za dec 14, 2024 13:38
Wat ik bedoel is dat je met afdraaien als je dat netjes doet wel redelijk dezelfde balans in je vliegwiel kan houden (nog steeds niet perfect). Met boren lijkt me dat een stuk moeilijker.
Het vervelende bij een Busso vliegwiel is dat er een bepaalde onbalans is ingebouwd, die wordt opgeheven door de onbalans in poelie en krukas. Dus wil je controleren of je vliegwiel nog in balans is, dan kan dat bij een Busso alleen door ook de krukas en krukaspoelie mee te nemen.
Bij een Nord bijv. kun je t vliegwiel gewoon los balanceren, hoewel de krukas vaak wel mee moet om op te spannen maar dat is toch anders.
Je kunt wel degelijk vliegwielen uitwisselen, zolang ze bij t zelfde motortype horen. Maar als je met gewichten of andere dingen gaat spelen dan is dat iets minder vanzelfsprekend. Ik heb op mijn 24V ombouw bijv een andere krukaspoelie en 4kg vliegwiel gemonteerd en dat wel laten balanceren. Er zat toch iets van onbalans in, ondanks dat alles eigenlijk 'plug and play' was. Zelfde met een TS vliegwiel wat ik ooit af heb laten draaien en balanceren. Beetje balanceren was nodig, maar waarschijnlijk was t zonder ook wel heel gebleven.