Crossroads

Krukas of drijfstanglager kapot :(

wo feb 01, 2006 14:23

Mijn garage heeft geconstateerd dat er in mijn '99 156 1.8 TS een krukas of drijfstanglager kapot is.
De garage raadt aan een ruilmotor erin te zetten.

Wat zouden jullie doen?
Elders op het forum las ik over een 164 waarbij de lagers repareren duurder was dan een ruilmotor erin zetten.
Mensen met ervaring hiermee? Rijdt de auto weer als tevoren of is het geen aanrader er een andere motor in te zetten?

En indien vervangen verstandig is, waar kan ik dan het beste een ruilmotor vandaan halen en/of dit laten doen want zelf kan ik het niet.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Krukas of drijfstanglager kapot :(

wo feb 01, 2006 14:29

Een ruilmotor is het verstandigste. Mogelijk heeft je krukas schade opgelopen. Kosten (werkuren) motor demonteren, alles opmeten, eventueel krukas terug laten draaien, alle lagers vervangen in dat geval (overmaat) wegen niet op tegen werkuren voor een motor-wisseltruuk.
Is ie d'r plots volledig doorgegaan of hoorde je al langere tijd iets ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Crossroads

wo feb 01, 2006 14:58

Het is plotseling gebeurd denk ik.
Mijn vriendin reed ermee en we hebben 'm nog maar pas :(
Ik rij zelf met een JTD dus heb maar 200 km met de 1.8 TS gereden.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Krukas of drijfstanglager kapot :(

wo feb 01, 2006 15:14

Het is plotseling gebeurd denk ik.
Mijn vriendin reed ermee en we hebben 'm nog maar pas :(
Ik rij zelf met een JTD dus heb maar 200 km met de 1.8 TS gereden.
een behoorlijk gerammel ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Crossroads

wo feb 01, 2006 15:26

Ja, een soort galopperend paard zeg maar.
Betekent dat drama? :(

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo feb 01, 2006 20:47

Is er een duidelijk diagnose gesteld? Dus of een drijfstanglager of een krukaslager?

Gaat het om een drijfstanglager dan zijn de kosten relatief laag. Het carter eraf en je kunt erbij. Als de krukas niet gesleten is tenminste dan valt het mee. Bij een krukaslager moet de motor eruit en wordt het al snel lonend om een ruilmotor te monteren. Zeker omdat dan echt de hele motor uit elkaar moet en de bijkomende kosten in arbeid en onderdelen niet leuk zijn.

Ofwel, laat eerst een duidelijke diagnose stellen. Een goede garage (of hobby monteur in de buurt) kan dat. Andere vraag: hoeveel kilometer staat er op de klok?

Succes,

Rob

Crossroads

do feb 02, 2006 00:11

Er staan 180.000 km's op de klok, zou op zich moeten kunnen met maar 6.000 km per jaar!
Er is nog niet echt een hele duidelijke diagnose gesteld, wellicht laat ik dat doen bij een dealer in de buurt omdat ik zelf geen hobbist in de buurt van Zwolle ken.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 02, 2006 00:42

Even de carterpan lichten en je weet hoe laat het is. je kunt dan lagerkappen van krukas en drijfstangen demonteren en zo jien of de krukas de ellende heeft overleeft. zo ja, dan kun je nieuwe lager monteren. Zo nee, dan ruilblok. Maaaaaaaar, het is natuurlijk wel belangrijk de oorzaak van de lagerschade te achterhalen/ te verhelpen! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Crossroads

do feb 09, 2006 17:04

De Alfa dealer in Meppel heeft inmiddels diagnose gesteld. De carterpan is losgeweest en de krukas is beschadigd, drijfstang & drijfstanglagers.
Daarnaast is de stop ook lek van de carterpan.

Waar ik zelf nu aan denk is een 150 kilo wegende kennis die met de auto heeft gejaagd (koude motor wegrijden & hard over een drempel) waardoor er wellicht olie uit is gelopen en toen e.e.a. is beschadigd. Omdat we de auto nog maar net hadden kan ik moeilijk inschatten of het daardoor komt maar het is misschien net de klap geweest die 'ie niet meer kon hebben.

Ik wacht nu de prijsopgave af van de dealer maar ik denk dat een ruilmotor niet haalbaar is gezien de dagwaarde van de auto.
Wat zouden jullie doen? :cry:

Floor
Guru
Guru

do feb 09, 2006 22:08

Van je vrienden..........

Ik zou de prijsopgave afwachten, zo weinig is een '99 156 toch ook weer niet waard?

Foutje in je onderschrift trouwens?

Alfa 156 1.9 JTD 16V '03
Alfa 156 1.9 JTD '99
Alfa 155 1.8 TS '94
Oo==v==oO

Crossroads

vr feb 10, 2006 08:54

Ruilmotor inclusief inbouwen tussen de 3600 - 5000 euro. Ruilmotor op zich 2000 ex. BTW alleen dan zonder montage.
Repareren van de huidige schade kost 2600 euro alleen weet je dan niet zeker of er nog meer schade uit voortkomt (Cilinderkoppen o.i.d.?)

Ik heb niet zo heel veel voor de auto betaald met 3500 euro aanschaf dus het is geen ramp alleen wel zonde!
De auto is van mijn vriendin, ik beperk me tot de 3 in mijn onderschrift ;)

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr feb 10, 2006 14:46

:idea: Kijk eens bij de onderdelenlijn of partfinder of er ergens een ruilblok te vinden is?
mocht je die voor weinig vinden: vraag het dan even op het forum.....voor inbouw.... Wellicht kom je veel goedkoper uit???
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”