Testata
Newbie
Newbie

Alfa 75 T.S. Stotteren / Backfire / Misfire rond 3000 – 3500 tr./min bij warme motor

zo mar 23, 2025 23:51

Ciao ragazzi,

Hoe langer, hoe meer ik de 75 beu begin te worden. Stilaan begin ik de quote “alfa kopen, altijd lopen” echt te geloven.
Een tijd terug heb ik van 2 “slechte” 75’s een goede gemaakt, lang verhaal kort:
Een tijd terug heb ik een 75 gekocht met het idee om hier voornamelijk roadtrips mee te maken, aangezien vroeg of laat toch alles stuk gaat, heb ik hier ineens zoveel mogelijk aan vervangen/gereviseerd/laten reviseren. Niks zo irritant om elk weekend in de zomer, wanneer je net wilt gaan cruisen, te moeten sleutelen omdat er terug iets stuk is. De “restauratie” traject ga je in grote lijnen kunnen lezen in het topic “The Budapest car 0.75”.

Eenmaal klaar heb ik hier 2jaar zorgeloos plezier mee gehad. Maar aan elk verhaal komt een einde en zo ook aan dit verhaal… Een dame dat in de ochtend veel te gehaast was, had er niet beter op gevonden dan mijn prachtige 75 te gebruiken als een “crash barrier” (tussen ons gezegd en gezwegen, “dame” wordt gebruikt om het netjes te houden want anders had ik haar een heel andere naam gegeven). De 75 redden was zelfs geen optie meer… Aangezien er een dikke 10K in deze restauratie zat heb ik maar besloten om al het mechanische te recupereren en over te zetten naar een ander voertuig.
Toevallig kwam ik in die periode op marktplaats een Numerata tegen, deze moest en zou ik hebben. Uiteraard, heb ik hier dan ook veel te veel geld voor betaald. Maar maakt niet uit, ik heb een Numerata 8)

Na het koetswerk van de Numerta gerestaureerd te hebben, heb ik al het mechanische van de “Crashbarrier”-75 overgezet naar de Numerata. Na 6maanden in België, probleemloos, rond te rijden heb ik de 75 gebruikt waarvoor ik initieel een 75 gekocht had, een roadtrip.
De route 500 in het zwarte woud ging perfect, voor de Susten-, Grimsel-, Furka- en Gothardpas leek de 75 gemaakt te zijn. Eenmaal in Italië aangekomen ben ik eerst naar het museum in Arese geweest om daarna de Cissa-pas te berijden, een geweldige dag waar de 75 helemaal in z’n element zat. Van Toscane ben ik richting Abruzzo gereden, ergens rond de Gran Sasso begon de 75 het moeilijk te hebben. Optrekken ging opeens minder vlot en af en toe had ik een hapering waarbij het toerental terugslaat. Mijn eerste gedachten waren dat de ijlere lucht de oorzaak kon zijn, of dat de 75 in noodloop ging doordat deze “oververhit” geraakte. Na deze te laten afkoelen en de berg af te dalen was alles terug oké.
Dit probleem deed zich tijdens de trip enkel voor onder volle belasting als het warm was. Dagelijks kon ik dit uitlokken op het traject als ik terug van de zee kwam. Dit is een traject van 15min bergop rijden waarvan het laatste gedeelte van de baan, voornamelijk, bestaat uit haarspeldbochten. Hier begon de 75 na 12-13min te stotteren/sputteren. Dus ik geraakte wel altijd op mijn bestemming. Na verloop van tijd was ik dit zo beu dat ik, met het naar boven rijden, ALLES uit de 75 gehaald heb, zodat als deze stuk zou gaan, dan ‘m maar goed stuk zou gaan zodat het probleem ineens ook gevonden is (ja, ja.. als ik gefrustreerd geraak kan ik niet meer logisch nadenken #-o ). Maar de 75 bleef even goed/slecht werken. De trip van Italië naar Belgje is goed gegaan, eenmaal Italië uit reed de 75 weer feilloos. Dit is heel het jaar zo gebleven.

In 2024 ben ik op de eerste warme dag van de zomer de Ardennen ingereden om het probleem van 2023 uit te lokken, je kunt het al raden… De 75 gaf geen kick. Dus voor mij was de 75 volledig inorde!

Roadtrip 2.
Zoals het jaar ervoor ging ik van België naar Italië met de 75, maar deze keer via een andere route. In Duitsland wou de 75 niet veel sneller dan 120-130km/u, het exact toerental kan ik me even niet herinneren maar vanaf (ik vermoed) 3500 tr/min begon deze te haperen.
Haperen als in:
- Toerentalmeter dat tijden het haperen zakt en terug stijgt
- Snelheid vertragen
- Alsof de motronic de brandstof toevoer stopt/ injectoren blokkeert
- Alsof de ontsteking willekeurig ontsteekt en er juist voor zorgt dat de 75 gaat pingelen.
Met de tijd leek het probleem zich steeds sneller en vaker voor te doen. De Grossglockner-pas heb ik bv. op een rustiger tempo gereden maar het was doenbaar, maar 1x in italië aangekomen was de fun er echt vanaf… Het was +30°C de 75 die de indruk gaf dat ze elk moment kon begeven en opeens gingen er vanalle lichtjes op de ARC branden en ging het “accu-lampje” aan. Deze zijn na het afkoppelen van de accu wel terug uit gegaan en uit gebleven, maar dan nog…
Aangezien ik pas nieuwe rotors en delco’s gestoken had, vermoedde ik dat eventueel de bougiekabels slecht zouden zijn. Via een vriend en eigenaar van “Centro Ricambi Teramo S.r.l.” ben ik snel aan nieuwe kabels geraakt. (Heb ineens ook een rondleiding gekregen, ze hebben daar heel was NOS onderdelen liggen, wel voornamelijk voor fiat’s. Maar dan nog, dit kan altijd een interessant adresje zijn) Na nieuwe kabels gemonteerd te hebben bleef het probleem aanwezig, dus het probleem is nog niet opgelost.

Het probleem is nu permanent aanwezig, met de 75 rijden is een ramp!
In de tussentijd heb ik me op verschillende fora’s ingelezen over gelijkaardige problemen en meestal gaat het daar over de “roze-witte” bedrading van de brandstof toevoer. Nu, op deze bedrading zit idd. een serieuze weerstand, deze is hoe dan ook aan vervanging toe/moet overbrugd worden. Probleem opgelost zou je denken? Niks ook niet..
Aangezien de 75 een grote “Johnny-bak” gehalte heeft kon ik niet anders dan daar een subwoofer in te plaatsen, de aftakking voor de subwoofer zit toevallig net langs het gat voor de verbinding van de brandstofpomp. Deze aftakking heb ik gebruikt om mijn pomp aan te sturen, hierdoor overbrug ik de beruchte "roze-witte" bedrading en ben ik zeker dat er een degelijke voeding (accu spanning) op mijn pomp aan komt (roze-witte draad is uiteraard van de pomp afgekoppeld en afgetaped zodat deze niet in kortsluiting treed). Met een bang hartje ben ik gaan rijden en het gestotter blijft aanwezig. Vanaf 3500tr./min valt NIET met de wagen te rijden.

Vandaag heb ik zitten uitmeten bij draaiende motor waarbij de brandstofpomp afgetakt wordt van de subwoofer en dit zijn de resultaten:
Accu: 13.6V
Brandstofpomp: 13.0V
Aftakking brandstofpomp in de tank: 13.0V
Massa rondom 0.1V = normaal

Dus de voeding op de brandstofpomp(en) lijkt me oké te zijn. Nu is de vraag of de pomp het juist debiet erdoor pompt. Op het werk moet ik eens de brandstofdruk uitmeten om uit te sluiten dat de toekomende brandstofdruk oké is.
Verder heb ik beide ontstekingssystemen apart getest door de 75 te starten met telkens 1 bobijn afgekoppeld waarbij niets ongewoons merkbaar is.

Btw, de bedrading op de accupolen/ aftakpunten op de binnen spatborden in het motorcompartiment zitten goed vast.

Ik heb geen idee hoe ik verder opzoek moet gaan naar het probleem, alles lijkt me oké te zijn. Heeft iemand van jullie een idee in welke richting ik best kan zoeken?

Door op de onderstaande link te klikken zie je duidelijk wat de 75 doet, dit is tijdens het accelereren.

https://youtube.com/shorts/4UjjyZcgtiI? ... lVCFgLuJIv

Performa
Guru
Guru

Re: Alfa 75 T.S. Stotteren / Backfire / Misfire rond 3000 – 3500 tr./min bij warme motor

ma mar 24, 2025 09:41

Ik weet even niets gericht om naar te zoeken maar dit soort zaken zijn vaak frustrerend en moeilijk te vinden maar de oorzaak licht vaak in een klein onbenullig iets.
Hoe zit het met brandstofdruk, zet eens een metertje voor en na de brandstofdrukregelaar.
Staat de nokkenastiming juist?
Gezien het duidelijk met temperatuur/toerental gerelateerd is mogelijk de bobijn.
Heb je de werkplaatsboeken/pdf's?
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 T.S. Stotteren / Backfire / Misfire rond 3000 – 3500 tr./min bij warme motor

ma mar 24, 2025 10:28

Ergens in mijn geheugen staat een dergelijk verhaal met de oplossing ook op dit forum. Daarbij komen twee dingen naar voren:
- as van bobine op de kop slingert
- krukas slingert (speling op lagers) die de sensor storen
- meer warmte -> massa ergens in ontsteking/injectie

En... dit zijn oude auto's, hoeveel je ook vervangt ergens gaat er iets anders opspelen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 24, 2025 11:10

Dit klinkt eerder als ontstekingsproblemen dan als brandstofproblemen, vooral ook omdat de toerenteller zich gedraagt zoals je beschrijft. De toerenteller krijgt zijn signaal van één van de bobines - een witte draad. Het zou zomaar kunnen dat je met één gare bobine, slechte ontstekingsmodule, Wackelkontakt of iets dergelijks rondrijdt.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dirk-33
Guru
Guru

ma mar 24, 2025 11:30

jep, die krukas kan gebeuren inderdaad, wel vrij zeldzaam hoor. Axiale speling zorgt ervoor dat de BDP sensor niet netjes het timing tandwiel ziet en dan gaat de auto gek doen. Dat zou dit gedrag kunnen verklaren, maar nogmaals, vrij zeldzaam. Zeker omdat bij een 75 de koppeling niet direct op het vliegwiel van de motor drukt en dus de axiaal lagers iets minder op zn kop krijgen dan bij andere autos.
Enige manier om dit te controleren is met behulp van een meetklok en een koevoet de axiaalspeling op de krukaspoelie te meten.

BDP sensor zelf kapot hoor je ook niet vaak, maar het kan wel dat de bekabling door de jaren heen slecht is geworden. Dat heb ik zowel op mijn 166 als 75 gehad. Olie vreet de isolatie weg of maakt het hard en kan tot kortsluiting leiden. Het signaal van die sensor is niet sterk en bij slechte isolatie kan dat tot problemen leiden.
Nieuwe is niet duur, mits je voor bijv een Bosch 0 261 210 113 gaat. Die kun je 1 op 1 uitwisselen met de dure originele.

Brandstof zou natuurlijk kunnen, maar lijkt mij ook niet super waarschijnlijk. Klimt de auto wel in de toeren als je heel voorzichtig gas geeft? of bokt ie echt altijd bij die 3500 toeren?

Ik heb zelf met mijn toenmalige TS ook allerlei rare probleempjes gehad, die deels aan mijzelf en deels aan ouderdom van de auto te danken waren.
De koelwater sensor voor de ecu (die blauwe 2 pins) is heel belangrijk, maar als daar (sensor danwel bekabeling) iets mis is dan moet je dat ook merken met koude vs warme start. Ik had een slechte stekker (contactje uit de stekker gedrukt vanbinnen) en die auto was dan warm echt slecht te starten en liep ook niet mooi.

Luchtmassa meter is wel echt een verdachte hier en het eerste waar ik aan moest denken. Ik heb wel eens echt zo goed als hetzelfde gedrag gehad, inclusief bokken en geen toeren maken, en toen was ik gewoon de LMM vergeten aan te sluiten :?
Mocht die aangesloten zitten, dan is de volgende stap om de bekabeling te controleren en evt. een andere Luchtmassa meter te proberen.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 24, 2025 18:09

LMM kan idd ook problemen geven. Bdp sensor is de belangrijkste sensor voor de motronic, als die niet werkt doet de ecu niets meer, ook geen noodprogramma oid.

Check of de klep van de luchtweger vrij kan bewegen. Probeer eens wat er gebeurt als je de stekker van de luchtweger eraf laat. Meet brandstofdruk onder belasting. Kijk eens hoe de bougies eruit zien na een stuk rijden, kleur/afzettingen?

Meet ook eens de weerstand van de temperatuursensor, bij koude motor en bij warme motor.

TS is een goede motor en de motronic ml4.1 een van de betere managementsystemen van die tijd. Erg betrouwbaar.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Testata
Newbie
Newbie

di mar 25, 2025 00:55

@performa, volgens mij gaat het inderdaad iets klein zijn. Ik moet wel toegeven dat ik “blij” ben dat ik het probleem kan uitlokken. Zoeken achter een probleem dat zich maar sporadisch voort doet is een heel ander verhaal.
Goed dat je aangeeft om zowel voor al na de brandstofdrukregelaar te meten, zo kan ik uitsluiten dat deze in orde is. Komend weekend probeer ik de druktester van op het werk mee naar huis te nemen of met de 75 tot daar te rijden. Zo kan ik uitsluiten dat de druktest oké is.
De nokkenastiming zou juist moeten staan, als de bovenstaande tips niet werken wil ik gerust mijn kleppendeksel verwijderen om dit te controleren.
Aangezien de bobijnen in dit verhaal het meest verdacht zijn heb ik vandaag zitten rondkijken voor nieuwe bobijnen. Blijkbaar zit er een verschil tussen bobijnen voor ontstekingssystemen met contactpunten en elektronisch gestuurde systemen. Vermoedelijk gaat hier dan ook het probleem zitten.
Origineel zitten er TCI Bosch “0 221 600 054” bobijnen in, als je deze al vindt kost het stukken van mensen. Zelf heb ik er tijdens de “restauratie” gewone bobijnen in gestoken, dus bobijnen die op een standaard Nord blok zitten. Ik had eerlijk gezegd geen idee dat hier zo’n verschil in zat. Met het wisselen van de bobijnen ga ik dan ook beginnen.
Btw, werkplaatshandboeken heb ik zowel in PDF als op papier. Een tijd terug heb ik ze afgehaald via “thesimp.org” maar zie net dat deze site nietmeer bestaat.

@rob75, dit verhaal ben ik voor de winterstop ook tegen gekomen. Rondslingerende krukas kunnen we uitsluiten, met een koevoet is hieraan gewrongen en heb geen spel op de krukas gezien/gevoeld.
De as van rotor is een interessante, de delco moet ik eens open gooien om te controleren of deze intern beschadigd is / tekens van rondslingerende as zichtbaar zijn.
En klopt, vroeg of laat gaat er altijd wel iets stuk. Dit is dan ook de reden dat ik zoveel mogelijk onderdelen gerecupereerd heb. Zo kan ik de onderdelen gebruiken/testen in situaties gelijk waar ik nu in verzeild ben geraakt.
Merci voor de tips!

@Yuri 75 V6 zodra ik deze week tijd heb vervang ik de bobijnen en ga ik er eens mee rijden, aan de klemkracht van de connectoren zal ik zeker aandacht besteden. Zowel modules als bobijnen heb ik liggen dus ik ga het ontstekingssysteem volledig kunnen nakijken.

@Dirk-33 De axiale speling op de krukas lijkt me oké te zijn, met de koevoet heb ik tussen de blok en krukaspoelie gewrongen en hier heb ik geen speling gemerkt. De meetklok heb ik er niet bijgehaald omdat ik er zo niets aan voelde/merkte. Op het werk ben ik van een ander (Zweeds) merk geregeld blokken tegen gekomen met axiaal speling, hier merkte je duidelijk dat er iets niet juist was als je er een koevoet tussen stak.

Als de bobijnen, ontsekingsmodulles, brandstofdruk oké zijn wil ik een kijken voor een nieuwe krukas sensor. Bedankt voor het artikelnummer!
Bij het voorzichtig gas geven klimt de wagen misschien net iets hoger in toeren maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Het bokken zit meestal rond de 3500tr. Maar het kan variëren tussen de 3000tr. en 4500tr.
De koelwater sensor is ook een verdachte, de weerstand ga ik bij de volgende testrit hoe dan ook testen. Dan kan ik de waardes in koude toestand vergelijken met de waardes op bedrijfstemperatuur.
Bij het vervangen van de Bougiekabels heb ik eens getest wat het geeft om de 75 te starten zonder LMM deze bokte toen ook serieus. Gelukkig rijdt en start de 75 normaal zolang je onder de 3500tr. blijft, dus zo extreem bokt deze net niet. Alleszins, een reserve LMM staat klaar op eventueel te gebruiken als test.

@Giuliettaevo, merci om mee te denken! De resultaten van de metingen volgen na dit weekend.

Ragazzi,
Nogmaals bedankt om allemaal zo mee te denken! Heb ik er werk van gemaakt en heb alle “oude” onderdelen van de 75 terug boven gehaald. Zo kan ik op een evidente manier systematisch de onderdelen beginnen om te wisselen om zo tot een oplossing te komen
Afbeelding
In de 9 dozen vol 75 prul zal wel iets bruikbaars zitten :jumping:
De grootste hoofdverdachten zijn de bobijnen, dus hier begin ik mee.
Zodra ik nieuws heb houd ik jullie zeker op de hoogte! Nogmaals bedankt voor de hulp!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di mar 25, 2025 08:04

Vwb bobines.
De originele 75TS bobines zijn (waren?) of niet leverbaar, of erg duur.
Destijds als alternatief nagelnieuwe BMW E30 325 bobines gebruikt, zijn nog iets sterker ook, en toen goed betaalbaar.
Weet alleen zo gauw niet meer of die dezelfde aansluiting voor de hoogspanningskabel hebben.
Maar dat valt aan te passen.

Gr
DJ

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

di mar 25, 2025 08:58

Die standaard nord bobines zouden wel eens het problem kunnen zijn.
Ik heb eens in mijn jeugdige onwetenhied ook eens nieuwe (laagspannings) bobines van een nord die ik had liggen op een TS geprobeerd .

En dat gaf inderdaad een dergelijk gedrag. Bij een toerental boven de xxxx begon de ts in te houden.
Mijn redenatie: De bobine kan dan niet meer goed genoeg geladen worden en de vonk wordt te zwak om het mengsel nog te ontsteken.
Dus om te beginnen heb je hoogspannings bobines nodig
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

nico mario
Member
Member

di mar 25, 2025 16:48

Ik heb bobines op mijn 75 een paar jaar terug vervangen, 0221 600 054 Bosch moet je hebben op een TS.

Zijn prijzig (ruim € 200 p/stuk nieuw) maar via Ebay/Amazon wel verkrijgbaar.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Testata
Newbie
Newbie

ma mar 31, 2025 22:23

Dit weekend heb ik me weer beziggehouden met de 75.
De waarden van de temperatuursensor lijken me correct te zijn:

- In koude toestand: 6,5 kΩ
- Op temperatuur: 850 Ω

Deze waarden bekwam ik ook op een oude sensor, dus dit lijkt me te kloppen. Momenteel heb ik de oude sensor aangesloten laten zitten. Hieronder een lijst van componenten die reeds vervangen zijn. Na het vervangen van elk component heb ik telkens een testrit gemaakt om uit te sluiten dat het probleem al dan niet aan het desbetreffende onderdeel ligt:

- Bobijnen
- Luchthoeveelheidsklep
- Gasklep
- ECU
- Relais mapping verwijderd
- Krukassensor NGK 81133 -> hiermee geraak ik nieteens boven de 2000tr./min.

Doordat ik maar één reserve ontstekingsmodule heb, heb ik deze samen met een andere bobijn gebruikt bij de testritten. Tijdens deze ritten heb ik telkens één gedeelte van de “Twinspark” gebruikt. Er lijkt geen verschil te zijn tussen het gebruik van de bovenste of onderste delco. Met de “nieuwe” bobijnen lijkt het alsof de 75 net iets beter aanpakt, maar boven de 3000 tpm is het lastig om mee te rijden. Dit gebeurt zowel bij sportief als rustig rijgedrag.

Op de assen van de rotors heb ik geen speling gevonden, zoals @Rob75 voorstelde om na te kijken. De ontstekingsvolgorde op de delco's is gecontroleerd en in de delco's zelf is niks ongewoons te merken.
De compressietest is uitgevoerd, en op de vier cilinders bekwam ik een waarde van 9 bar.
De spanning op de krukassensor is 4,5V.
De stroboscooplamp heb ik aan de bobijn gehangen om te zien wat er gebeurt bij het inhouden. Hierbij wordt de ontsteking onderbroken, dus we kunnen uitsluiten dat het probleem daadwerkelijk in de ontsteking zit.
De brandstofdruk heb ik nog niet kunnen meten, maar zodra ik een druktester kan bemachtigen, wil ik dit graag doen.

Volgende stappen:
- Zoals Dirk-33 voorstelde, heb ik een Bosch 0 261 210 113 krukassensor besteld. Deze komt morgen binnen en hopelijk wordt het probleem hiermee opgelost.
- Brandstofdruk meten om 100% uit te sluiten dat het hieraan ligt.
- Krukas-signaal meten met de picoscoop in de hoop dat we daar meer duidelijkheid uit kunnen halen.
- Kleppendeksel demonteren en de timing visueel inspecteren (al lijkt het me sterk dat het probleem hierin zit, aangezien de 75 op sommige momenten wel normaal rijdt).
- Bedrading tussen de krukassensor en ECU uitmeten.
- Bedrading tussen temperatuursensor en ECU uitmeten.
- Alle massaknooppunten controleren: losmaken, reinigen en weer vastzetten.

Als het probleem opgelost is, ga ik voor de zekerheid op zoek naar nieuwe bobijnen. De bobijnen voor een BMW E30 325 lijken een goed alternatief (Bosch 0 221 118 335 TCI-Coil).
Zodra er voortgang is, zal ik deze post verder aanvullen.

m1993w
Junior Member
Junior Member

ma mar 31, 2025 22:32

En onthoud de aanhouder wint!
S.C.A.R.B. 09410

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 31, 2025 23:26

Als het ontstekings signaal wegvalt op de bobines zou de bdp sensor en de bedrading daarvan de eerste verdachte zijn. En de draad van de ecu naar de bobines.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”