Knopjes

Wisselend olieverbruik?

za dec 10, 2005 17:51

Hallo, ik heb een vraag over het olieverbruik van m'n 75. Ik doe er 10w40 in van Agip en heb er zelf nog niks anders voor gebruikt (de auto is nu 3 maanden in mijn bezit, in die tijd ongeveer 5000 km ermee gereden). Ik rijd de auto altijd netjes warm, en daarna rijd ik redelijk sportief. De auto komt nauwelijks op de snelweg, ik rijd eigenlijk bijna altijd op B-wegen en in de stad. De olie peil ik met regelmaat en als hij een kwart boven het minimum staat vul ik hem weer tot maximum bij. Ik heb gemerkt dat mijn olieverbruik zo rond de 1:1500 heeft gelegen de laatste tijd (km-stand is nu op een paar km na 206.000). Gisteravond ging ik echter voor het eerst verder weg van huis met m'n Alfaatje, met m'n vriendin en 2 vrienden van me naar een concert geweest in Drenthe. Dat was dus vooral snelweg rijden met een volle auto, de heen- en terugweg was in totaal zo'n 500 km.

Voordat ik ging heb ik de olie gepeild en die stond een kwart onder het maximum, dus dat was goed. Ik heb wel eens gehoord dat het olieverbruik toeneemt als je een lang stuk hard over de snelweg rijdt, maar vandaag heb ik weer de olie gepeild en hij heeft nauwelijks een druppel verbruikt! De olie staat nog zowat op hetzelfde peil! Doorgereden heb ik wel, vooral op de terugweg... ik zal maar geen snelheden gaan noemen :lol:

Maar nu is mijn vraag dus: hoe kan het dat mijn oliepeil niet/nauwelijks gezakt is na de rit? Zat er vervuiling in de motor die nu weggebrand is? Andere oorzaak? Ik ben benieuwd ;)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Wisselend olieverbruik?

za dec 10, 2005 22:11

Hier zullen vast nog wel enkele 'experts' gaan reageren. :wink:
Maar ik denk dat een auto het meeste olie verbruikt na de koude start en tijdens lekker trappen, dwz. wisselende omstandigheden, scheuren zeg maar, omdat je dan ook geregeld veel vacuüm creeert in het inlaatkanaal => olie aanzuigen langs inlaatklep.
Lekker toeren (al dan niet met hoge snelheid) geeft een constant en lager vacuüm en dus minder olieverbruik, denk ik. :?

Nou kom maar op jogens, schiet mij maar af. 8-[ :-s
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 10, 2005 23:31

Mag ik het ook met je eens zijn, Sander ? ;)

Andere theorie; tijdens het hard rijden liep de auto zo rijk dat de benzine langs je zuigers liep het carter in, alwaar zich nu een 1:1 mengsel van olie en benzine bevindt. Of; door het lange snelweg rijden is je olie zo heet geworden dat de uitzettingscoefficient het verlies van 3 liter compenseerde

;););)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Wisselend olieverbruik?

zo dec 11, 2005 00:23

Mag ik het ook met je eens zijn, Sander ? ;)
Ja hoor, mag wel. :biggrin:
Andere theorie; tijdens het hard rijden liep de auto zo rijk dat de benzine langs je zuigers liep het carter in, alwaar zich nu een 1:1 mengsel van olie en benzine bevindt. Of; door het lange snelweg rijden is je olie zo heet geworden dat de uitzettingscoefficient het verlies van 3 liter compenseerde
:blue_lol: :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

zo dec 11, 2005 13:11

Ik denk dat het gewoon het simpele feit is dat je op de snelweg een meer constantere snelheid rijdt(lees minder afremmen/accelereren) in de hoogste versnelling met een motor die volledig op bedrijfstemperatuur is, dus geen smeerfilm die wordt weggespoeld.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 11, 2005 17:58

Bij kortere stukjes wil er nogwel eens condens in het carter achterblijven. Bij het peilen meet je dan olie + condens. Daarna een flink stuk rijden waarna alle water verdampt en je oliepeil behoorlijk is gezakt. Zo gaan er veel motoren stuk in de vakantieperiode. `Hij verbruikt normaliter geen drup olie.` :shock:

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo dec 11, 2005 18:11

Bij een motor die in een normale staat is zal dit vrij normaal zijn.....Korte stukjes rijden = olieverbruik. Lange stukken niet of minder....

Motoren die niet goed op bedrijfstemperatuur zijn zullen dus wat olie verbruiken en gezien jouw kilometerstand is dat al helemaal niet vreemd...
Dus: no worries!

(Voor motoren die iets mankeren - slijtage - gaat dit verhaal niet op.....)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”