alfaRob33

Verlagen en APK !!!!!!!!!

di jan 24, 2006 13:43

In het najaar 2005 heb ik mn 33 verlaagd met veren van ARparts.......tijdens de apk 19-01-06 kwam naar voren dat LV en RA niet helemaal meer
strak tussen de schotels zaten............dus afkeur!!!..............heb de auto zelf even bekeken en kan niets van dit ontdekken........sterker nog!!!
ik heb de auto opnieuw.....bij iemand anders aangeboden.....en duidelijk het probleem aangegeven........niets aan de hand en nu dus wel
APK goed?........
de eerste keer is de auto gekeurd bij een dealer waar ik altijd kom en dus vertrouw.......
Verder heb ik netjes een berichtje gekregen van AR parts met de mededeling dat een auto op een vierkolomsbrug gekeurd moet worden
en daardoor de veren niet eens los kunnen komen.......
Goed, ik word gek van de info.......maar weet ook zeker dat het wel goed zit met de veren......ze zitten netjes en de auto rijd geweldig zonder bij of ongewenste geluiden...

ok de auto is weer apk....maar toch zit ik er mee
wie heeft dit ooit zelf een keer mee gemaakt? en kan iets zeggen over apk en verlagen?

Robert.

Co-Jack

RE: Verlagen en APK !!!!!!!!!

di jan 24, 2006 14:02

Ik ken..

Hier in Maastricht bij mijn vertrouwde garage mijn wagen laten keuren(alleen was de vertrouwde keurmeester er niet).
Die gast heeft vanalles liggen af te zeiken( bah alfa's slechte wagens, roesten, slechte kwaliteit etc etc) en af te keuren(ruitenwissr die nog goed was, niet goed genoeg stationair, te slechte massa knipperlicht etc etc) totdat ik er wild van werd en fucked up en pissig aangaf dat die gast zijn werk gewoon moest doen en verder mijn wagen niet moest afkraken ..daar kwam ik niet voor!!!

Als slagroom op de taart rijdt die pipo mijn wagen van de brug af en ik hoorde een ferme knal, dacht dat het die platen van de brug waren...
Maar eenmaal thuis aangekomen waren mn voorspoliers aan beide zijden gebarsten.

Volgende dag terug, de "baas" lichtelijk flippend het verhaal aangekaart.
Uiteindelijk hebben ze de spoiler gemaakt.. En die foute apk keurslet werkt er niet meer.( Ze hadden reeds meerdere klachten over die gast)

Vervolgens het geheel laten herkeuren bij mijn vertrouwde keurmeester en die kon zijn ogen niet geloven wat voor zielige kleinigheden er als afkeur aangekaart werden..

Dus ik bedoel maar.. je moet een beetje geluk hebben.. Als zo'n keurmeester slechte zin heeft kan ie je behoorlijk neppen..

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

di jan 24, 2006 15:21

als de veren niet meer strak in de schotels liggen als ze helemaal uitgeveerd zijn, is dat idd reden tot afkeur.
heb ik zelf ook ondervonden bij mijn 33 sw

in bepaalde extreme situaties zou de veer kunnen verschuiven in de schotel en dus bepaald onverwachte reacties opwekken, waardoor dus ongelukken zouden kunnen gebeuren.

als je veren dus te kort zijn, zal je je dempers moeten inkorten of op een andere manier het uitveren moeten begrensen, zoals vangbanden zoals bijvoorbeeld op de achteras van de 105-serie.

de veer moet ten allen tijde klem zitten tussen de schotels
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

patje1100
Guru
Guru

di jan 24, 2006 16:47

Nog meer verwarrende info Rob.
Bij een golf (2in ieder geval) is het standaard dat die veren los komen als de wieltjes in de uiterste stand hangen en die werd in 10 jaar nergens afgekeurd . Niet op dat verschijnsel in ieder geval.

supermaarten

di jan 24, 2006 17:43

beetje van het topic af,

maar weet iemand een alfa-liefhebbende keurmeester in de buurt van Utrecht???

ik heb ook een apktje binnenkort namelijk...

Baresi23

di jan 24, 2006 18:56

Van Neerijnen in Utrecht.
Langs de A2, industrieterrein Lage Weide.

Goede ervaringen mee.
Succes ermee.

Baresi

Rees Cees

Re: RE: Verlagen en APK !!!!!!!!!

di jan 24, 2006 18:59

beetje van het topic af,

maar weet iemand een alfa-liefhebbende keurmeester in de buurt van Utrecht???

ik heb ook een apktje binnenkort namelijk...
Bij ons in het dorp de VW garage: Van alfa´s heb ik geen verstand dus dan zal het wel goed zijn...................... :jumping: Ja een VW keur ik af omdat ik daar te veel van weet.

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 24, 2006 19:27

Hetzelfde probleem ben ik ook tegen gekomen
in het verleden met mijn 33
afkeur op losse veren
contact op genomen met de RDW in zwolle
probleem uitgelegt antwoord is als volgt:

de veren mogen geen mogelijkheid hebben om van de schotels af te glijden of eruit kunnen vallen
dat laatste heb ik nooit begrepen maar goed
de veren zaten inderdaad los maar echt uit trekken was niet mogelijk.
dus van de schotels aftrekken.
naam genoteerd van de desbetreffende persoon terug naar de garage
mijn bevindingen gemeld met naam en telefoonnummer van de RDW
en s`middags kon ik dr weer ophalen goedgekeurd.
je bent toch een beetje afhankelijk, er zijn nu eenmaal diverse discussiepunten.

later nooit geen problemen hier meer mee gehad
ook mijn zoon niet die rijdt er nu al weer 2 jaar in.

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

paulsteeman
Guru
Guru

di jan 24, 2006 20:09

Als ex keurmeester zijnde wil ik hier wel wat over kwijt:
De auto wordt op een vierkolommer/platenbrug gekeurd. De auto word op een gegeven moment mbv een dwarskrik of poot omhoog gedaan met de wielen los en uitgeveerd om wiellagers, remmen (aanlopen) en veren/schokdempers te cotroleren. Als blijkt dat de veer idd enigzins los op en neer te bewegen is, is dit onherroepelijk afkeur. (We hebben nogal wat drempels, bij hard erover gebeurd bijna hetzelfde).

Met betrekking tot de golf (zelf jaren gereden en zelf werkzaam bij VW dealer (sorry)): de veren zakken op een gegeven moment in en zo ontstaat ook de ruimte (= afkeur) Kijk maar naar de golfjes twee die allemaal achterover hangen.

Ik hoop hiermee zo wat duidelijkheid verschaft te hebben (ook al ben ik het ook niet altijd met de regelgeving eens) :thumbs:
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Terug naar “Algemene Technische vragen”