IsabelJ
Newbie
Newbie

Storing bobine alfa GT

do okt 03, 2024 16:25

Beste lezers,

Ik ben sinds 1,5 jaar de gelukkige eigenaar van een alfa GT uit 2005. Helaas brengt hij sinds een maand een storing met zich mee (zie foto). Wanneer ik een kilometer of 20 of 30 min rijd komt de storing systeem management motor. Bij het uitlezen geeft hij een storing van de bobine. Inmiddels zijn de bobine en bougies vervangen en is de computer onderzocht maar de storing blijft komen. Tot ergernis aan toe blijft hij piepen. Heeft iemand hier ervaring mee? De ergernis is zo groot dat ik hoop iemand blij te maken met deze GT. (Er zitten gloednieuwe banden onder sinds april :wink: )
Wellicht een handige Harrie die dit als een leuk project ziet!

Johnboy
Member
Member

Re: Storing bobine alfa GT

do okt 03, 2024 22:58

Jij geeft aan dat je de bobines zijn vervangen. Heb je nieuwe, originele Bosch gedaan? Als niet kan zijn dat het hem daar in zit.
Vergeet niet dat, door de direct ingespoten benzine, de cilinder kop wordt flink vervuild en dit maak het diagnosis, niet makkelijk op.
Hoe is de olie verbruik?
Wel jammer dat het zo erg is dat je hem wil weg doen :(
Alfa 156 SW TI, 3.0 V6, G3 (daily))
Alfa 156 SW Ti, 2.0 JTS, '04 (opknapper)
Alfa 155 2.5 V6 '96 (opknapper)
Alfa 155 2.5 V6 '95 (sloper, Duits papieren)
Alfa 155 2.5 V6 '96 (opknapper, Duits papieren)
Alfa 155 2.0 16V '95 (opknapper)

Dirk-33
Guru
Guru

vr okt 04, 2024 14:42

welke motor?

'storing bobine' is een beetje vaag, ik geloof niet dat de motorcomputer die diagnose kan doen.

Wat is de precieze foutcode en tekst?
Bij mijn 3.2 V6 166 (vergelijkbare auto als een GT 3.2) had ik ook een storing 'misfire cilinder X (weet niet meer welke)' en dat kwam omdat ik de distributie van de uitlaatnokkenas van bank 1-2-3 een miniem beetje verkeerd had staan. Niks met bobines te maken.

Als de auto een ontstekingsprobleem aangeeft op een specifieke cilinder, dan moet je die bobine vervangen met die van een andere cilinder. Als het probleem verplaatst is het de bobine. Zelfde met de bougie doen. En als de fout op dezelfde cilinder blijft, dan is er een bekabelingsprobleem of zoals al genoemd (als het een JTS is) misschien vervuilde in/uitlaat kleppen

Johnboy
Member
Member

vr okt 04, 2024 21:32

welke motor?

'storing bobine' is een beetje vaag, ik geloof niet dat de motorcomputer die diagnose kan doen.

Wat is de precieze foutcode en tekst?
Bij mijn 3.2 V6 166 (vergelijkbare auto als een GT 3.2) had ik ook een storing 'misfire cilinder X (weet niet meer welke)' en dat kwam omdat ik de distributie van de uitlaatnokkenas van bank 1-2-3 een miniem beetje verkeerd had staan. Niks met bobines te maken.

Als de auto een ontstekingsprobleem aangeeft op een specifieke cilinder, dan moet je die bobine vervangen met die van een andere cilinder. Als het probleem verplaatst is het de bobine. Zelfde met de bougie doen. En als de fout op dezelfde cilinder blijft, dan is er een bekabelingsprobleem of zoals al genoemd (als het een JTS is) misschien vervuilde in/uitlaat kleppen
Klopt helemaal zo als jij het hier uitlegt :thumbs: .
Stom van mij, ging ik vanuit dat het een JTS blok is, maar dat is gissen, het staat er niet.
Kan makkelijk 1.8, 2.0 JTS, 3.2 V6 of 1.9 diesel, zo ja, welke?
Alfa 156 SW TI, 3.0 V6, G3 (daily))
Alfa 156 SW Ti, 2.0 JTS, '04 (opknapper)
Alfa 155 2.5 V6 '96 (opknapper)
Alfa 155 2.5 V6 '95 (sloper, Duits papieren)
Alfa 155 2.5 V6 '96 (opknapper, Duits papieren)
Alfa 155 2.0 16V '95 (opknapper)

IsabelJ
Newbie
Newbie

za okt 05, 2024 17:54

2.0 JTS inderdaad!
Vandaag bij een derde garage geweest. Helaas begon de auto op de weg er naartoe meer kuren te geven. Conclusie dat hij niet meer veilig is en onbegonnen werk. Hij is verkocht en wordt naar de sloop gebracht…. Met heel veel pijn in het hart. Op naar een volgende! :(

Terug naar “Algemene Technische vragen”