Den

gaskleppotentiometer

di jan 24, 2006 20:44

Hallo allemaal,

Mijn 33 1.7IE 92 liep er onregelmatig dit bleek te komen door de vervuilde injectoren flesje er in probleem op gelost.
Wel heb ik nog een probleem in het midden toerengebied 2000-3500 vermoedelijk is de gaskleppotentiometer niet helemaal lekker.
Wie weet hoe ik deze moet doormeten en heeft de juiste waarden

groeten

Den

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: gaskleppotentiometer

di jan 24, 2006 20:55

Heb jij een LE jetronic in je 33 ? Dan heb je geen gaskleppotentionmeter, maar een gewone aan / uit schakelaar. Deze geeft gewoon door of je gasklep bedient wordt of niet. (ter bediening van o.m. de stationairschuif).
Dus werking controleren door weerstand te meten bij open of dicht, al denk ik niet dat het probleem in deze richting gezocht moet worden.
Werkt je vacuümvervroeging ? Staat ontsteking op tijd ? Is de opbrengst van de brandstofpomp ok ? Bougiekabels / bobinekabel ok? Doet het probleem zich voor bij koude of warme motor, of bij allebei? WAT voor probleem heb je juist bij 2500 / 3000?
Laatst gewijzigd door Michel op di jan 24, 2006 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Den

di jan 24, 2006 21:00

Ik heb een motronic 3.1 en een gaskleppotentiometer met 3 aansluitingen.
Het probleem is dat bij 2500-3000 toeren er gestotter plaats vind.
Het probleem is aanwezig bij warme motor.
Bougies en kabels zouden geen problemen moeten geven aangezien deze vrij nieuw zijn en ik ze juist als eerste heb gecontroleerd.

Huib
Guru
Guru

wo jan 25, 2006 08:46

Een motronic heeft ook gewoon een schakelaar op de gasklep zitten met 3 standen: stationair, deellast en vollast. Tussen stationair en deellast schakelt hij zodra de gasklep iets open gaat, tussen deellast en vollast op ongeveer 2/3 gasklepopening. Dit kun je eenvoudig doormeten door te kijken of de juiste pootjes met elkaar in verbinding staan en waar de omschakelmomenten liggen.

Verder sluit ik me bij Michel aan. Heb je geen vacuumlek?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

SanderQV
Member
Member
Contacteer: Website

wo jan 25, 2006 23:30

De motronic MP3.1 heeft wel een gaskleppotentiometer. De volgens mij handigste methode om hieraan te meten is, om terwijl deze is aangesloten en het contact aan staat, de spanningen te meten op de 3 aanslutingen. Twee ervan zouden respectievelijk 0 en 5volt moeten zijn, terwijl de derde het uitganssignaal is wat dan tussen 0 en 5volt moet varieren afhankelijk van de gasklepstand. Hierbij moet dan de spanning geleidelijk oplopen als de gasklep langzaam bewogen wordt.
De MP3.1 meet ook de (onder)druk in het spruitstuk. Hiervoor loopt een slangetje van het spruitstuk naar de motronic. Dit zou je ook nog op lekken kunnen controlleren.

Groeten, Sander.

Den

do jan 26, 2006 16:46

Op de eerste plaats bedankt voor de antwoorden.
Ik heb alle onderdelen gasklep stationairmotor etc nog maar een keer schoongemaakt en de gaskleppotentiometer doorgemeten ziet er naar uit dat
SanderQV gelijk heeft hij loopt op van 0-5v zonder onderbrekingen.
Alle vacuum slangen nog maar eens gecontroleerd en niks gevonden ga morgen het slangetje naar de motronic nakijken het moet toch ergens zitten.Hou jullie op de hoogte.

groeten

Den

Den

do jan 26, 2006 19:37

Ik heb een aantal posts doorgelezen over de lambasonde en in veel gevallen herken ik de klachten.
Maar hoe meet ik dat ding door :oops:

graag jullie tips

Terug naar “Algemene Technische vragen”