Peter-F
Member
Member

Versnellingsbakolie Bertone

di nov 22, 2005 19:29

Ik maak me toch een beetje zorgen over de lekkage aan mijn bak. Aangezien ik het niveau niet kan peilen, wil ik graag dit wat verminderen.
Zijn er dikkere olieen te gebruiken, en helpen die?
Welke soort olie kan ik dan het beste proberen?
GT 1300 Junior, 1969

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Versnellingsbakolie Bertone

di nov 22, 2005 21:19

Peilen kun je het gemakkelijkst op een brug doen. Je hebt een forse inbussleutel nodig(Ik dacht 10 mm) om de niveauplug eruit te draaien.

Lekkage, ik heb het hier niet over "zweten") verhelp je niet met een dikkere olie. Vervang gewoon beide keerringen.en controleer de o-ring in je telleraandrijving. Een goede olie is een 75W90, bv Kroon Syngear of Castrol .

Weet je zeker dat er bakolie onder je bak hangt.? (Bakolie heeft een scherpe geur en ruikt duidelijk anders dan motorolie)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Peter-F
Member
Member

wo nov 23, 2005 12:51

ik heb de olie net verwisseld met Kroon SP 1011, een volsyntetische 75w-90
Wellicht heb ik hem net iets te vol gedaan, zodat het peil tot boven de keerringen komt en deze langzaam doorlekken.

De olie is mooi helder, hij ruikt niet specifiek naar versn.olie, maar is te schoon en te licht om motorolie te kunnen zijn. Hij lekt uit het koppelingshuis.
GT 1300 Junior, 1969

duke
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 23, 2005 13:00

Bij mij lekt die ook langs het koppelingshuis, maar dat is een lek per week of zo. En ze is ook licht van kleur.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Versnellingsbakolie Bertone

wo nov 23, 2005 13:15

ik heb de olie net verwisseld met Kroon SP 1011, een volsyntetische 75w-90
Wellicht heb ik hem net iets te vol gedaan, zodat het peil tot boven de keerringen komt en deze langzaam doorlekken.

De olie is mooi helder, hij ruikt niet specifiek naar versn.olie, maar is te schoon en te licht om motorolie te kunnen zijn. Hij lekt uit het koppelingshuis.
Peil meteen controleren dan !!
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

kroehlur

wo nov 23, 2005 13:16

Ach...ze zweten allemaal wat. In teorie is het mogelijk om twee volstrekt vlakke aluminium stukken oliedicht te maken maar dat is vlgs mij nooit gelukt.

Je kan de vulplug aan de zijkant uitdraaien (is vlgs mij ook groter dan 10 mm?) en daar peilen. Als er olie uit loopt istie te vol maar ik weet niet hoe je te veel erin kan kieperen. Als er nix uit loopt kan je bijvullen tot er wel wat uit loopt en dan de prop in draaien. Klaar.

Peter-F
Member
Member

wo nov 23, 2005 21:34

aangezien het erg krap is om de auto van onderen te vullen, doe ik het als volgt:
vulplug er uit, via versnellingspook vullen totdat de olie aan de zijkant er uitloopt. Gauw plug er ik en hij is vol.

Aangezien ik niet kan weten of de olie íets onder peil is of juist heel veel, hou ik niet van lekkages.
Ook heb ik geen zin in de oplossing, de bak er onder uit te halen en de keerringen te vervangen.

zou er iets mis kunnen zijn met de Kroon sp 1011?
GT 1300 Junior, 1969

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 23, 2005 23:08

Die olie is prima, alhoewel de aanduiding me niets zegt. Normaliter is het een Hypoid- olie in de viscositeit 75w90 of een Sae 80 of iets dergelijks, vandaar dat ik die Syngear noemde> Bakolie is, zeker in koude toestand, nogal dik. De niveauplug er dus niet meteen indraaien, maar de olie rustig 5 min laten uitdruppelen. Kan zo 0.2 liter schelen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Peter-F
Member
Member

do nov 24, 2005 20:58

nou die 0,2 liter ben ik inmiddels zeker al kwijt..

Heb inmiddels een mooie opvangbak er onder gezet om de hoeveelheid goed te kunnen inschatten.

Het wordt dus gewoon bijvullen en nathouden..
GT 1300 Junior, 1969

Terug naar “Algemene Technische vragen”