Een paar uur geleden ben ik teruggekeerd van een weekje Centenario (niet met de SCARB-rit overigens).
WAT! EEN! AANFLUITING!
Schandalig hoe weinig interesse Fiat/Alfa Romeo heeft getoond voor dit eeuwfeest. De circuitdag op Monza: ik heb geen officiële vertegenwoordiging van Alfa Romeo mogen waarnemen aldaar. Op de Fiera Rho: idem dito. Er schijnt ergens een standbeeld onthuld te zijn. GEEN plenaire toespraak door bijvoorbeeld de CEO van Alfa Romeo of Fiat, eigenlijk gewoon helemaal niets.
De organisatie door zogenaamd evenementenbureau MAC was in één woord schandalig. Wij hebben een bedrag van 132 euro per equipe moeten betalen om aanwezig te mogen zijn, en ik begrijp dat de prijs voor mensen die niet vooringeschreven hadden zelfs 192 euro was. Ik voel me ronduit opgelicht alsik bekijk wat we daarvoor gekregen hebben: een welcome kit met voor nog geen 10 euro Kwalitatief Uitermate Teleurstellende handel er in en een lunch bestaande uit wat slaai en een paar hompen brood en worst en witte wijn (de rode was op). Ja, wij waren zo dom om "pas" rond 12:45 te gaan lunchen. Al het warme voer was toen al pleite, ook al was het buffet officieel tot 13:30 open. Overigens was bij inschrijving voor het evenement nog sprake van een diner in plaats van een lunch, maar dat was dus gewoon omgezet. Uiteraard zonder bijbehorende prijsverlaging.
Het binnenkomen van de Fiera was buitengewoon vaag. In het programma werd gesteld dat auto's per land bij elkaar geparkeerd zouden worden. Nou, niets bleek minder waar. Na het binnenrijden van de poort werden we aan ons lot overgelaten, en konden we gewoon aansluiten in een willekeurige rij voorgangers. Catering op het Fiera-terrein: praktisch niets. Buiten was een tentje waar je wat drinken kon kopen, binnen heb ik geen horeca kunnen ontdekken buiten het inmiddels kaalgeplunderde lunchbuffet..
Dan de rit van de Fiera naar Milaan: we zouden in groepen van 100 auto's met politie-begeleiding naar de Piazza Castello Sforzesco gebracht worden. No way José! Na een uurtje wachten mochten we de poort uit en zelf onze weg zoeken. Ter plekke aangekomen mochten we ook weer zelf uitzoeken waar we konden parkeren. Tenminste, dat gold voor ons. Een ander lid van ons gezelschap met een 2600 Spider in concoursstaat werd drie kwartier na ons te kennen gegeven dat er geen plek meer was en dat ie maar beter rechtsomkeert kon maken.
Uit het feit dat ik dit op dit moment thuis zit te tikken kun je al opmaken dat wij de zondag niet meer afgewacht hebben. Mij maakt het verder allemaal niet zo veel uit, wij hebben een hele leuke week gehad. Maar dat is niet dankzij Fiat/Alfa Romeo. Ik durf rustig te zeggen dat dit concern een hele dikke middelvinger heeft opgestoken naar haar allergrootste liefhebbers, waaronder velen die het merk in de jaren '70 en '80 in de lucht gehouden hebben.
Overigens verwijt ik die stakende werknemers helemaal niets. Het was vervelend voor sommigen van ons, maar voor hun was dit de perfecte manier om aandacht te vragen voor hun situatie. Waar ik wel een vreselijk Karremans-gevoel van heb overgehouden is de vraag wie er met die paar ton euro aan inschrijfgelden vandoor is gegaan....
En over het museum gesproken: zaterdagochtend besloten een paar leden van ons gezelschap niet naar de Fiera te gaan maar een bezoek te brengen aan het museum. Wat denk je wat? GESLOTEN!!!! MIlaan wordt overspoeld door een paar duizend Alfa-liefhebbers en het museum is gewoon DICHT!!!! Er stonden meerdere mensen teleurgesteld voor de poort. Op de heenweg hebben wij een tussenstop gemaakt in Stuttgart en daar het Porsche-museum en het Mercedes-museum <insert taxi-grappen hier> bezocht. Als je ziet met hoeveel trots die beide merken hun collecties tentoonstellen in twee waanzinnige gebouwen, dan springen de tranen echt in je broek als je dat afgebrande dorp bij Arese ziet....
Samenvatting: heerlijke week gehad, met wat mooie ritten door de Italiaanse bergen, een prachtige expo van Blu Team in Novrego en helaas een Centenario-organisatie die niet eens de WIL leek te hebben om er iets van te maken.