JFA
Newbie
Newbie

Giulia jtd motorstoring P0546 en C1413-86

wo mar 05, 2025 14:44

Beste Alfisti,

ik heb 3 problemen met mijn Giulia 2.2 jtd automaat Squadra (raceknop). Wie heeft er een idee of dit al eens meegemaakt?

1. In november kwam er een 'zachte' storing: 'controleer remlicht' / 'controleer parkeerlicht' / adaptive cruise control werkt sindsdien niet meer.
In die tijd ben ik meer gebruik gaan maken van de trekhaak met 13-polige jaeger. Geen idee of dat er mee te maken kan hebben... Het zou mogelijk aan de camera of radar kunnen liggen. Na controle bij Autotaalglas (2 jaar geleden een nieuwe voorruit) komt foutcode C1413-86 naar voren. Dit zou iets met de 'zijdelingse buitenverlichting' te maken moeten hebben...
Uit voorzorg heb ik de 6 relais voor het rechter voorwiel vervangen, maar zonder resultaat.
2. vanaf ongeveer november is er een rammel hoorbaar die steeds harder wordt. Het lijkt een draagarm alsof je wiel er los aan klappert, maar er lijkt niets geks aan de hand te zijn.
3. sinds 3 weken is er een extra storing bijgekomen P0546. Deze is erin gekomen na wat rondjes driften in de sneeuw (dat kan met het raceknopje :D ). De auto ging in noodloop. Bij de garage leek dit de temperatuursensor te zijn. Na de eerste tevergeefs te hebben vervangen, zijn ze nu beide vervangen, zonder resultaat. Kortom de auto staat nog steeds in noodloop en de storing komt op elke manier direct terug. De bedrading naar de ECU lijkt ook goed te zijn. Wel valt het op dat de inlaat luchttemperatuur een harde waarde lijkt te hebben van -/-40graden.

Ondertussen staat de auto bij de garage, maar die kan ook niets geks vinden. Geen speling op onderstel en geen aangevreten kabels oid.
Misschien heeft alles niet met elkaar te maken, misschien ook wel. Wie zou mij hiermee kunnen helpen of een denkrichting aan kunnen geven?

Groet, Joram (0zes-2acht7zeven4acht5zes)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Giulia jtd motorstoring P0546 en C1413-86

wo mar 05, 2025 17:52

P0546 lijkt uitlaatgas temperatuur storing te zijn. Dat zou een sensor moeten zijn in het uitlaatspruitstuk. Heeft niks met de inlaat temperatuur te maken eigenlijk, daar is een andere sensor voor aanwezig.

Neem anders eens contact op met Joël van JTDPerfomance, die heeft veel ervaring met de JTD en rijdt zelf ook een Giulia.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

JFA
Newbie
Newbie

wo mar 05, 2025 22:06

Klopt dat dit een uitlaatgassensor lijkt te zijn, maar deze zijn dus beide vervangen. Eens met je denkrichting.
Bedankt voor de tip t.a.v. JTD performance!

JFA
Newbie
Newbie

ma mar 10, 2025 23:47

De P0546 is inmiddels opgelost. Bleek een andere sensor te zijn.

Iemand ervaring of ideeën bij de C1413-86 storing??

Terug naar “Algemene Technische vragen”