Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Zuigerveren Nord-blok

wo feb 08, 2006 09:47

Wie heeft er ervaring met zuigerveren uit een Nord-blok?

Van mijn 75 was het erg eenvoudig om de zuigerveren van de zuiger te verwijderen. Er was nauwelijks kracht voor nodig, laat staan enig gereedschap. Het lijkt met dat ze dus veel te slap geworden zijn.
Verder heb ik tweemaal gemeten, een keer op ca 2 cm van top bus en eenmaal halverwege bus: slotspeling 0,6 mm. Dat is tweemaal de kleinste standaardwaarde! (0,3 - 0,45)
Het is de bovenste compressieveer, maar de tweede heeft dezelfde eigenschappen.

Vraag is dus: zijn ze versleten? Het zou namelijk een verklaring kunnen zijn voor de slijtsporen op de zuiger.

Alvast bedankt voor de hulp,

Rob

Andretti Molletti

RE: Zuigerveren Nord-blok

wo feb 08, 2006 09:53

Er zit een beetje een onlogica in je verhaal.
Als ze verslijten zijn ze niet slap, dan liggen ze goed aan tegen de cilinderwand.
De slotspeling is idd te groot, maar altijd al aan de grote kant bij Alfa. Demonteren is idd een peule(n) schil tov andere merken zoals Jappanners ed.
Te slappe zuigerveren geven geen slijtsporen op de cilinder, dat doet een te rijk mengsel..
Hoe zie je dan dat de cilinders versleten zijn?? Stootrand?? Of echt gemeten?
De aanlegdruk van de zuigerveer tegen de cilinderwand wordt ook nog eens bereik door de verbrandingsdruk...
Zuigerveren kun je m.i. altijd het beste vervangen.

Rob75
Guru
Guru

wo feb 08, 2006 10:56

Welke onlogica bedoel je?

Het lijkt me dat als zuigerveren slijten dat ze dunner worden. Bijkomend effect (na ca 20 jaar) lijkt het me dat de veerkracht in het metaal minder wordt. Aanleiding voor deze gedachte is het grote gemak waarmee je de veren van de zuiger haalt.

Over de slijtage van bus en zuiger: de bus vertoont nauwelijks stootrand. De zuiger valt met drukopbouw in de bus (zonder zuigerveren uiteraard). Ik moet de bus nog eens echt opmeten, echter dit soort indicaties geeft al aan dat zuiger en bus nog binnen tolerantie vallen.

Verder heeft de zuiger een slijtagebeeld dat hoort bij slechte(re) smering. Dit zou kunnen door een te rijk mengsel en/of mengsel lekkage langs de veren.

Welicht werpt dit licht op mijn bedenkingen of maakt het duidelijk dat ik er helemaal naast zit.

De zuigerveren vervangen lijkt mij sowieso een goed idee. Wat me echter opviel was de enorme slotspeling t.o.v. nieuw en was benieuwd of dit een bekend verschijnsel is.

Groet,

Rob

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 08, 2006 11:09

Volgens wordt hier over verschillende zaken gesproken.

Als je zuigerveren in de zuigergroef een speling hebben van 0.6 zou ik de zuiger ook maar meteen vervangen. Das echt idioot veel.
Je veren zijn dan ingeslagen in de zachte lichtmetalen zuiger en de zuigerveren werken als oliepompjes.

(Ik bedoel trouwens met slotspeling altijd de speling, gemeten tussen de beide zuigerveeruiteinden, gemeten in de cilinderbus.... ( Dan is 0.6 mm nog niet zo heel gek hoor. :wink: Nieuw is ie zo tussen de 0.2 en 0.4 namelijk.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo feb 08, 2006 11:26

Je had toch die foto's laten zien ? Was niks mis met dat spul hoor, gewoon nieuwe veren d'rop maar bij die nieuwe moet je misschien wel de slotspeling nog even ruimen -> 0.3

Rob75
Guru
Guru

wo feb 08, 2006 11:38

@ @lfa@lgra: ik bedoel ook met slotspeling de ruimte tussen de zuigerveereinden. De speling in de zuiger was binnen de specs.

Op de foto's is slijtage te zien en inderdaar die valt mee. Echter het slijtagebeeld duidt op tekort aan smering. Kan door te weinig olie zijn of door lekkage van mengsel langs de veren.

Vandaar dus mijn vraag over de zuigerveren en slotgroottes en veerspanning. De combinatie van dit alles geeft een beeld over de algehele slijtage.

Bedankt voor alle reacties,

Rob

GTV
Guru
Guru

wo feb 08, 2006 11:48

Als je alleen zuigerveren wilt vervangen moet je eens vragen naar goetze die hebben speciale voor ingelopen motoren ze hebben ook al rekening gehouden met de evt stootranden daar zit een kantje aangeslepen.
Ik heb ze al div. keren gebruikt in oude motoren met zeer goede resultaten.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Zuigerveren Nord-blok

wo feb 08, 2006 11:48

[quote="Rob75"] Kan door te weinig olie zijn of door lekkage van mengsel langs de veren.

Vandaar dus mijn vraag over de zuigerveren en slotgroottes en veerspanning. De combinatie van dit alles geeft een beeld over de algehele slijtage.
/quote]

Dat zou dan je olieschraapveer zijn, niet die andere twee, maar nogmaals, die krassen vielen echt wel mij m.i.

Andretti Molletti

wo feb 08, 2006 11:49

Ook die valproef in de cilinder is nietszeggend..
Meet je slotspeling (wat mi verloren tijd is want je vernieuwd ze na 20??? jaar toch wel ;)
Meet de zuigerveerspeling in de groef idd.
Meet de zuiger en de bus en bepaal de speling.
Meet de bus op tapsheid en onrondheid..

en dan weet je wat je doen moet,
De foto met de grofjes op de zijkant is niet verontrustend, maar een zuiger kan niet op speling ed op een foto beoordeeld worden..
Als je toch bezig bent, weeg je zuigers dan gelijk uit he!

Rob75
Guru
Guru

wo feb 08, 2006 14:52

Kijk dat zijn tips waar ik wat aan heb.
Gaan we maar fijn aan het meten.

Bedankt allen,

Rob

Terug naar “Algemene Technische vragen”