za mar 08, 2025 10:39
Voor wat voor auto precies?
Dit soort spulletjes kunnen helpen om injectoren schoon te houden, maar daarbij blijft t ook wel. Voor carburateurs zie ik het nut niet zo, die zijn niet zo gevoelig als injectoren. Brandstoffilter in-line plaatsen bij een carburateur Alfa is nuttiger. En goede kwaliteit brandstof is nog veel nuttiger.
Euro 98 tanken, regelmatig nieuw filtertje (2 jaar?) en zorgen dat je leidingen en tank niet verrot zijn houdt je brandstofsysteem veel beter op orde dan welke toevoeging dan ook.
een keer per jaar zo'n flesje als preventief onderhoud (mits je brandstofsysteem gewoon in orde is) is niet zo verkeerd, maar als er iets stuk is, is dit niet de oplossing.
Overigens weet ik niet hoeveel verschil er zit tussen de diverse merken. Let op de concentratie die ze aanraden! Dit spul is 1 flesje op 15L benzine. Dus dan zou je er al gauw 3 flesjes in moeten gooien a 22,- per stuk!
Bij diesels een heel ander verhaal overigens. Bij commonrails zou ik een diesel variant van dit spul (niet specifiek dit merk) toch echt wel regelmatig gebruiken.