DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4420
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 3.0 in een GTV6

wo okt 23, 2024 10:55

Een 75 V6 america motor is 99% van de gevallen een 3 ltr V6,
Gevalletje, what's in a name.
America is eigenlijk aanduiding van het model, niet van de motor.
Uitvoering met oa dikke bumpers met harmonica rubbers, ivm aanrijdingseisen.
Geleverd als V6 america en turbo america.

Als het een 3ltr is staat er 3.0 ingegoten op de motor, kan niet missen.

Overigens ook als je nu een 75V6 blok koopt zal dat geen plug and play zijn.
Moet toch ook eerst uit elkaar voor je hem in de auto zet.
Kan je net zo goed je 2.5 nieuwe koppakkingen geven.
En 2.5 heeft weliswaar minder koppel, maar klinkt wel het best.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6934
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 3.0 in een GTV6

wo okt 23, 2024 13:05

3.0 America is gewoon een Jetronic. 184pk meen ik.

Makkelijk om te wisselen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

MichelVe
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: di okt 22, 2024 15:33

Re: 75 3.0 in een GTV6

do okt 24, 2024 09:56

Merci. Wisselen niet wisselen , geluid, koppel, allemaal moeilijke beslissingen.

Inderdaad ik zou de 3.0 er niet gewoon inleggen maar ook reviseren....

Moeilijk allemaal :D

e90330
Junior Member
Junior Member
Berichten: 78
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 23:49

Re: 75 3.0 in een GTV6

ma nov 18, 2024 17:58

Wat is de krachtigste versie van een 75 3.0 die probleemloos in een GTV6 past?

Bedankt!
Dat is idd 75V6QV, maar succes met zoeken. En als je er 1 vind zal het wel de hoofdprijs moeten kosten. Want origineel QV En dan moet je nog maar afwachten wat je aantreft als je de boel open trekt.
Bovendien is de inlaat redelijk restrictief, valt aan te passen natuurlijk.
En motronic ml 4.1 is ook niet modern meer, en de orginele injectoren zijn ook lastig (lees niet) te vinden, en goede injectoren zijn vrij essentieel. Over het algemeen is motronic ml4.1 + componenten wel heel erg betrouwbaar. Maar ook dat houd een keer op.

Als je betrouwbaar meer vermogen wil, zonder zoeken naar speld in een hooiberg, en dan de hoofdprijs betalen voor een motor waarvan je maar moet afwachten hoe goed die is, kan je beter een willekeurige betaalbare onverklote V6 uit een 75 of 164 pakken. En die reviseren en van wat aanpassingen te voorzien. En een modern aftermarket motormanagement. Als je echt maximaal vermogen wilt kan je In geval van 164 blok dan nog 24 klepper overwegen en wat GTA onderdelen inlepelen.
Maar een 12 klepper is zonder exorbitante ingrepen naar 220 pk/300Nm te krijgen. Lijkt mij prima in een gtv6 met 10/41 eindreductie om vlot vooruit te komen. En de eenvoudigere en betaalbaardere optie.

O ja, hang er een lichter vliegwiel aan. Origlneel is zo ongelofelijk lomp.
Maakt de motor doods.

Gaat sowieso geld kosten.
20 jaar geleden had je nog wel redelijke kans om een plug and play blok te scoren.
Nu is alles gewoon oud en versleten.
En in geval 164 blok moet het toch al open. (carterpan)
Vwb kabelboom, je kan elke 75 motronic kabelboom als basis gebruiken. Maar je kan volgens mij bij elk moderne aftermarket ecu een universele kabelboom kopen. Heb je alles nieuw voor redelijk geld. Zou nog wel eens net zo duur en minder werk kunnen zijn als een oude kabelboom gaan aanpassen. En kosten nieuwe kabelboom is peanuts op totale kosten.

En zoals gezegd, als je meer vermogen wilt voor je gtv6, koop het V6 boek van Jim K.

En voor plaatwerk, en alle andere gtv6 delen kan je naar Lemarc in Balk.


Gr
DJ
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Zeer leerrijk.
Vermits ik nu toch al een (gewoon) 3.0 motor gekocht heb, ga ik het daar mee verder moeten doen. Ik hoop dat na aanpassingen aan nokkenassen, uitlaat, vliegwiel en misschien de inlaat, het een leuke rijdersauto zal worden. Koppeling wordt die van de TS. Uitlaat ben ik aan CNC aan het denken. Ik had deze op mijn GTV6 jaren geleden en alhoewel het zeer mooi klonk, was de pasform miserabel. Hopelijk zijn ze daar wat op vooruit gegaan.

Het boek heb ik besteld :thumbs:
BMW 628 CSi / VW Polo G40 / BMW S1000R / AR 164 3.0 12V / AR GTV6 / AR 75 3.0 America / AR 155 Q4 WB / AR GTV 3.0 24V / AR 164 Q4 / BMW E46 330Ci cabrio

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1766
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 3.0 in een GTV6

ma nov 18, 2024 20:16

Voor spruitstukken kun je ook terecht bij Supersprint, die zijn vrij prijzig.
https://www.supersprint.com/ww-en/alfa- ... 25-v6.aspx

OKP heeft ook een leuke set voor veel minder, en inc. voorpijpen
https://www.okp.de/xtc2/GTV-6/30-Exhaus ... 23371.html

Extreme tuning is ook erg mooi spul zoals al genoemd, maar vergt een klein beetje werk om de aansluiting te maken naar een middenpijp
https://www.extreme-tuning.bg/en/produc ... d-race-use

Als je de ruimte hebt, dan is deze set wel echt heel erg dik; en ook te krijgen met downpipes die wel op een middendemper/pijp passen.
https://www.extreme-tuning.bg/en/produc ... diameters-

e90330
Junior Member
Junior Member
Berichten: 78
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 23:49

Re: 75 3.0 in een GTV6

ma nov 18, 2024 21:10

Voor spruitstukken kun je ook terecht bij Supersprint, die zijn vrij prijzig.
https://www.supersprint.com/ww-en/alfa- ... 25-v6.aspx

OKP heeft ook een leuke set voor veel minder, en inc. voorpijpen
https://www.okp.de/xtc2/GTV-6/30-Exhaus ... 23371.html

Extreme tuning is ook erg mooi spul zoals al genoemd, maar vergt een klein beetje werk om de aansluiting te maken naar een middenpijp
https://www.extreme-tuning.bg/en/produc ... d-race-use

Als je de ruimte hebt, dan is deze set wel echt heel erg dik; en ook te krijgen met downpipes die wel op een middendemper/pijp passen.
https://www.extreme-tuning.bg/en/produc ... diameters-
Bedankt voor de links. Die laatste zijn idd wel heel vet
BMW 628 CSi / VW Polo G40 / BMW S1000R / AR 164 3.0 12V / AR GTV6 / AR 75 3.0 America / AR 155 Q4 WB / AR GTV 3.0 24V / AR 164 Q4 / BMW E46 330Ci cabrio

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4190
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 75 3.0 in een GTV6

do nov 21, 2024 13:11

Bij die laatste lijken er diverse delen (vooral slangen) wat dichtbij de spruitstukken te komen.
Dat ziet er niet zo fraai uit en ik kan me voorstellen dat het problemen geeft, dus die delen zou ik een beetje afschermen of verleggen?
Die spruitstukken zelf zien er wel top uit!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4420
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 3.0 in een GTV6

vr nov 22, 2024 10:05

Bij deze nog de rollenbank uitdraai van van mijn ex 75V6QV met C&B nokkenassen AR6. 111. 272S en CSC uitlaatspruitstukken en alleen CSC einddemper. Ik meen uitlaatdiameter 60mm. Verder een standaard 75QV motor, circa 100K gelopen en motronic ML4.1
Met name de 300Nm tussen 2500 en 4500 is lekker. Daar zet je stappen mee op straat in een relatief lichte auto als een gtv in combinatie met een niet al te lange bak zoals een TS (10/41) Het zijn natuurlijk niet de waardes die je met modern turbo hok makkelijk haalt. Maar het is eind jaren 80 / begin jaren 90 spul. En zonder ABS, ESP of traction control.
Als je de inlaat nog wat verbeterd, bijvoorbeeld met 164 spullen (simpelste en goedkoopste oplossing denk ik) loopt hij bovenin denk ook nog wel wat beter. Maar mogelijk wel ten koste van dat lekkere middengebied. En vergeet vooral niet de vliegwielen voor en achter beetje te verlichten (en daarna laten balanceren) En controleer of de klepveren niet ingezakt zijn. Je wilt geen zwevende kleppen die bij 6000 rpm door een zuiger worden weggekopt...

Gr DJ

Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”