Speeder

Waterpomp Alfa 33 .14IE (ow god, ik blijf bezig)

wo feb 01, 2006 23:43

Ja! Daar ben ik weer \:D/

Zoals ik al wel gelezen heb in verschillende topics kan de waterpomp behoorlijk vastzitten. Laat dat nou bij mij OOK net het geval zijn :-#
Wat ik nergens heb kunnen vinden is hoe jullie hem los hebben weten te krijgen. Ik ben op de pulie aan het rammen maar dat ding wil niet los. Kan je hem misschien ook verdraaien, of is het geen bus/bus contructie? Het lager is inmiddels al voorzien van de nodige piekbelasting, dus dit ding moet er nu wel UIT 8)

Speeder

Speeder

Re: RE: Waterpomp Alfa 33 .14IE (ow god, ik blijf bezig)

do feb 02, 2006 10:58

Heb je wel 100% zeker alle bouten los?
Dat zijn er 4 boutjes (rondom) en die heb ik er natuurlijk alle 4 uit ;)

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Waterpomp Alfa 33 .14IE (ow god, ik blijf bezig)

do feb 02, 2006 11:06

tikken, rondom rond...hij komt echt wel na een tijdje.
of gewoon in stukken rammen :wink:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Huib
Guru
Guru

do feb 02, 2006 11:13

Je kunt hem zeker verdraaien, door met een beiteltje op het huis te tikken.

Ik heb er een keer eentje zo vast gehad dat ik hem met de beitel helemaal in stukken heb moeten hakken. Let wel op dat je dan alle brokken eruit haalt, dat kostte mij meteen m'n nieuwe waterpomp weer...

Een andere methode: alles zoveel mogelijk demonteren zodat de motor nog net kan draaien. Dan hem goed warm laten draaien, evt de koelfan loskoppelen en hem echt ruim 100 graden laten worden. Vervolgens heel voorzichtig de kokend hete koelvloeistof eruit laten lopen, distributieriem los en met een natte (koude) doek de pomp eruit trekken. Door de warmte zet het blok uit en zou hij er zo uit moeten komen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 02, 2006 11:19

Radiator eruit, touw om de pomppulley, andere end om een boom en de auto duwen ? 8)

Luc33
Guru
Guru

do feb 02, 2006 12:45

En niet op de poelie rammen want die heb je nog nodig! Die krijg je n.l. niet bij een nieuwe.

Ik heb ook eens een waterpomp vervangen die vast zat. Het is mij gelukt om hem er met een beiteltje er wrikkend uit te krijgen. Eerst boven tikken, dan onder, dan links, dan rechts..... en zo verder....
Laatst gewijzigd door Luc33 op do feb 02, 2006 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do feb 02, 2006 13:38

Een keer bij een Sud gedaan ( is identiek):

poelie eraf
alle boutjes los
De flens is vierkant, het gedeelte in het blok is rond. De pomp kan dus in het blok ronddraaien. We hebben een breekijzer gepakt en dat op de hoek van de flens gezet in zo'n richting dat bij belasting de pomp ronddraaid. Een flinke klap op het breekijzer zodat de pomp los in het blok zit. Daarna konden we met een griptang de pomp al wrikkend eruit trekken. Clou zit het in het laten losspringen van de pomp uit het blok.

Succes,

Rob

Speeder

do feb 02, 2006 21:01

Geweldig bedankt voor jullie adviezen. Ik heb dus wel op de pulie lopen rammen :( Gelukkig wel met een rubbere hamer dus met een beetje geluk is die niet beschadigd. Hoe demonteren julie de pulie als er geen snaar meer om zit? Dat ding draaid natuurlijk mee....

Greetz

Speeder

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 03, 2006 00:03

Geweldig bedankt voor jullie adviezen. Ik heb dus wel op de pulie lopen rammen :( Gelukkig wel met een rubbere hamer dus met een beetje geluk is die niet beschadigd. Hoe demonteren julie de pulie als er geen snaar meer om zit? Dat ding draaid natuurlijk mee....

Greetz

Speeder
houd een platte schroevendraaier of iets anders geschikts tussen twee boutjes en draai de derde wat slagen los. doe dit nog op twee andere plaatsen en voila: alle drie de boutjes zijn los en kun je er verder uit draaien. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

164 Q4

vr feb 03, 2006 17:06

Greetz

Speeder
Rammen met een rubberhamer?? Neem dan tenminste een kunststofhamer (zo'n dikke dure terugslagvrije :thumbs: ) die geeft tenminste nog rake klappen, van rubber schrikt niet veel los.

Die schroefjes van een poelie draai ik in zo'n geval los met een slagmoersleutel omdat ik zo verrekte lui ben maar anders had ik zo'n bandsleutel voor oliefilters op de poelie gezet om 'm tegen te houden. Werkt perfect.

Speeder

vr feb 03, 2006 18:20

Rammen met een rubberhamer?? Neem dan tenminste een kunststofhamer (zo'n dikke dure terugslagvrije :thumbs: ) die geeft tenminste nog rake klappen, van rubber schrikt niet veel los.

Die schroefjes van een poelie draai ik in zo'n geval los met een slagmoersleutel omdat ik zo verrekte lui ben maar anders had ik zo'n bandsleutel voor oliefilters op de poelie gezet om 'm tegen te houden. Werkt perfect.
Het is een vrij grote rubber hamer :lol:

Hehe, maar bedankt voor je advies...

Terug naar “Algemene Technische vragen”