steve artc143
Full Member
Full Member

RE: SCARB 2 oktober: Toer- en puzzelrit Langs Heden en Verle

vr okt 07, 2011 20:40

Gaaaaaaaaaaaaaaaaappppppppppppppp

Wat een discussie zeg, en dan ook nog uitspraken doen over de leeftijd van berijders en hun auto's. Als je door wil rijden zoek dan een snelweg op en ga niet lopen zeuren over de snelheid van je overige club leden, zoek gewoon een veilige plaats op dat je er voorbij kan. Het is me al vaker opgevallen dat bepaalde figuren en er race van maken, doe dat gewoon niet. Zo moeilijk is het niet om rekening met elkaar te houden.
The absolut expression of italian technology

Was driving a 156 2.4 JTD Berline

Was driving a 156 1.9 jtd sw squadra equiped

Now driving 166 2.0 twin spark

alfagrl
Member
Member

za okt 08, 2011 13:29

:roll:

Mijn twee centen dan ook maar in dit bakkie.
Het is mij ook al een paar keer gebeurd dat ik 'klem' kwam te zitten op een rustig weggetje achter een of meer equipes die -laten we het zo zeggen- iets meer in het uitzicht geïnteresseerd waren dan ik. :?

Maar wat ik nog steeds niet snap is wat sommige mensen nou bezielt om niet even een klein gaatje te maken om de snellere equipes even te laten passeren wanneer dat kan. En dat is vaak al snel.
Het is niet alsof het mooie van de rit af is als er al 50 vóór jou gepasseerd zijn of dat je minder kans op de prijzen maakt, mocht je daar voor gaan.
Of dat die snellere dames of heren irritant vlak voor je blijven rijden zodat je zelf minder geniet. Waar heb je last van?
Nu we hier toch vliegen aan het vangen zijn ben ik erg benieuwd of iemand me dat uit kan leggen.

Want er mogen dan af en toe onduidelijke lettertypes bij een rit gebruikt worden of foutjes in het routeboek of de vraagstelling sluipen, ik weet dat dat met veel energie en toewijding is gemaakt door vrijwilligers.
Dat waardeer ik en dat bewonder ik ook al is het resultaat voor mij niet altijd even goed en kan ik daar aan het eind van een rit best teleurgesteld over zijn en kritische vragen over stellen.

Maar types die achteraf gaan lopen mekkeren als die snellere achterligger er door goede stuurmanskunst alsnog langs weet te komen?
Dat daar misschien bij door de berm gecrossed wordt of het gaspedaal tijdelijk wel érg ver wordt ingetrapt had die mekkeraar kunnen voorkomen door zich zelf fatsoenlijk in het verkeer te gedragen.
Er is echt niks mis aan het laten passeren van auto's die sneller willen dan jij. Ik doe het regelmatig.

Toerders, puzzelaars, sportief rijders en alle mogelijke combi's daarvan, laat iedereen gewoon op zijn eigen wijze van een rit genieten.
"A bend in the road is not the end of the road. Only if you fail to make the turn"

Gehad: 147 1.6 TS, Giulietta 116 2.0, zoefdel 75 2.0 TS, GT 1.9 Q2

Berlina155
Newbie
Newbie

za okt 08, 2011 17:28

Nou vooruit dan, een poging tot uitleg.

Tijdens deze Langs Heden en Verleden rit zag ik op gegeven moment dat Huib met zijn Spider aan de kant ging voor zo'n haastjurk. Het moet voor Huib een opluchting geweest zijn om die bumperklever kwijt te zijn. Ik denk dat een puzzel- en tourrit voor iedereen leuk moet zijn en in ieder geval dat de wegenverkeerswet gerespecteerd dient te worden. Dat doen de tourrijders in ieder geval. Bij de puzzelaars ligt dat duidelijk anders waarbij het uiteraard een ieders eigen verantwoordelijkheid is. Maar ik heb tijdens de ritten manoeuvres gezien die goed zijn voor het invorderen van een rijbewijs. Wat de één "goede stuurmanskunst" vindt is voor de ander gewoon "roekeloos rijgedrag." Juist op de toeristische weggetjes moet je nu eenmaal meer rekening houden met overige Alfisten, fietsers en wandelaars dan op de snelweg.

En ja, ook wij rijden soms/vaak harder dan toegestaan, doen dingen die niet mogen maar hobbelen ook net zo makkelijk in het rijtje mee als dat zo uitkomt.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 08, 2011 17:30

Het gaat niet eens alleen om puzzelaars, maar om alle weggebruikers. Leven en laten leven. Als ik een vraag aan het zoeken ben en als een slak voortsukkel, laat ik ook iedereen er langs, puzzelaar, passant of buurtbewoner. Ik vind het niet meer dan normaal dat je snellere weggebruikers ook de ruimte geeft, net als dat je als snelle weggebruiker rekening moet houden met dat niet iedereen zo snel wil als jijzelf en je dus soms even moet wachten voordat mensen je er langs kunnen laten. Als ik groepjes zie rijden die soms als enige doel lijken te hebben om een zo lang mogelijke optocht van Alfa's te creeren, vind ik dat behoorlijk asociaal. Zoek een plekje waar achterliggers, puzzelaar of niet je (groepje) rustig voorbij kunnen, dan krijg je ook geen modder uit de berm op je auto als ze er alsnog langs komen. Sommige mensen hebben het antwoord al gevonden, vinden dat ze tijd moeten inlopen of wonen gewoon daar in de straat en moeten op tijd de koeien melken. Ga er niet van uit dat de 7 miljard mensen op deze planeet zich aan jouw tempo aan moeten passen, maar probeer je individuele voorkeur in te passen met die van anderen.

Zeuren over dat mensen te langzaam of te snel zijn moet volgens mij gewoon niet gebeuren, iedereen mag z'n eigen tempo bepalen op de openbare weg. We hebben in dit land politie die eventueel ingrijpt en controleert, ga in hemelsnaam geen eigen rechtertje spelen door mensen in de weg te zitten, te zwaaien met minder dan 5 vingers, te laten horen hoe hard je toeter kan en dergelijke. Zeuren dat mensen je er niet langs laten of je niet de kans geven om opzij te gaan vind ik wel valide, maar houdt het wel beschaafd.

Een 105 spider in standaard trim zal over de verkeersdrempels bij de afgelopen rit niet echt rap kunnen gaan zonder bodemplaat en carter in de kinkers te begraven. De stoelen in een dergelijk voiture zijn ook niet echt orthopedisch verantwoord voor lange ritten. Zo'n ding gaat dus, als je je auto en je rug de hele rit heel wilt houden, niet zo rap over die cols van de buitencategorie die we tegen zijn gekomen. Daar is niets mis mee, gun die mensen ook hun rit en hun plezier. Zolang ze aan de kant gaan om jou er langs te laten zodra dat kan, doen ze het wat mij betreft voorbeeldig.

In de wegenverkeerswet staat vrij duidelijk dat je anderen de ruimte moet geven en je snelheid aan moet passen aan de rest van het verkeer. Als je als een brommobiel op de snelweg gaat rijden, ben je net zo goed in overtreding. Ik denk dat het overgrote deel van de rijders aan de puzzelritten redelijk rekening houdt met elkaar en waar je nog mee weg kan komen. Drie minuten met de helft van de maximumsnelheid achter een groepje rijden wat twee weghelften in gebruik neemt en vervolgens op de toeter gaat als je ze op een overzichtelijk, recht stuk weg in gaat halen vind ik ergerlijk en asociaal van dat groepje. Je hebt gewoon netjes rechts te houden, daar dienen die strepen op de weg voor.

schoenmaker
Newbie
Newbie

ma okt 10, 2011 20:10

Ander vraagje ?
Zijn er tijdens de rit nog foto,s gemaakt die nog geplaatst worden?
Ik ben er benieuwd naar.

gr.Aad
Gr AAD
75 TS -- 75 3.0 QV

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: SCARB 2 oktober: Toer- en puzzelrit Langs Heden en V

ma okt 10, 2011 20:20

Ander vraagje ?
Zijn er tijdens de rit nog foto,s gemaakt die nog geplaatst worden?
Ik ben er benieuwd naar.

gr.Aad
Vast wel Aad. Had te maken met Theo Meister op vakantie. Jan heeft foto's gemaakt in zijn plaats maar moet wachten tot Theo ze gaat verwerken.
Ze komen dan hier,
http://www.forum.alfaclub.nl/fotoalbum.php

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Dirrik
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

di okt 11, 2011 14:10

Hoeft niemand ze auto te poetsen ofzo...
Eerste rijlessen:Alfa Berlina 1750 (1969) met staande pedalen
Nu:
GT 2.0 JTS (2004) Fiat Panda 0.9 (1999), Bertone Gt1300 Junior (1971), Spider Veloce 2000(1976)
Ex: 145, 156, 164, 33, gtv, 75

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 11, 2011 16:58

Ik gebruik em om te rijden, niet om hem te poetsen.

Dirrik
Full Member
Full Member

di okt 11, 2011 17:53

Ik gebruik em om te rijden, niet om hem te poetsen.
Dus kort en duidelijk kan ook... :)
Eerste rijlessen:Alfa Berlina 1750 (1969) met staande pedalen
Nu:
GT 2.0 JTS (2004) Fiat Panda 0.9 (1999), Bertone Gt1300 Junior (1971), Spider Veloce 2000(1976)
Ex: 145, 156, 164, 33, gtv, 75

Giel
Guru
Guru

do okt 20, 2011 20:36

GT 1300 Junior (1975)
Alfa Stelvio (2019)

Autotrailer nodig stuur een pb 1e dag €50,- dagen er na €25,-

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

za okt 22, 2011 11:23

Waar blijven de beloofde forum foto's van Jan :cry:

Tjerry
Lidnummer 1415
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Dinky Boy
Miniaturista

za okt 22, 2011 11:37

Als Jan even contact met mij opneemt kan ik wel zorgen dat de foto's in het album komen.

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

wo okt 26, 2011 18:54

Als Jan even contact met mij opneemt kan ik wel zorgen dat de foto's in het album komen.
Leuke foto's Jan

http://www.alfaclub.eu/fotoalbum.php?aid=215

Tjerry
Lidnummer 1415
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV