren waarna Squadra hogere waardes gaat opgeven (235 tov 222) terwijl de waarde bij 6000 toeren weer in de buurt komt.
Squadra kennelijk wat optimischer op de grafiek dan werkelijk gemeten met mijn auto.
Ook de grafiek van het koppel klopt qua waardes behoorlijk alleen is de koppelopbouw minder hoog dan op de grafiek van Squadra.

Al met al ligt alles wel in de lijn der verwachting maar weet je niet precies hoe de een of de ander gemeten heeft.

Gewoon leuk om een keer beiden op papier te hebben.
In de praktijk merk je pas wat de auto doet en daar ben ik heel tevreden over.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Techpro Erik

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

ma jun 22, 2009 12:58

De wagen van Neelis deed op Assen zeker niet onder voor 2,5 V6 blokken dus de 160pk haalt ie zeker wel.
Ik denk dat de verliezen niet juist bepaald werden EN weet wel zeker dat de koeling enorm niet in orde was.
Die ventilator van Rica is VEEL te klein.

De mega verliezen van El animale (45% verlies oid) met de mega166 komt volgens mij omdat de N van een automaat geen vrijstand is, je staat dan de olie in je omvormer heet te stoken en ja dat kost vermogen en ja daarom heeft een automaat een enorme oliekoeler.

E

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

ma jun 22, 2009 13:03

Ik heb geen geduld, morgen middag ga ik weer naar RICA als het goed is, is mijn auto gerepareerd en zou ik weer in de buurt van de 120pk moeten kunnen komen.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Terug naar “Evenementen”