RG

spacers bij motorsteun GTV6

ma nov 21, 2005 10:41

Ik heb gisteren de achterste motorsteun van de GTV6 vervangen. Eerste heel wat gescholden omdat het niet lukte totdat ik ten einde raadt maar de gasbrander erbij pakte. ff stoken en het ging easy as pie... 8)
Aandrijflijn is nu weer trillingvri j :D , alleen boven de 4000 rpm hoor ik het steunlager heel duidelijk. Dus die ga ik na de winter wel vervangen.

Nu dan mijn vraag; ik dacht dat er tussen het chassis en de achterste motorsteun spacers horen te zitten van zo'n 7mm dik. Deze zaten er bij mij echter niet! De cardanas zit wel laag in het ophangrubber bij het lager in het midden. Met spacers bij de motorsteun zou hij daar dus nog iets lager komen. Of horen er tussen het chassis en het ophangrubber ook spacers te zitten? of zou het ophangrubber zelf ook uitgelubberd zijn?

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: spacers bij motorsteun GTV6

ma nov 21, 2005 12:47

Hee is het toch gelukt onder de auto? :thumbs:

Vertel eens precies hoe je het gedaan hebt??? :-k
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

RG

ma nov 21, 2005 13:41

Het is eigenlijk betrekkelijk eenvoudig:
1. zet de auto op de brug
2. verwijder de uitlaten en maak de achterste motorsteun los van het chassis
3. verwijder het binnenwerk van de oude steun
4. verhit het belhouse met gasbrander recht onder de steun
5. duw de oude steun eruit met de nieuwe steun

Zonder te verhitten luktte het gewoon echt niet. Ik had een zelfgemaakte trekker, maar die trok zichzelf krom zonder dat er echt iets gebeurde. Na verhitten tikte ik hem er zo in met een hamertje 8)
Nog een tip: klem het belhouse vast tussen het chassis zodat tijden het hameren de 2 andere motorsteunen niet meeflexen.

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma nov 21, 2005 17:13

Kind kan de was doen! :shock:

Ben benieuwd, het is een klusje voor de winter als de 75 binnen staat. Dat brandertje is een goed idee, bedankt voor de tip! :thumbs:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

Re: spacers bij motorsteun GTV6

ma nov 21, 2005 19:12

Ik heb gisteren de achterste motorsteun van de GTV6 vervangen. Eerste heel wat gescholden omdat het niet lukte totdat ik ten einde raadt maar de gasbrander erbij pakte. ff stoken en het ging easy as pie... 8)
Aandrijflijn is nu weer trillingvri j :D , alleen boven de 4000 rpm hoor ik het steunlager heel duidelijk. Dus die ga ik na de winter wel vervangen.

Nu dan mijn vraag; ik dacht dat er tussen het chassis en de achterste motorsteun spacers horen te zitten van zo'n 7mm dik. Deze zaten er bij mij echter niet! De cardanas zit wel laag in het ophangrubber bij het lager in het midden. Met spacers bij de motorsteun zou hij daar dus nog iets lager komen. Of horen er tussen het chassis en het ophangrubber ook spacers te zitten? of zou het ophangrubber zelf ook uitgelubberd zijn?
Tusen die achterste motorsteun horen bij een GTV6 iig spacers te zitten.
Theo Romeo
Afbeelding

LC
Member
Member

ma nov 21, 2005 23:36

Nog een trucje dat ik ergens las: De nieuwe steun eerst een aantal uren in de diepvries leggen en het "oog" waar het in moet goed verhitten. Je moet wel snel zijn, want als de zaak vast komt te zitten terwijl het rubber nog niet op z'n plaats zit heb je een probleem. :( Ik heb dit zelf alleen gedaan bij een uitgebouwde motor en dat ging goed.

RG

Re: RE: spacers bij motorsteun GTV6

di nov 22, 2005 08:34

Nog een trucje dat ik ergens las: De nieuwe steun eerst een aantal uren in de diepvries leggen en het "oog" waar het in moet goed verhitten.
Klopt, maar dan moet je nog steeds eerst de oude steun eruit zien te krijgen, en dat is nou juist het lastigste. :wink:

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

di nov 22, 2005 20:12

Inzagen met los zaagblaadje... :wink:

Ik wurm eerst dat rubber er een beetje uit en dan inzagen.
Dan floept ie er gewoon uit.. :whistle:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Terug naar “Algemene Technische vragen”