In een poging het stuurgedrag van mijn Giulia te optimaliseren ben ik puntsgewijs zaken aan het controleren / op orde aan het brengen.
Wat ik al heb gecheckt;
* Alle bussen en kogels in de voorwiel ophanging zijn een jaar of 6 gelezen allemaal vervangen, voelen strak aan en er zit nergens merkbare speling.
* De auto staat rondom op Alfaholics fast road veren, gele (voor) / rode (achter) Koni's dempers, stabi aan de voorzijde is het originele 24mm. exemplaar.
* Er zitten 15x6J ET28,5 GTA replica velgen onder
* De chassisbalken bij het stuurhuis zijn in het verleden reeds verstrekt met overzetplaten.
* Het stuurhuis lijkt geen scheuren te hebben (maar zweet wel wat olie op de keerringen waar ik me bij neer heb gelegd).
Qua stuurgedrag ligt mijn auto voor mijn gevoel als een dweil op de weg. Wanneer ik rechtuit rij, lijkt er een (flinke) vrije slag in het stuur te zitten (ca. 2cm naar beide zijden) waardoor het corrigeren van de gekozen route veel input (lees forse stuurbewegingen) vraagt en de auto lastig op spoor te houden is, met name in vlot genomen bochten.
Wanneer ik de auto aan de voorzijde op assteunen zet draait de stuuinrichting soepel en lijken de wielen vrjiwel direct te bewegen zodra ik het
stuur draai. Doe ik dit met de wielen op de grond dan lijkt er wel sprake te zijn van een vrije slag in het stuur.
Nu is concreet mijn vraag; waar moet ik als eerste zoeken?
Kan ik de eventuele speling op mijn stuurhuis zelf controleren? Ik lees dat dit zou kunnen middels het wegnemen van vulplaatjes onder het ovale dekseltje op het stuurhuis. Zijn hier nog risico's aan verbonden? Of kan ik beter een specialist laten kijken?