Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: SCARB 2 oktober: Toer- en puzzelrit Langs Heden en V

do okt 06, 2011 11:24

Het wandelingetje in deze rit was een geinige vondst. ........................ Is weer eens wat anders.
Dat is ook niet nieuw. ;) Zo ooit eens een sprintje aan het trekken geweest naar/langs/om de grafheuvels :lol:
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 06, 2011 13:54

Het wandelingetje in deze rit was een geinige vondst. De afwijkende route, de straatjes en grachten, de natuurgebieden en de kassen past in het thema. Is weer eens wat anders.
Wandelen voor vragen is op zich leuk, maar het moet niet een al te groot aandeel krijgen. In deze rit vond ik het eerlijk gezegd wat te veel wandelen voor je punten en te weinig onderweg. De grote hoeveelheid deelnemers op leeftijd, die slechts met moeite uit hun Spider kunnen komen moet je ook een beetje ter wille blijven. ;) Of zit ik nou excuses te maken voor m'n eigen kantoorbaanconditie?

Dit geldt ook voor leuke nieuwe initiatieven als de multimediarit. Ik was daar niet bij, maar ik heb begrepen dat een groot deel van de punten te behalen viel door het raden van motorgeluiden. Niet iedereen heeft een fatsoenlijk functionerend gehoor en zeker niet iedereen kan op het geluid diverse motoren uit elkaar houden. Op zich is dit een hardstikke leuke manier van vragen stellen, maar ik denk dat het veel beter zou bevallen als het met mate gedaan gaat worden in de toekomst.

Ik ben voorstander van dit soort initiatieven, maar probeer de focus wel op "puzzelen vanuit de auto" te houden en probeer minder valide mensen, die prima auto kunnen rijden als uitgangspunt te houden. Zorg er voor dat de "experimenten" genoeg benadrukt worden om te kijken of ze een aanvulling zijn, maar probeer het succes van de rit niet alleen op het ene experiment aan te laten komen. Bijvoorbeeld bij de Nachtrit zie je vaak veel onverwachtse en nieuwe dingen, maar zijn ze eigenlijk nooit overheersend. Dat is misschien makkelijker bij de nachtrit, want die is sowieso twee keer zo groot, maar ik moet zeggen dat ik de algehele balans en de grote afwisseling wel een van de leukste dingen heb gevonden in de afgelopen jaren dat ik die rit gereden heb.
Wensen ? Ja ik hoop dat er volgend jaar weer een Branato-rit is.
Met aparte sport- en toerklasse! Dat was wat mij betreft een verrijking van de laatste Branatorit en ik geloof dat iedereen van de ongeveer 100 equipes het daar mee eens was. Als het even kan, zou ik dat ook vaker willen zien bij andere ritten. Ik weet dat het extra werk oplevert, maar als dat de kwaliteit en de populariteit van de puzzelritten kan verhogen, vind ik dat er serieus naar gekeken moet worden, elke rit apart, of er zoiets uitvoerbaar is. De Branato zelf is tot nu toe voor mij niets minder dan een Waterloo geweest, maar ik kijk er naar uit om de volgende beter te doen dan tot nu toe.

Zo klein is het groepje puzzelaars ook weer niet hoor. Er is al snel een equipe of 10 aan te wijzen die duidelijk voor de bokaal gaat, zeker als je de dagprijsrijders ook mee telt. Bij de minder drukke ritten zie je al snel dat minstens 1 op de 3 equipes fervent aan het puzzelen is en echt z'n uiterste best aan het doen is om een prijs te winnen. Als je de nadruk teveel op toeren legt, wordt het toch al snel een optocht. Voor mijzelf geldt dat als ik in een optocht wil rijden, ik wel bij de carnavalsvereniging ga. Daar zit tenminste nog wat variatie in de wagens en kan je al aan het bier voor je bij de finish bent. :P

inSaNo

RE: SCARB 2 oktober: Toer- en puzzelrit Langs Heden en Verle

do okt 06, 2011 15:24

De grote hoeveelheid deelnemers op leeftijd, die slechts met moeite uit hun Spider kunnen komen moet je ook een beetje ter wille blijven.
No offence: Maar kunnen die voortaan als laatste starten? Ik kan geen ouwe spider meer zien..
Op een bepaald stuk zat ik er achter een die rotte achterschokbrekers had en dus als een slak over de drempels heen ging.
Dat is onwijs als je gewoon soepeltjes wil doorrijden zodat je op tijd binnen bent. :?

Ik ben het met Whizzman eens, een aparte sport en tour klasse zou wel beter zijn. :D

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

do okt 06, 2011 15:39

Dat heb ik nou precies hetzelfde... met die moderne dingen... in rechte lijn gaan ze leuk... wil je lekker driftend een bochtje nemen... gaat de hele meute voor je op de rem... :roll:

Mogen van mij dus allemaal achteraan starten... :lol: :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

inSaNo

do okt 06, 2011 15:54

Ik heb van Whizzman geleerd dat ik niet mag remmen... :lol:

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

do okt 06, 2011 16:11

65+ kaart voor scarbleden en hun bolides invoeren ? :wink:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Aukje&Bart
Advanced Member
Advanced Member

do okt 06, 2011 16:47

Heeft niks met 65 plus te maken,,
Ik ben blij dat ik niet met de 33 was, want dan had ik vast gezeten op de drempels, daar kon ik echt niet overheen!
In ons bezit;
Alfa 156 1.8ts sw 2006 facelift
Alfa 156 1.8ts 2001
Alfa 33 1.7 QV trackday project
Maserati Biturbo
Lancia Thema 8.32 Ferrari
Gehad;
Alfa 156 GTA
Alfa 155 2.5 v6
Alfa 33 1.4 IE
Alfa 33 Imola
Alfa 156 1.8

Bialbero
Member
Member

do okt 06, 2011 18:04

De vraag: "hoeveel meter mag je langs de linkerkant niet parkeren" is mijn inziens niet correct.

Ik ben zelf een watersporter en dan weet ik het volgende:
- boten parkeren niet, ze leggen aan of meren af.. zeker niet parkeren.
- een kant word een wal, kade of steiger genoemd als boten daar mogen/kunnen afmeren.

Het bewuste bord waar het antwoord op stond was dus niet bedoeld voor automobilisten op de openbare weg, maar voor de boten in dat kanaal.

De vraagstelling is dan mijn inziens niet juist: een correcte vraag zou zijn:
Hoeveel meter mogen boten niet afmeren aan de zuidelijke kade. of Hoeveel meter mogen boten niet aanleggen aan de singelkade.
Sommige vragen moet je niet letterlijk, maar cryptisch opvatten. Welke dat zijn is niet altijd duidelijk, dus soms zijn er meerdere uitleggen van een vraag die allemaal een ander antwoord geven.

Het verbodsbord met een P er op suggereert iets over een woord wat met een P begint, terwijl afmeren en aanleggen met een A begint. De linkerkant is in dit geval links van de brug, als je vanaf het hofje naar de kade kijkt. Sowieso stond er in de vraag niets over openbare weg, of over auto's. Wij hebben iets van een kwartier verloren aan deze vraag, maar hem uiteindelijk wel gevonden.
Zoals reeds eerder opgemerkt; boten worden afgemeerd, auto's geparkeerd.
Ik heb het bordje onder de brug zien hangen, maar er niet opgelet, aangezien een bord onder de brug, hangend boven het water, niets met parkeren van motorvoertuigen te maken heeft.
Dit is mijn inziens niet cryptisch, maar feitelijk onjuist!

Misschien is het beter deze vraag te schrappen, zolang het klassement nog niet ge-update is. Dan kunnen we ook de laatste vraag schrappen
omdat meerdere equipes deze niet heeft kunnen beantwoorden om maar op tijd binnen te zijn.

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

do okt 06, 2011 18:25

Leuke discussie weer. Iedereen heeft gelijk.

Kan me jaren terug nog een fanatieke puzzelaar van de SCARB herinneren die altijd hevige kritiek had aan het einde van de ritten.
Daarna is door de EC het besluit genomen dat dit figuur zelf maar eens een rit moest organiseren.
Dat hebben we geweten :!: Klopte niks van, was veel te lang. Bijna niemand het eindpunt gehaald.

Knoop dit allen in de oren. Het is maar zondag besteding met Alfa's om je heen.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

paulsteeman
Guru
Guru

do okt 06, 2011 20:04

Kan me jaren terug nog een fanatieke puzzelaar van de SCARB herinneren die altijd hevige kritiek had aan het einde van de ritten.
Daarna is door de EC het besluit genomen dat dit figuur zelf maar eens een rit moest organiseren.
Dat hebben we geweten :!: Klopte niks van, was veel te lang. Bijna niemand het eindpunt gehaald.

Tjerry
Dat heb ik op de eerste of tweede pagina al geroepen, das niet origineel meer ;)
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

do okt 06, 2011 20:25

Tjerry
Dat heb ik op de eerste of tweede pagina al geroepen, das niet origineel meer ;)
Ik heb je niet gehoord. :lol:
Het is een keihard feit :!: En dat heeft niks met origineel of niet origineel te maken. Het was in de Achterhoek die rit.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

do okt 06, 2011 23:29

Even min of meer vanaf de zijlijn hoor, ik heb een aantal jaar terug (2007 ofzo?) met Whizzman aan de nachtrit mee gedaan en dat was het dan tot op heden voor mij bij deze club, maar iig hebben we toen ook lang niet alles kunnen doen en ik stond ervan te kijken dat mensen het serieus voor elkaar hadden gekregen om bijna alles te rijden en te vinden. Om dan de laatste vraag maar te schrappen lijkt mij niet juist, aangenomen dat een rit ook op een realistische manier kort van tevoren wordt nagereden (en in dit geval gelopen ;) ) door de organisatie met de stopwatch in de hand (en in het geval van de SCARB twijfel ik daar niet aan).

Tussendoor een terrasje pakken is kennelijk niet de insteek van een puzzelrit (correct me if I'm wrong), anders was daarvoor wel tijd ingebouwd. Als je voor de punten gaat moet je dat dus niet doen en het adres opschrijven om een andere keer terug te komen, als je voor de lol meedoet, what the heck, we gaan een bakkie doen.

En ja er kan altijd wat mis gaan, tijdens bovengenoemde rit is er een vraag geschrapt omdat het antwoord op privé terrein te vinden was (overdag was het hek open, 's nachts dus niet) en de eigenaar sch**tziek werd van allerlei Alfarijders die midden in de nacht zijn terrein op liepen of aanbelden ofzoiets, weet het niet precies meer :lol:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

vr okt 07, 2011 01:17

Even min of meer vanaf de zijlijn hoor, ik heb een aantal jaar terug (2007 ofzo?) met Whizzman aan de nachtrit mee gedaan en dat was het dan tot op heden voor mij bij deze club, maar iig hebben we toen ook lang niet alles kunnen doen en ik stond ervan te kijken dat mensen het serieus voor elkaar hadden gekregen om bijna alles te rijden en te vinden. Om dan de laatste vraag maar te schrappen lijkt mij niet juist, aangenomen dat een rit ook op een realistische manier kort van tevoren wordt nagereden (en in dit geval gelopen ;) ) door de organisatie met de stopwatch in de hand (en in het geval van de SCARB twijfel ik daar niet aan).

Tussendoor een terrasje pakken is kennelijk niet de insteek van een puzzelrit (correct me if I'm wrong), anders was daarvoor wel tijd ingebouwd. Als je voor de punten gaat moet je dat dus niet doen en het adres opschrijven om een andere keer terug te komen, als je voor de lol meedoet, what the heck, we gaan een bakkie doen.

En ja er kan altijd wat mis gaan, tijdens bovengenoemde rit is er een vraag geschrapt omdat het antwoord op privé terrein te vinden was (overdag was het hek open, 's nachts dus niet) en de eigenaar sch**tziek werd van allerlei Alfarijders die midden in de nacht zijn terrein op liepen of aanbelden ofzoiets, weet het niet precies meer :lol:
Het terrasje pakken verschilt heel erg per rit. Ik heb ritten meegemaakt waarbij je rustig 2u op het terras kon zitten, maar ook die waarbij je niet eens tijd had om naar de wc te gaan (nachtritten).

Let trouwens op, ondanks alle commentaar wat iedereen hier geeft, niemand zou het willen missen ;) Een van de dingen die ik het meeste mis van geen Alfa (of uberhaubt een auto) hebben is dit soort dingen niet meer kunnen doen (voor de slimmerikken die gaan zeggen dat ik maar mee moet rijden, ik woon in Ierland).

@kees, 65+ers kunnen ook stevig rijden. Twee jaar geleden tijdens de nachtrit de halve nacht met een Berlina 2000 opgereden, 1 kapotte koplamp, zowel hij als zij waren in de 70, ik had 2x 100w extra voorop de auto. maar toch moeite om hem bij te houden. En de meesten hier weten hoe ik tijdens puzzelritten rij :oops:

En dempels horen gewoon niet in een route, Alfa'tjes hebben standaard vaak al een laag hanged carter, sommigen helpen hun auto nog een handje. Drempels zijn dan niet fijn :N
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 07, 2011 01:40

Het was een kunstwerk van een kip, een meter of 3 hoog. Wij waren nog redelijk op tijd, maar anderen zijn toen letterlijk met de hooivork het erf afgejaagd. Dat was trouwens een leuke nachtrit. De fiets met het stuur verkeerdom, de trappers achteruit en de eivormige wielen en dan een slalom heen en weer, was een van de meer geslaagde "aparte" punten die gehaald konden worden.

@Balbero: De uitslag is, zodra deze bij de rit bekend gemaakt wordt, in principe bindend. Als ze bijvoorbeeld achteraf die vraag over dat huisnummer nog zouden veranderen van 29(a) naar 30, zou het hele klassement ook weer ondersteboven gooien. Het gebeurt me regelmatig dat ik iets heb van "die vraag had anders gemoeten", maar als ze over elke vraag waar over geklaagd werd achteraf de boel om zouden gaan gooien, houdt je geen competitie meer over. Zie het als voetbal, de scheidsrechter maakt tijdens de wedstrijd genoeg fouten, maar na het laatste fluitsignaal, moet er wel iets ontzettend ernstigs zijn, wil de einduitslag niet geldig zijn.

Hoewel je, als je letterlijk gaat kijken het bordje niet exact aangaf wat gevraagd is, was het wel overduidelijk dat dat is wat bedoeld werd en de omschrijving was dermate goed dat wij na 1 minuut al op zoek waren naar bordjes op/aan het water. We hebben alleen in eerste instantie die 300 niet zien staan en zagen verder nergens anders afstanden of getallen bij. Pas na 2 rondjes door het dorp, nadat we al weggereden waren, zagen we verderop toen we de bebouwde kom uit waren ineens ergens een getal bij staan en viel het kwartje. We zin teruggereden en toen was de 300 snel gevonden. Een puzzelrit is ook vaak puzzelen en niet alleen maar een speurtocht, of een optocht. De puzzel zit niet alleen in de route, maar ook in de vragen. Dit was een puzzelvraag en niet een pure speurvraag. Als je dat niet ligt, zal het lastig worden om een beetje hoog te scoren in de jaarcompetitie, want er zijn meerdere ritten per jaar waar je meer moet doen dan alleen maar speuren.

Ik wilde absoluut niet de indruk wekken dat ik vond dat anderen in de weg reden. Natuurlijk, als je in een snelle auto zit en snel wilt rijden, kan het zijn dat een medepuzzelaar net even niet voor je aan de kant kan, maar dat komt als het goed is snel in orde. Het wordt pas vervelend als er een groepje rijdt dat niet aan de kant wil gaan. Dit keer reed ik als navigator met iemand anders auto mee, maar als ik zelf rijd gaat dan meestal het gas er wel op en ga ik er half door de berm voorbij, zodra zich een mogelijkheid voordoet. Ik vind dat je geduld moet hebben totdat iemand je er langs kan laten, maar dat je als je zelf langzaam aan het rijden bent (ook al vind je zelf dat het hard zat gaat), je de andere weggebruikers en medepuzzelaars er af en toe even langs moet laten. Zo'n hele optocht is voor sommigen echt het ultieme genot, maar ik wil graag m'n eigen rit kunnen rijden en als ik een antwoord op een vraag zie, heb ik liever niet dat de hele wereld gelijk mijn "vondst" kopieert. Als je elkaar de ruimte biedt om ieder z'n eigen rit te laten rijden, hoeft het snelheidsverschil of de wens daartoe, geen frustraties op te leveren.

MiTurbo
Newbie
Newbie

vr okt 07, 2011 15:49

Ik vond het een hele leuk rit natuurlijk mede door het mooie weer. De wandelingetjes vond ik eens leuke afwisseling omdat je bij andere ritten inclusief heen- en terugreis toch al gauw 9 uur in de auto zit. Dus even eruit was wel lekker.

Wij hebben de hele rit gedaan inclusief de binnenstad van Delft, een stukje verkeerd en de omleidingsroute aan het eind (zie eerdere filmpje) maar kwamen toch ruim een half uur voor tijd binnen. Wij hebben niet geracet en goed de tijd genomen voor de vragen. De rit was naar mijn mening dus prima binnen de tijd te doen.

Verder vind ik alleen de vraag over de jenever discutabel door het woord 'Beschrijf'. De vraag over het 'parkeren' was gewoon een doordenker (zoals de inleiding van het routeboek ook zegt 'in de breedste zin van het woord') en zeker voor degenen die vaker een puzzelrit gereden hebben een eitje. Ook de vraag over het huisnummer bij 1917 was toch niet echt moeilijk. Voor zover ik mij herinner had de deur onder 1917 geen eigen brievenbus en deurbel en daarom geen eigen huisnummer. Aan het uiterlijk van de gevels en de opschriften daarop, kon het niet missen dat het bij 29 hoorde.
2011: SCARB Rookie of the Year
2010 - nu: MiTo 1.4 Turbo Sport (155 pk)
2003 - 2010: 147 1.6 TS Veloce Distinctive (120 pk)
www.MiToRegister.nl

Terug naar “Evenementen”