Mobster

Reviseren remklauwen 33

ma jan 30, 2006 23:19

Ik ga mijn achterste remklauwen van de 33 reviseren, de beschermhoezen zijn beschadigd en dan is alles meteen in orde.

Ik heb dit nog nooit gedaan en tips kan ik goed gebruiken.
Kan ik ev een revisiesetje bestellen hiervoor (keerringen en stofhoes)

Wat ik ook niet weet is of er normaal zo'n kruisklemveer moet zitten om de blokken op zijn plaats te houden.
ik zie iig geen gaten voor borgpennetjes.

op de klauwen staat in grote cijfers het nummer 34 (Kees, ik heb nog steeds geen 36 klauw gevonden hoor) dan Alfa romeo GIRLING

foto ervan.

Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Mobster

RE: Reviseren remklauwen 33

di jan 31, 2006 11:37

Update,

naar een 10-tal adressen gebeld, en nergens een revisiesetje te verkrijgen.

HELP :roll:

Remco S
Guru
Guru

di jan 31, 2006 18:43

is dit een 33 klauw of een 155 klauw? lijkt namelijk sterk op die van een 155, en daar passen er geen of moeilijk handremkabels op. (oog voor de buitenmantel van de remkabel steekt precies achter de achteras)

Wil je van de remklauw alleen de hoesjes vervangen en het gedeelte van de zuiger reviseren of ook de handremhevel (zitten inwendig vaak vastgerot)

Blaas met perslucht de zuiger uit de klauw .

Verwijder de zuiger en de rubber hoes.
Verwijder ook meteen de rubber ring die in de klauw zit.
Verwijder nu de veer die bij de handremhevel zit. (M6 bout losdraaien)

Als je nu in de klauw kijkt zie je in het midden een asje lopen, onder in om dat asje heen zit een veer met een hoedje van staal.
Dit hoedje (vorm van een hoge hoed) zit in de klauw geborgd met een verend borgringetje.

Nu moet je de veer om het asje induwen om de krachten van het hoedje te halen nu kun je de borgring door met twee dunne priempjes of schroevendraaiers verwijderen. (ik gebruik meestal het apparaatje wat eigenlijk bedoeld is om remzuiger bij het vervangen van de blokken terug te drukken in combinaatje met lange dop 17)

Als je dit uit elkaar hebt kom je nog 1 ring tegen (deze ligt onder het veertje) Daarna kun je het asje naar buiten trekken.
Onder het asje ligt nog een ovaal kogeltje. Als je deze hebt verwijderd, kun je de hevel van de handrem eruit halen.
Aan de hevel van de handrem zal waarschijnlijk wel een grote bonk roest hangen (daarom zit meestal de handrem vast.)

Als uiteindelijk alles lekker schoon is en je zet het weer inelkaar gebruik dan ATE vet (speciaal vet voor remsystemen)

Heel veel succes :wink: met het terugplaatsen van het borgringetje. Dit is het meest irritante onderdeel van de gehele klauw

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 31, 2006 20:28

Ga met gedemonteerde klauw naar een ouderwets goede universele auto-onderdelenleverancier en die zal er voor jou passende dichtingen en stofhoezen bij kunnen vinden wed ik. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Remco S
Guru
Guru

di jan 31, 2006 20:30

ik denk zelfs (met een beetje geluk) dat ze van een 155 ook passen

Mobster

di jan 31, 2006 22:38

Dag Remco,

Het zijn met zekerheid 33 klauwen, ik heb de remkabels er ook bij en deze passen perfect.
Karel van autopartsonline heeft de setjes liggen, maar deze kosten 47€/stuk, beetje duur vind ik zo, vooral omdat het handremmechanisme nog goed werkt en ik eigenlijk alleen de stofhoesjes moet vervangen...

Als ik je uitleg zo hoor, dan zou ik beter een snelcursus voor horlogemaker gaan volgen :wink:

Ik heb al zitten denken om ze gewoon zo te monteren, het zijn eigenlijk maar kleine scheurtjes...

Maxtor
Guru
Guru

do feb 02, 2006 18:43

Eerst eens kijken of je nippels nog wel los willen, zou zonde zijn van al t werk als die gezellig afbreken (laat desnoods een avondje soppen in WD40).

Vervolgens de zuiger met perslucht (middels de remslang aansluiting, nippel dichtgedraaid) uit zn cilinder persen. Dit kan nog wel eens lastig gaan, als ze er vast zitten. Is dan alles los, de boel netjes schoonmaken, cilinder en zuiger. Vervolgens middels een revisiesetje (weet niet of die bestaan voor deze klauwen) het rubbertje binnen in de cilinder verschonen, en een nieuw stofhoesje voor op het uiteinde. Boel monteren met blauw ATE-remzuiger vet en je zal zien dat het allemaal stuk makkelijker remt en ook dat de zuiger netjes terug gaat.

Ik heb verder alleen geen ervaring met handremhevels etc... :roll:

Edit: ofwel eigenlijk alles wat Remco zei :wink:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Mobster

do feb 02, 2006 19:58

De ontluchtingsnippels enzo heb ik getest, deze gaan goed open.

Ik heb het ondertussen opgelost, een potje rubberlijm gekocht 'Terokal 2444' van Locktite, daarmee heb ik de scheurtjes in de stofhoes mooi kunnen dichten. Er zat geen stof reeds in de cilinder, dus ik denk dat de schade op de rubbers tijdens de laatste demontage gebeurt is.

Ook handremhevels werken prima, reviseren is dus niet echt nodig.

Remco S
Guru
Guru

do feb 02, 2006 21:48

dat scheeld je iniedergeval een hoop gepiel :lol: :lol:

Mobster

Re: RE: Reviseren remklauwen 33

vr feb 03, 2006 09:45

dat scheeld je iniedergeval een hoop gepiel :lol: :lol:
Ja, zeg wel. Als die revisiesetjes wat goedkoper waren, dan had ik het toch gedaan, maar voor dat geld heb je al 2 andere klauwen...

Terug naar “Algemene Technische vragen”