Wat me even ontgaan is, werd met deze auto's nou de relatie tussen de Italiaanse en Franse autohistorie onderstreept? Of waren de Simca Cinq (in licentie gebouwde Fiat Topolino) en de Bugatti (van oorsprong Italiaanse familie) meer toevalstreffers?
Geen idee, maar vermoedelijk dat laatste. Als de relatie tussen Italiaanse en Franse autohistorie bewust als thema was uitgewerkt, dan hadden we daar ook dingen moeten zien over bijvoorbeeld:
- Darraq en Alfa Romeo
- Franse auto's die in Italië in licentie gebouwd zijn (bijv. Renault Dauphine en R4 door Alfa Romeo)
- Franse auto's met Italiaanse motor (Citroën SM)
- Italiaanse auto's met Franse motor (??)
- Franse auto's ontworpen door Italianen (bijv. Peugeots by Pininfarina)
- Italiaanse auto's ontworpen door Fransozen (bijv. Alfa SZ door Robert Opron)
- Franse coureurs die succesvol waren met Italiaanse raceauto's
- En idem maar dan omgekeerd.
Maar daar was allemaal geen sprake van. Het kwam op mij over als een ongeïnspireerde kunstgreep om verhuurbare vierkante meters te vullen die anders leeg zouden blijven.
En toch blijf ik het ieder jaar een leuk beursje vinden. Eigenlijk meer vanwege onze club, de mensen die ik spreek en de auto's op de parkeerplaats dan door wat Auto Italia Houten zelf organiseert. Maar als hun doel is om "een leuk ontmoetingsplatform voor liefhebbers" te zijn dan is dat zeker geslaagd.
.