Onze bijdrage aan de verbeterpunten voor volgende ritten:
Het antwoord op de afstand tussen de machinekamer en de onderkant was niet exact te bepalen. 12 meter onder het water, dus daar kwam het waterpeil (variabel) nog bij. Ook de hoogte van de machinekamer telt mee. In zo'n geval kan je er van uitgaan dat die 30+12=42 gewoon het getal is wat de organisatie wilde horen, maar het is natuurlijk niet het echte antwoord.
Het geschatte hoogste punt boven NAP: NAP is niet gelijk aan 0 hoogte van een GPS. Zie ook [url=
http://www.mobilyz.com/forum/f285/opera ... e-nap.html]hier[/b] voor uitleg. Wij hadden daardoor op ons antwoordenformulier een veel te hoge schatting gezet. Mensen die een GPSapparaat gebruikten waren duidelijk in het voordeel, wat ik persoonlijk jammer vind omdat het om het puzzelen zou moeten gaan en niet om de techiek die je met je mee sleept.
Het aantal passagiers op de pont was onderweg eenvoudigweg niet (meer) te vinden. In zo'n geval vind ik dat de organisatie de vraag gewoon moet schrappen. Dat 2/3 van de puzzelaars kennelijk het antwoord op Internet gevonden hebben vind ik leuk voor hen, maar het is een puzzeltocht en geen Internetspelletje. Nogmaals, ik vind dat je de rit zou moeten kunnen rijden zonder enig stuk electronica aan boord en dan alle vragen goed moet kunnen hebben. Wij hadden als antwoord "geen" omdat de pont niet voer en "onklaar" gemaakt was. We hadden kennelijk te ver doorgedacht.
Ook wij vonden deze rit bij lange na niet de "moeilijke rit" zoals deze beloofd was. Vorig jaar waren er (waarschijnlijk vanwege de enorme afstanden die afgelegd moesten worden om alle vragen te kunnen beantwoorden) veel mensen afgehaakt. Dat je zelf mocht bepalen of je wel alle punten aan zou doen was kennelijk bij een groot deel niet duidelijk. Ik had eigenlijk verwacht dit jaar weer iets van het zelfde caliber voorgeschoteld te krijgen, hooguit met wat meer uitleg dat aankomen belangrijker is dan alle vragen beantwoorden. Je gaat de Tour de France uiteindelijk ook niet aanpassen tot 1 rondje Parijs omdat de wielrenners klagen dat ze moe worden om hem te fietsen; je weet waar je aan begint als je daar aan mee gaat doen. Ondanks al dit hebben we een mooie rit gereden en een leuke dag gehad.
Ik hoop dat de organisatie de kritiekpuntjes mee wil nemen om de volgende ritten nog leuker en spannender te maken dan ze nu al zijn. Kritiek zal er altijd zijn, maar het niveau is ondanks dat gewoon erg goed.