Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Elektrische ramen achter willen niet omhoog Alfa 156

ma aug 04, 2008 10:22

Hoi,

Bij mijn 156 willen de achterramen meestal niet omhoog, niet met de schakelaars bij de bestuurder en ook niet met de schakelaars in de achterportieren.
Dat is erg vervelend, als ik ze per ongeluk een stukje open zet dan is de kans groot dat ik ze niet meer dicht krijg, tot nu toe gelukkig wel gelukt maar pas na heel vaak met het schakelaartje mieren en waarom het dan uiteindelijk gaat weet ik niet.

Ik heb de spanningen op de schakelaars aan bestuurderszijde gemeten, de 12V is prima. Echter bij activeren van de schakelaar voor omlaag komt er idd ook 12V op de andere kant van de schakelaar, maar bij omhoog is die spanning ca. 0,5V.
In eerste instantie de schakelaar Ohms doorgemeten, idd is die in de stand 'omlaag' erg hoog.
Vervolgens geprobeerd rechtstreeks met een de meter op stroommeting de schakelaar te overbruggen, echter geen succes.
Bovendien zou het raar zijn als het de schakelaar zou zijn, dan zou de schakelaar achter het wel moeten doen.
Ik denk nu aan een fout in de motor waardoor deze teveel stroom trekt en de spanning inzakt. Maar wel weer raar dat dit zich aan beide achterramen voordoet.

Iemand een idee hoe structureel verder te zoeken? Ik heb een elektrotechnische achtergrond, dat helpt alvast :wink:
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

AlfaFever

RE: Elektrische ramen achter willen niet omhoog Alfa 156

ma aug 04, 2008 10:39

Bij onze 156 was het een kabelbreuk, raam bestuurders kant wilde dan wel dan weer niet of heeeeeeel langzaam. Schakelaar vervangen hielp niet, beetje aan de kabels rommelen en tegelijk de schakelaar bedienen bracht het euvel naar voren.

Philo12
Newbie
Newbie

Re: Elektrische ramen achter willen niet omhoog Alfa 156

ma mar 03, 2025 13:48

Mijn rechter achterrraam ging altijd wat moeizaam, dat ik 'm nooit gebruikte. Kan me een keer heinneren dat die op een gegeven moment niet meer vanuit de bestuurdersstoel kon worden bediend, maar wel op het rechter achterportier zelf. Maar vandaag bleef die gewoon half open, waarna die niet meer verder open of dicht ging. Ik zag al dat ie op dezelfde zekering zit als de voorportier ramen. Die werken gewoon, dus aan de zekering ligt het niet. Wat kan ik nog meer doen?

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

ma mar 03, 2025 21:19

Even copy/paste van wat ik een paar jaar geleden al eens heb gepost in een ander topic:

Ik ben in de auto van mijn vader (geen Alfa) weleens wat extra bedrading en kastje (wellicht om de ramen automatisch te sluiten bij afsluiten auto/activeren alarm?) tegengekomen, met een half gecorrodeerd stekkerblok, waardoor het passagiersraam niet meer dicht ging. De troep eruit, originele bedrading weer aan elkaar geknoopt en het werkte weer prima. Zoiets kan het dus ook zijn.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Stef33
Guru
Guru

di mar 04, 2025 15:22

Nog ,maar een optie dan: ;-)
Bij mijn 156 was het de motor van het (rechter) achterraam zelf die vastgerot zat, kon blijkbaar nat worden in de deur. Ging ook steeds moeizamer totdat je hem zelfs moest helpen door de ruit omhoog te drukken terwijl je de knop bediende.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Dirk-33
Guru
Guru

di mar 04, 2025 15:40

ik zou beginnen met het deurpaneel eraf en de motor eens direct bekrachtigen. Werkt die; dan moet je de schakelaars en bedrading afgaan. Werkt t niet, dan zul je de motor uit moeten bouwen en nog eens testen. Mogelijk zitten er schanierpunten of geleiderails goed vast of vol met vuil waardoor het niet soepel loopt. Als daaruit ook blijkt dat t kapot is dan een nieuwe raammotor plaatsen.

Beetje opletten bij uitbouwen dat je raam niet naar beneden dondert. Stukje tape is al voldoende.

Ik zou zo 123 niet de bedrading verdenken want de zekering is nog goed. Als de bedrading door zou liggen dan klapte die wel. En de schakelaars zou wel kunnen, maar daar kom je met testen dan achter.

Tonio
Guru
Guru

di mar 04, 2025 18:34

Alsof het niet op kan; er is nóg een optie bij de ramen die bijna nooit open gaan (dus alles behalve linksvoor) :lol: :
Raamgeleiders die inwendig gaan klemmen waardoor de ruit te stroef gaat.

Bij een oudere Giulietta met ijzeren raamgeleiders ooit gehad dat die inwendig begonnen te roesten. Dan zwellen ze wat op
en daardoor klemt de ruit. Maar ook bij een non-Alfa (en niet-roestende raamgeleiders) pas nog gehad dat de RV raamgeleiders
inwendig vuil waren geworden en de raamrubbers wat stugger / droger. Het electrische raam ging nog wel goed omhoog, maar
bijna bovenaan kreeg hij teveel weerstand waardoor hij er toch mee stopte. Zal wel een beveiliging zijn tegen beknelde vingers of zo.
De boel goed schoonmaken en de rubbers insmeren zorgde voor de oplossing.

.

Philo12
Newbie
Newbie

di mar 04, 2025 19:00

Dank voor alle reacties. Over 2 weken gaat een garage er naar kijken. Ben zelf te onhandig om ernaar te kjjken. Heb ook geen plek om dat droog te doen.

Johnboy
Member
Member

di mar 04, 2025 23:39

Ben er mee eens met Stef en Dirk, je moet hem in het motor en en kabel zoeken. Als je die raam niet regelmatig gebruik, krijgt deze probleem. Heb het ook gehad met mijn 156, uiteindelijk het het mechaniek met motor vervangen en probleem was opgelost.
Zal mij niet verbazen dat die vol zit met roest.
Succes met het herstellen.
Alfa 156 SW TI, 3.0 V6, G3 (daily))
Alfa 156 SW Ti, 2.0 JTS, '04 (opknapper)
Alfa 155 2.5 V6 '96 (opknapper)
Alfa 155 2.5 V6 '95 (sloper, Duits papieren)
Alfa 155 2.5 V6 '96 (opknapper, Duits papieren)
Alfa 155 2.0 16V '95 (opknapper)

Roland Artc88
Full Member
Full Member

wo mar 05, 2025 14:19

Ik zou ook de motor verdenken. Ik heb hetzelfde gehad bij mijn 156 destijds. Deden niks, beide motoren hadden roest en zaten muurvast. Die motoren heb ik toen vervangen.

De stroeve geleiders hielpen ook niet, dat was eenvoudig verholpen door ze schoon te vegen en in te vetten. Daarna liepen ze perfect.

Terug naar “Algemene Technische vragen”