MichelVe
Newbie
Newbie

116 GTV6 2.5 Vliegwiel -kant motor

zo feb 23, 2025 20:01

De motor van de 2.5 zit weer in elkaar. Het vliegwiel heb ik 20% laten verlichten (langs 1 zijde -niet de zijde met de halve maan-.

Nu ga ik het vliegwiel opnieuw aan de motor koppelen met een nieuwe donut, bouten ed.

Ik las -misschien hier- dat het vliegwiel en krukas gebalanceerd zijn op elkaar. Vandaar de halve maan op het vliegwiel.
Ik lees hier niets over in het werkplaatshandboek. Ik zie ook geen markeringen aan de krukas ook niet op de krukas-poelie. Dus hoe weet je nu of je het vliegwiel in lijn brengt met de krukas.

Heb ik ergens iets fout gelezen? Is dit een onzin verhaal? Kijk ik erover in het werkplaatshandboek?

Michel

Dirk-33
Guru
Guru

Re: 116 GTV6 2.5 Vliegwiel -kant motor

zo feb 23, 2025 20:11

Boutpatroon is niet symmetrisch, past er maar op één manier op.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 24, 2025 10:58

Precies dat.. als je hem er verkeerd op zou krijgen zou dat heel knap zijn. :mrgreen:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

MichelVe
Newbie
Newbie

ma feb 24, 2025 12:26

Ik kan dat!

Dank voor jullie antwoorden; het is zo logisch!. Het zal de leeftijd zijn.

Ik ben zeker dat ik slaag ga krijgen voor het volgende maar ik heb dit jaar de motor van de Alfa en de 911 moeten doen. Geen kwaad woord over de motorkwaliteit (1 lager schaaltje met een kras in de rest pico bello), cilinderwanden netjes met cross hatching zelfs nog in quasi perfecte staat,...maar jongens wat dachten die gasten toen ze dit bouwden? Grijp even in de bak en zie welke bout en moer je kan vinden....

3 verschillende lengtes om de sump vast te zetten, M7 bouten links en rechts (bij fabory en wurth niet meer te krijgen in geel gepassiveerd, waterpomp bouten die onbereikbaar zijn tenzij je de pomp op de motor stelselmatig opbouwt...een aandrijfas die je niet kan installeren zonder het achterste subframe te laten zakken....een motor die je niet kan uithalen zonder de break booster uit te bouwen....de achterste ophang rubber is een positioneringsgok, geen middelpunt geen groeven om foute installatie te vermijden...nokkenas indicatoren die gemaakt zijn voor mensen met X-Ray ogen.

Dat kom je niet tegen bij de 911. Ook het vliegwiel had perfecte indicatoren om het balanspunt te vinden...

Enfin we zijn dichtbij. :thumbs:

Dirk-33
Guru
Guru

ma feb 24, 2025 14:02

:D zo te horen heb je nog niet aan de achter remmen hoeven werken

Sleutelen aan een transaxle is allemaal wat minder evident en er zijn veel handigheidjes die je moet leren kennen
Maar dan is het best prima sleutelen. Op de cardanas na, daar heb ik ook altijd ruzie mee.

MichelVe
Newbie
Newbie

wo feb 26, 2025 12:39

Ja achterremmen ook gedaan. Maar bij Jaguar en sommige vroege alpina's deden ze dat inboard trucje ook.

Het idee is goed , in het echte leven echter :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”