Gebruikersavatar
Forza Trentatre
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: do apr 10, 2008 20:05
Locatie: Middelburg

RE: SCARB 8 november: Murphy's rit (moeilijke rit)

zo nov 08, 2009 18:55

Zo, navigator en ik zijn weer thuis. Leuke rit, mooie omgeving en goed weer. Qua navigeren was de rit heel goed te doen, op een omgewisselde pagina na. Vragen waren iets moeilijker, maar daarom is het ook een moeilijke rit. Alleen voor ons was de rit net te lang, waren dan ook een kwartiertje te laat bij het eindpunt. Jammer dat toen zelfs de prijsuitreiking al begonnen was...

Al met al weer een geslaagde dag, waarvoor dank aan de organisatie! :thumbs:
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: SCARB 8 november: Murphy's rit (moeilijke rit)

zo nov 08, 2009 20:51

Gewonnen!!!!!!!!!!!!!!! :banana: :banana: :banana: (ja, ik weet het: meedoen is belangrijker dan winnen....)

Was een leuke rit, maar wel erg koud, zeker wanneer je open reed....ik zit nu nog te klappertanden!
@ organisatie: was super, maar volgende keer graag 25 graden celsius! :wink:
en de 2e plaats meldt zich ook :D

Overigens vonden wij het niet zo'n moeilijke rit, over het jaar heen zeker gemiddeld. Er zijn moeilijkere geweest. Maar dat maakte het niet minder leuk en we waren zeer verbaasd dat we 2e geworden waren. Zo verbaasd dat anderen ons ff erop moesten wijzen :P

Al met al een heel geslaagd jaar.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: SCARB 8 november: Murphy's rit (moeilijke rit)

zo nov 08, 2009 21:12

Ook een lekker dagje gereden. Rit was absoluut niet moeilijk. Ook de vragen gingen allemaal voor de meest voor de hand liggende en rechtlijnige antwoorden. Deed dus te moeilijk, maar ach, reed toch niet voor het klassement. Waanzinnig mooie weggetjes gehad en lekker veel boslucht opgesnoven. Was op tijd terug en dus ook weer bijtijds thuis. Prima zondag zo!
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
Lorenzo
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 16:55

RE: SCARB 8 november: Murphy's rit (moeilijke rit)

zo nov 08, 2009 21:16

Eerlijk waar, ik heb heerlijk genoten. Ook de navigator was zeer te spreken over de rit. Heerlijk weer gehad, leuke wegen en de vragen waren precies goed :)

Allen bedankt, volgend jaar weer!

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: SCARB 8 november: Murphy's rit (moeilijke rit)

zo nov 08, 2009 21:18

Niet moeilijk? Dan is er zeker iets misgegaan ;)

Het online zetten van de foto's ging kennelijk van een leien dakje: ze zijn nu al te bewonderen in het SCARB webalbum!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GTAsw
Full Member
Full Member
Berichten: 265
Lid geworden op: zo jul 23, 2006 19:09
Locatie: Aalst (Gld)

RE: SCARB 8 november: Murphy's rit (moeilijke rit) FOTO's!

ma nov 09, 2009 05:37

Het was een zeer geslaagde rit door grotendeels zeer bekend terrein.
De rariteiten in het routeboek waren stelden eigenlijk niks voor als je maar oplette en van een "moeilijke rit" was eigenlijk geen sprake.Wij zijn welgeteld 0 keer fout gereden.
Zulke dingen zouden wel in elk bolletje-pijltje routeboek mogen voorkomen.

Leuk van de sponsor waren de tassen sauzen en de goodies van B.S. waren ook super.

Ook leuk waren de kamikaze mountainbikers in de bossen, we hadden bijna een of twee roadkills te melden.

Toch rammelde de vraagjes een beetje. Deels doordat de organisatie vroeger waarschijnlijk tekort schoot in het "begrijpend lezen" (vraag over afstand naar machinekamer, het anwoord van de oraginsatie was 100% foutief) en deels, tja... laten we het op Murphy houden.
156 GTA sw '02

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: SCARB 8 november: Murphy's rit (moeilijke rit) FOTO's!

ma nov 09, 2009 06:28

Ja.. toch nog een gedeelde 3e plek. Helaas niet genoeg om in het eindklassement Van Eck uit de top 3 te werken.

Na dit seizoen toch wel een hoop ritten op eindeloze wegen in het noorden te hebben gehad, nu weer een in een erg fraai gebied. Gaat de goede kant op. Paar keer nog een twijfel gehad of we off-road reden, maar onder de laag prut was er toch nog asfalt te vinden (ok, beetje overdreven maar ben wel blij dat ik de auto van te voren niet had gewassen).

Zoals al veel gezegd, qua navigatie zeker geen moeilijke rit. Dan had de nachtrit dit jaar beschouwd moeten worden als niet te doen, en de branato ook. Paar erg leuke en verrassende instinkers, maar die hebben op deze manier nauwelijks invloed. Misschien dat er mensen zijn die enkele minuten ermee zijn verloren, maar veel meer toch niet. Met voorbereiding (lezen voor het rijden) was het al opgelost.

En qua vragen; leuke vragen maar wel makkelijk. Geen mini stickertjes op de lantaarnpalen etc.

De vraag over de veerpont (max. aantal personen) had zelfs heel makkelijk kunnen zijn, ware het niet dat de bordjes van de pont zelf afgehaald waren. Het straatje er tegen over 10 meter inrijden en daar stond een bord met uitleg over de organisatie achter de pont, met een foto van een bijna volle pont. Koppen tellen en lege zitplaatsen en dan kon je op 34 uitkomen. Of via Google natuurlijk.

De vraag over de machine kamer was dan weer geen instinker maar je moest hier (om gelijk te komen met de organisatie) de tekst nu eens niet uitgebreid lezen. Gevraagd; je gaat met de lift naar beneden. Hoever ben je dan verwijderd van de top van de machine kamer. Op het bord daarbij stond: "We gaan met de lift naar beneden, daarna gaan we 12meter onder de rivier door naar de middenste stuw. Vervolgens gaan we naar de machine kamer welke 30m boven de waterspiegel ligt." Als je ergens naar toe gaat, ergens onderdoor, slaat die afstand op de afgelegde weg, niet op hoever je naar beneden bent gegaan. Dus niet 30 + 12 = 42. En dan nog mis je een stuk, want er is gevraagd de top van de machinekamer. Je weet dus alleen dat er 30m tussen waterspiegel en machinekamer zit. Daarna schatten hoeveel er bijkomt voor de top van de machinekamer, en voor hoe diep je moet gaan van de waterspiegel tot aan de tunnel onder de rivier. Ook kan je nog de vraag stellen welke machinekamer. Je bent namelijk onderweg naar de machinekamer van de middelste stuw volgens het verhaal. Als je het op die manier leest zou je zelfs de stelling van pythagoras moeten inzetten: horizontale zijde = 12m, vertikale = 30m + geschatte diepte tunnel + machinekamer tot machinekamer top. Tja, al ben ik in het weekend nooit zo scherp, begrijpend lezen is een van de belangrijkste dingen in mijn werk (werk o.a. met emissie wetgeving interpretatie en certificatie). Kost anders een bedrijf van 15.000 man de totale winst van een jaar.

Ook nog een vraag op de heuvelrug, een schatting is gevraagd van de maximale hoogte die je op een bepaald traject behaald. Dit had de organisatie bepaald door middel van een Tripmaster achtig device, hoogte bepaling door GPS. Voor diegene zonder tripmaster en dergelijke (toch het meerendeel) een totale gokvraag. Voor diegene die wel een tripmaster hebben ingezet, tja; je moest hetzelfde apparaat hebben als de organsatie en nog steeds veel geluk. Hoogte bepaling per GPS heeft een tolerantie van +-15m (zet het apparaat een keer uit/aan en rijd hetzelfde traject nog eens, dan lukt het haast niet om hetzelfde eruit te krijgen) en tussen verschillende apparaten kan er nog meer verschil zijn. Daarbij stond er een stukje verder, bij kasteel Amerongen op een bord dat de amerongse berg (weg) waar het om ging een top had van 69m.

Nou ondanks wat opbouwende kritiek (zo is het in ieder geval bedoeld) toch een erg leuke rit. Nu is het weer dagen aftellen tot de wintertrial (opvolger van de snertrit).

Ohja, ook nog een mooie foto gemaakt onderweg, maar die zet ik straks nog wel neer.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: SCARB 8 november: Murphy's rit (moeilijke rit) FOTO's!

ma nov 09, 2009 07:53

Onze bijdrage aan de verbeterpunten voor volgende ritten:

Het antwoord op de afstand tussen de machinekamer en de onderkant was niet exact te bepalen. 12 meter onder het water, dus daar kwam het waterpeil (variabel) nog bij. Ook de hoogte van de machinekamer telt mee. In zo'n geval kan je er van uitgaan dat die 30+12=42 gewoon het getal is wat de organisatie wilde horen, maar het is natuurlijk niet het echte antwoord.

Het geschatte hoogste punt boven NAP: NAP is niet gelijk aan 0 hoogte van een GPS. Zie ook [url=http://www.mobilyz.com/forum/f285/opera ... e-nap.html]hier[/b] voor uitleg. Wij hadden daardoor op ons antwoordenformulier een veel te hoge schatting gezet. Mensen die een GPSapparaat gebruikten waren duidelijk in het voordeel, wat ik persoonlijk jammer vind omdat het om het puzzelen zou moeten gaan en niet om de techiek die je met je mee sleept.

Het aantal passagiers op de pont was onderweg eenvoudigweg niet (meer) te vinden. In zo'n geval vind ik dat de organisatie de vraag gewoon moet schrappen. Dat 2/3 van de puzzelaars kennelijk het antwoord op Internet gevonden hebben vind ik leuk voor hen, maar het is een puzzeltocht en geen Internetspelletje. Nogmaals, ik vind dat je de rit zou moeten kunnen rijden zonder enig stuk electronica aan boord en dan alle vragen goed moet kunnen hebben. Wij hadden als antwoord "geen" omdat de pont niet voer en "onklaar" gemaakt was. We hadden kennelijk te ver doorgedacht.

Ook wij vonden deze rit bij lange na niet de "moeilijke rit" zoals deze beloofd was. Vorig jaar waren er (waarschijnlijk vanwege de enorme afstanden die afgelegd moesten worden om alle vragen te kunnen beantwoorden) veel mensen afgehaakt. Dat je zelf mocht bepalen of je wel alle punten aan zou doen was kennelijk bij een groot deel niet duidelijk. Ik had eigenlijk verwacht dit jaar weer iets van het zelfde caliber voorgeschoteld te krijgen, hooguit met wat meer uitleg dat aankomen belangrijker is dan alle vragen beantwoorden. Je gaat de Tour de France uiteindelijk ook niet aanpassen tot 1 rondje Parijs omdat de wielrenners klagen dat ze moe worden om hem te fietsen; je weet waar je aan begint als je daar aan mee gaat doen. Ondanks al dit hebben we een mooie rit gereden en een leuke dag gehad.

Ik hoop dat de organisatie de kritiekpuntjes mee wil nemen om de volgende ritten nog leuker en spannender te maken dan ze nu al zijn. Kritiek zal er altijd zijn, maar het niveau is ondanks dat gewoon erg goed.

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1228
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: SCARB 8 november: Murphy's rit (moeilijke rit) FOTO's!

ma nov 09, 2009 08:34

Leuke rit, erg goed dat hij op zich goed te berijden viel. Ondanks een paar keer op en neer karren na die beruchte rotonde 1,8km en die afslag die maar niet kwam :wink:
Ineens een helder moment, kijk es naar die nummers :oops: , en ook de GT voor ons maar even toeterend en knipperend staande gehouden en bijgepraat (die al net zo hopeloos rond reed, hahaha). Ik vond dit achteraf wel erg leuk gevonden!

Eens met de vragen opmerkingen hierboven, die we volgens ons 'zeer nauwlettend' hadden beantwoord met een afgestudeerd neerlandicus naast me. Toch weinig punten vanwege andere bedoelingen van de organisatoren? Maar ja dat zal de wet van Murphy wel zijn.


De eind locatie vond ik wat minder, de rest top. Thanx voor de inzet van de organisatie!!!


Gr René
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 922
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:50
Locatie: Voorthuizen
Contacteer: Website

RE: SCARB 8 november: Murphy's rit (moeilijke rit) FOTO's!

ma nov 09, 2009 10:23

Afbeelding

Zie mij eens blij zijn:) Eerste man van links by the way.....

Gebruikersavatar
0170Spider
Full Member
Full Member
Berichten: 490
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 17:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: SCARB 8 november: Murphy's rit (moeilijke rit) FOTO's!

ma nov 09, 2009 10:46

Thuis gekomen: hoe was het? euhhh...

Een schitterende rit door schitterend herfstig vochtig landschap, met een perfect team. Dus wat dat betreft: super!!!

Navi 1 heeft geen enkele fout gemaakt met de bolletje-pijltjes - omdat ze heel fanatiek alvast alle tussenafstanden was gaan optellen (ja, moet je noooooit doen, zei ik ook tegen haar, en dat heeft ze later ook begrepen toen we eenmaal reden). Maar daardoor haalde ze dus wel gelijk alle Murphy's uit de bol-pijl en daardoor hebben we (op 1 punt na) niet foutgereden. Navi 2 zat zo mogelijk nog fanatieker achterin foto's te zoeken. Dat we die toren niet hebben gezien, daar baalden ze stevig van en ze zal nog wel even van de foto's dromen. Dus dit team treedt vast nog wel een keer aan.

Maar: wat betreft de beoordeling van de vragen kan ik me alleen maar aansluiten bij mijn voorgangers. Een vraag waarvan het bordje is verwijderd zou bij diverse andere ritten uit de puntentelling verwijderd zijn. Zelf intussen vaak genoeg meegemaakt dat we wel een thuisfront hadden gebeld en dat dat antwoord alsnog niet meetelde. En als je zelf predikt dat alle vragen langs de weg te vinden moeten zijn moet dat ook zo zijn. Dus als er al een hoogte geschat moet worden, moet langs dat stuk weg ook een NAP-hoogte op een paaltje, of een kaart met hoogtelijnen of iets dergelijks te vinden zijn. Dit heeft ons zinloos veel tijd gekost, met geen enkele kans op het correcte antwoord. Bij de machinekamer hadden wij gelukkig wel besloten dat we niet te moeilijk moesten denken.
Dus toch met een lichte kater naar huis gereden. Zeker omdat equipe Hol het toch nog net iets beter had gedaan...

Met daarbij in ons achterhoofd: niet te druk om maken - want het was wel weer perfect uitgezet, de route was supermooi, zeker in deze tijd van het jaar, en het weer was ook weer ultiem geregeld.

En Robkg: gefeliciteerd met jullie prijs, het was erg leuk om te zien hoe blij jullie daarmee waren. Dan doe ik graag een stapje terug en mok stilletjes verder. De overige winnaars uiteraard ook gefeliciteerd.

Gebruikersavatar
Forza Trentatre
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: do apr 10, 2008 20:05
Locatie: Middelburg

Re: RE: SCARB 8 november: Murphy's rit (moeilijke rit) FOTO'

ma nov 09, 2009 12:03

Mensen die een GPSapparaat gebruikten waren duidelijk in het voordeel, wat ik persoonlijk jammer vind omdat het om het puzzelen zou moeten gaan en niet om de techiek die je met je mee sleept.

Het aantal passagiers op de pont was onderweg eenvoudigweg niet (meer) te vinden. In zo'n geval vind ik dat de organisatie de vraag gewoon moet schrappen. Dat 2/3 van de puzzelaars kennelijk het antwoord op Internet gevonden hebben vind ik leuk voor hen, maar het is een puzzeltocht en geen Internetspelletje. Nogmaals, ik vind dat je de rit zou moeten kunnen rijden zonder enig stuk electronica aan boord en dan alle vragen goed moet kunnen hebben. Wij hadden als antwoord "geen" omdat de pont niet voer en "onklaar" gemaakt was. We hadden kennelijk te ver doorgedacht.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Naar mijn mening moeten vragen wel te beantwoorden zijn door hints in de omgeving. En niet omdat je toevallig gpsapparatuur aan boord hebt. Antwoorden die door middel van internet gegeven worden zouden naar mijn mening sowieso niet goedgekeurd mogen worden. Voor de organisatie natuurlijk lastig te achterhalen, maar dat is eerder een morele regel voor de deelnemers zelf.

Navigator en ik zijn trouwens nog met de schrik vrijgekomen bij een paard dat op hol sloeg toen we langs probeerden te rijden. En we reden echt niet als gekken voorbij. Twee bertjes die achter ons reden veroorzaakten geloof ik nog meer onrust bij het arme dier :lol:

Wel leuk om te zien dat er twee andere 145's meereden. Wie is de eigenaar van die brute zwarte 145 met DTM uitlaat? Op de terugweg zijn we daar nog een stuk mee opgereden.
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: SCARB 8 november: Murphy's rit (moeilijke rit) FOTO's!

ma nov 09, 2009 12:09

En de beloofde foto:
Afbeelding
Toen we wegreden viel de overmatige hoeveelheid roest (niet van de Alfa) op, staat daar niet zo heel stabiel lijkt het. :shock:
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Lorenzo
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 16:55

Re: RE: SCARB 8 november: Murphy's rit (moeilijke rit) FOTO'

ma nov 09, 2009 12:19

Mensen die een GPSapparaat gebruikten waren duidelijk in het voordeel, wat ik persoonlijk jammer vind omdat het om het puzzelen zou moeten gaan en niet om de techiek die je met je mee sleept.

Het aantal passagiers op de pont was onderweg eenvoudigweg niet (meer) te vinden. In zo'n geval vind ik dat de organisatie de vraag gewoon moet schrappen. Dat 2/3 van de puzzelaars kennelijk het antwoord op Internet gevonden hebben vind ik leuk voor hen, maar het is een puzzeltocht en geen Internetspelletje. Nogmaals, ik vind dat je de rit zou moeten kunnen rijden zonder enig stuk electronica aan boord en dan alle vragen goed moet kunnen hebben. Wij hadden als antwoord "geen" omdat de pont niet voer en "onklaar" gemaakt was. We hadden kennelijk te ver doorgedacht.
Navigator en ik zijn trouwens nog met de schrik vrijgekomen bij een paard dat op hol sloeg toen we langs probeerden te rijden. En we reden echt niet als gekken voorbij. Twee bertjes die achter ons reden veroorzaakten geloof ik nog meer onrust bij het arme dier :lol:
Haha, ik was de tweede bert, de rode. Het paard sloeg inderdaad op hol vlak voordat ik er langs wilde gaan. Ik had niet iets harder moeten rijden. Het arme beest heeft nog een behoorlijk stuk meegerend :) Mijn navigator is al niet de dapperste, hij deed het bijna in z'n broek. Gebeurde al een paar keer eerder toen ik iets te veel gas gaf op de rondes :)
Fiat 500F '67 Bianco
GT 1300 Junior '73 Alfa Rosso
Fiat Panda 4x4 '94 Grigio Metallizzato
Spider 2000 USA '80 Alfa Rosso
Berlina 1750 '67 Blu Olandese
GT Sprint Veloce '67 Bianco Spino

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: SCARB 8 november: Murphy's rit (moeilijke rit) FOTO'

ma nov 09, 2009 12:29

Mensen die een GPSapparaat gebruikten waren duidelijk in het voordeel, wat ik persoonlijk jammer vind omdat het om het puzzelen zou moeten gaan en niet om de techiek die je met je mee sleept.

Het aantal passagiers op de pont was onderweg eenvoudigweg niet (meer) te vinden. In zo'n geval vind ik dat de organisatie de vraag gewoon moet schrappen. Dat 2/3 van de puzzelaars kennelijk het antwoord op Internet gevonden hebben vind ik leuk voor hen, maar het is een puzzeltocht en geen Internetspelletje. Nogmaals, ik vind dat je de rit zou moeten kunnen rijden zonder enig stuk electronica aan boord en dan alle vragen goed moet kunnen hebben. Wij hadden als antwoord "geen" omdat de pont niet voer en "onklaar" gemaakt was. We hadden kennelijk te ver doorgedacht.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Naar mijn mening moeten vragen wel te beantwoorden zijn door hints in de omgeving. En niet omdat je toevallig gpsapparatuur aan boord hebt. Antwoorden die door middel van internet gegeven worden zouden naar mijn mening sowieso niet goedgekeurd mogen worden. Voor de organisatie natuurlijk lastig te achterhalen, maar dat is eerder een morele regel voor de deelnemers zelf.
Het zal niet meevallen om zoiets uit te zetten en te verzinnen, maar hoe meer vragen echt niet op internet te vinden zijn, hoe leuker zo'n rit gaat worden. Het zelfde geldt voor een GPSapparaat in de auto. Wij gebruiken hem als tripmaster en vroeger toen het routezoeken nog moeilijker voor ons was om weer terug te komen op de route. Als je een route uitzet waarbij je niets hebt aan de straatnamen die er aan zitten te komen is het ding ook al een stuk minder nuttig voor de puzzelaar.

Terug naar “Evenementen”