Het wandelingetje in deze rit was een geinige vondst. De afwijkende route, de straatjes en grachten, de natuurgebieden en de kassen past in het thema. Is weer eens wat anders.
Wandelen voor vragen is op zich leuk, maar het moet niet een al te groot aandeel krijgen. In deze rit vond ik het eerlijk gezegd wat te veel wandelen voor je punten en te weinig onderweg. De grote hoeveelheid deelnemers op leeftijd, die slechts met moeite uit hun Spider kunnen komen moet je ook een beetje ter wille blijven.
Of zit ik nou excuses te maken voor m'n eigen kantoorbaanconditie?
Dit geldt ook voor leuke nieuwe initiatieven als de multimediarit. Ik was daar niet bij, maar ik heb begrepen dat een groot deel van de punten te behalen viel door het raden van motorgeluiden. Niet iedereen heeft een fatsoenlijk functionerend gehoor en zeker niet iedereen kan op het geluid diverse motoren uit elkaar houden. Op zich is dit een hardstikke leuke manier van vragen stellen, maar ik denk dat het veel beter zou bevallen als het met mate gedaan gaat worden in de toekomst.
Ik ben voorstander van dit soort initiatieven, maar probeer de focus wel op "puzzelen vanuit de auto" te houden en probeer minder valide mensen, die prima auto kunnen rijden als uitgangspunt te houden. Zorg er voor dat de "experimenten" genoeg benadrukt worden om te kijken of ze een aanvulling zijn, maar probeer het succes van de rit niet alleen op het ene experiment aan te laten komen. Bijvoorbeeld bij de Nachtrit zie je vaak veel onverwachtse en nieuwe dingen, maar zijn ze eigenlijk nooit overheersend. Dat is misschien makkelijker bij de nachtrit, want die is sowieso twee keer zo groot, maar ik moet zeggen dat ik de algehele balans en de grote afwisseling wel een van de leukste dingen heb gevonden in de afgelopen jaren dat ik die rit gereden heb.
Wensen ? Ja ik hoop dat er volgend jaar weer een Branato-rit is.
Met aparte sport- en toerklasse! Dat was wat mij betreft een verrijking van de laatste Branatorit en ik geloof dat iedereen van de ongeveer 100 equipes het daar mee eens was. Als het even kan, zou ik dat ook vaker willen zien bij andere ritten. Ik weet dat het extra werk oplevert, maar als dat de kwaliteit en de populariteit van de puzzelritten kan verhogen, vind ik dat er serieus naar gekeken moet worden, elke rit apart, of er zoiets uitvoerbaar is. De Branato zelf is tot nu toe voor mij niets minder dan een Waterloo geweest, maar ik kijk er naar uit om de volgende beter te doen dan tot nu toe.
Zo klein is het groepje puzzelaars ook weer niet hoor. Er is al snel een equipe of 10 aan te wijzen die duidelijk voor de bokaal gaat, zeker als je de dagprijsrijders ook mee telt. Bij de minder drukke ritten zie je al snel dat minstens 1 op de 3 equipes fervent aan het puzzelen is en echt z'n uiterste best aan het doen is om een prijs te winnen. Als je de nadruk teveel op toeren legt, wordt het toch al snel een optocht. Voor mijzelf geldt dat als ik in een optocht wil rijden, ik wel bij de carnavalsvereniging ga. Daar zit tenminste nog wat variatie in de wagens en kan je al aan het bier voor je bij de finish bent.