Rens 1.7QV
Guru
Guru

verklikkerlampje oliedruk

zo nov 20, 2005 15:52

Het verklikker lampje van m'n oliedruk werk niet (33 1.3S dus zonder alfacontrol).
Ik heb de motor net weer in elkaar zitten (koppakking en andere pakkingen) dus dat lampje wil ik voor de zekerheid wel hebben. Gevoelsmatig klopt het lampje niet en is de oliedruk gewoon oke, aangezien ik niet aan de oliepomp ben geweest. Heb wel de drijfstanglagers los gehad, maar heb ze met het goede moment weer terug gezet en de kap ook goed passend geplaatst. Van de drijfstang en de lagerkap kun je het cilindernummer op beide delen aan 1 kant lezen. Heb de motor eerst handmatig rond gedraaid totdat het nokkenashuis voor een deel gevult was en toen die ingebouwd was heb ik hem nog eventjes op de startmotor laten draaien.

Wanneer ik het contact omzet dan zouden die 4 lampjes moeten gaan branden samen met koelvloeistof/brandstof lampje. Koelvloeistof/brandstof lampje gaan niet branden en het lampje van de oliedruk ook niet. Nu zouden dus die lampjes stuk kunnen zijn echter de lampjes zijn nog goed. Contactspray heeft ook nog niet geholpen.

Zet ik 12V op de grijze draad van de rode stekker van het dashboard, dan gaat het oliedruklampje ook gewoon branden. Zet ik 12v op de roze draad van de rode stekker dan doet die gewoon alsof je het contact omdraait en dan gaan er dus maar 3 lampjes branden en NIET die van de oliedruk en koelvloeistof/oliedruk. Vanochtend deden trouwens de twee lampjes van de koelvloeistof/brandstof het dacht ik wel. Zet ik er ook even een andere teller op, dan krijg ik hetzelfde verschijnsel. Hierbij moet ik nog wel vermelden dat 1 pinnetje niet wordt aangesloten. Bij een type 3 heb je een wit stekkertje met 2 aansluitingen en bij een type 2 schijnbaar met 3 aansluitingen. Maar volgens mij zit de bediening van de lampjes bij de rode stekker en heb dus steeds hetzelfde probleem.

Waar kan dit nou aan liggen???? Of hoe zou ik er in ieder geval voor kunnen zorgen dat het lampje gaat branden als ik te weinig oliedruk heb. Dus dat die in ieder geval z'n functie vervult??

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: verklikkerlampje oliedruk

zo nov 20, 2005 16:33

leg de stekker van de betreffende sensor dan eens aan massa.... als de meter dan uitlsaat of het lampje gaat branden dan is de aansluiting goed maar de sensor stuk..
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Rens 1.7QV
Guru
Guru

zo nov 20, 2005 16:52

Als ik de stekker van de sensor loshaal en die dan doorverbind aan massa en het contact omdraai dan gaat het lampje wel branden. Dus dan is de sensor dus stuk.

Begrijp ik het dan goed dat wanneer er geen druk is de sensor contact maakt via het motorblok zodat het lampje gaat branden en wanneer er wel druk is dat dan die verbinding met het motorblok er niet is zodat er geen stroom kan lopen zodat het lampje niet kan branden. :?:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo nov 20, 2005 16:56

ik weet niet precies hoe de werking gaat maar wel hoe je het kan controleren en verhelpen :wink:

Je sensor is dus stuk....ff een andere plaatsen (desnoods vd sloop)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Tim_33

zo nov 20, 2005 17:00

Klopt ja. In die sensor zit een veertje die de sensor in contact houd met de massa van je blok, komt er nou druk (doordat je start) op, wordt het veertje ingedrukt, en komt het contactje los, dus geen stroomkring, geen lampje.
Heb mijnes ook eens lomp gemolt...Gewoon van een sloper een andere afgedraaid.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

zo nov 20, 2005 19:27

bedankt.

Heb ff een ander geplaatst en nu werkt het goed. Alleen waarom die andere lampjes nu niet aangaan???? :-s :-k

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Rees Cees

zo nov 20, 2005 19:34

Tip:

Plaats naast je oliedruklampje (sensor) een tweede sensor voor een meter.

Waarom?

Het lampje gaat pas branden bij 0,35 bar en das vaak te laat. Met een meter er bij kun je zien wat de druk is en geeft een (voor mij althans) geruster gevoel zeker als je al zo veel aan een blok hebt liggen sleutelen.

De tweede sensor kun je plaatsen midden op het blok waar een bout zit of bij het olie fliter waar de imbus zit.

Gebruik er 1 van een oud type 33 of van een Sud.

@Rens:

Het plaatsen van de lagerkappen van de drijfstangen op de krukas heb je toch wel gedaan met een uitgebouwd blok op z´n kop?

Tim_33

zo nov 20, 2005 19:39

Maar wat voor meter hang je eraan?

Rees Cees

Re: RE: verklikkerlampje oliedruk

zo nov 20, 2005 19:46

Maar wat voor meter hang je eraan?
een OLIO meter uit een Sud of oud Type 33. Van Veglia bijvoorbeeld. Let op dat je WEL een Veglia meter en sensor hebt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”