Roest
Newbie
Newbie

Een rokende olie-lekkende GTV!

vr jan 27, 2006 19:32

Hallo,

Ik heb een andere motor in mijn GTV 2.0l ('83) gezet. Hij loopt goed, ik heb er echter nog niet veel mee gereden, omdat de APK is verlopen. Maarrr... hij rookt, witte rook. Het blok dat er nu inzit heeft een hele tijd in een schuur gestaan bij de verkoper. Hij is deels gereviseerd, ik kan er niet 100% zeker van zijn dat het een goede motor is, maar daar ga ik wel vanuit.
Wat kan het zijn? Gaat dit over als ik er wel een tijd mee rij of heb ik een groot probleem?
Probleem twee is dat ik 'm vorige week naar de garage wilde rijden, maar ontdekte dat de olie er uitstroomde voor bij het blok (na een paar honderd meter rijden). Is dat een kapotte oliezender of kan het ook iets anders zijn?
Graag advies.
(Leuk hoor, zo'n GTV, prachtige auto, maar ik heb er wel erg veel ellende mee!) :( :D

Groetjes, Simone
GTV 2.0 1983
75 1.8 IE 1992

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Een rokende olie-lekkende GTV!

vr jan 27, 2006 19:55

Oeioei.. Witte rook is koelvloeistof wat naar buiten gegooid word... Hou goed je nivo in de gaten en kijk eens bij warme motor of er belletjes in je koelvloeistof tankje naar boven borrelen.. Ik ben bang dat je koppakking eraan is... Het is niet gewoon condens omdat de auto al een tijd stil staat? :P

Tja, die olie lekkage kan natuurlijk van alles zijn, van een simpel zendertje tot de keerring...

Kun je niet zien waar het vandaan komt?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 27, 2006 20:51

Ik hoop dat het niet je koppakking is, als je net de motor ingobouwd hebt... maar goed, ronalds advies snijdt wel hout (DEELS gereviseerd... dat vind ik eng). Heb je het blok ook schoongemaakt voor het eringing? Want dan is de oliebron wellicht makkelijk te vinden. Anders kun je misschien toch eea eens reinigen en zien waar het vandaan komt.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Roest
Newbie
Newbie

za jan 28, 2006 11:42

Van die rook word ik nu erg zenuwachtig, is nl. geen prettig gezicht als je net een heel weekend bezig bent geweest om er een 'nieuw' blok in te zetten!
Maar misschien is het inderdaad alleen condens. Dat hoop ik dan maar. Een kapotte koppakking vind ik ook nog niet zo erg.
Als de motor op zich maar goed is. Maar daar kom ik snel genoeg achter als ik er wel mee kan rijden.
Zo niet, dan duw ik 'm denk ik in een van de grachten hier! :roll:
Mbt. dat lekken, zal ik 'm inderdaad eerst eens schoonmaken om te kijken waar de olie precies vandaan komt.
GTV 2.0 1983
75 1.8 IE 1992

Roest
Newbie
Newbie

za jan 28, 2006 11:47

P.s. DEELS gereviseerd is ook eng. Maar het leek echt een goede motor, ik heb wel rondgeshopped voor ik 'm kocht.
Maar als je 'm niet kan horen lopen blijft het wel afwachten natuurlijk...
GTV 2.0 1983
75 1.8 IE 1992

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 28, 2006 13:23

Het zou kunnen dat de waterkanalen zijn gecorrodeerd. Als motor na 15 min nog behoorlijk witte rook uitstoot, zou het wel eens
wat meer als slechts een koppakking kunnen zijn.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Een rokende olie-lekkende GTV!

zo jan 29, 2006 21:00

Zo niet, dan duw ik 'm denk ik in een van de grachten hier! :roll:
durf het eens, rol hem dan maar hierheen!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

patje1100
Guru
Guru

zo jan 29, 2006 21:12

Roest@ Het is buiten nu erg koud. Elke uitlaat blaast nu witte rook.( en degene die nu beweren van niet hebben allemaal een lek spruitstuk :lol: ) Als je je motor nu met warme uitlaat uit zet zal er extra veel condens ontstaan.

Trek maar eens een bougie als ie een tijdje gelopen heeft. Als er 1 hele schone bij zit zijn die andere 3 dus vies :wink: maar die schone is dan schoon vanwege koelvloeistof in je verbrandingsruimte en dat duidt idd op een lekke koppakking.

Roest
Newbie
Newbie

di jan 31, 2006 02:25

O.k. Ik moet er eerst maar eens een uurtje mee gaan rijden. En dan zien wat het effect is.
Punt is dat 'ie daarvoor eerst gekeurd moet worden...(kip-ei-situatie, zeg maar).
Een koppakking vervangen vind ik te overzien, dat heb ik bij het vorige blok al eens eerder gedaan.
Ik hoop alleen wel dat de motor verder goed is. Ik heb bij deze GTV namelijk al eerder een koppakking moeten vervangen, de koppeling gereviseerd en nu de motor vervangen. En ik heb hem pas drie jaar! Maar goed, daar kies je voor.
N.b. Ik heb ook nog een 75, die ik nu te koop heb staan (ook op dit forum). Die is eigenlijk beter dan mijn GTV., maar heeft toch niet mijn voorkeur......wat doe je eraan? :roll:
GTV 2.0 1983
75 1.8 IE 1992

Roest
Newbie
Newbie

za feb 11, 2006 21:13

Volgende week zaterdag gaan we hem keuren, ik ben erg benieuwd. Wat ik al zei, een nieuwe koppakking vind ik niet zo'n probleem, als de motor verder maar goed is. Er zit al zo veel werk in die auto (o.a. gereviseerde koppeling, en al eens een nieuwe koppakking).
GTV 2.0 1983
75 1.8 IE 1992

Roest
Newbie
Newbie

do feb 16, 2006 22:40

Zaterdag gaan we de koppakking vervangen en hem keuren. Iemand nog tips? Bijvoorbeeld over de electra, dat blijft een ramp! Doet het ene lampje het wel weer, dan valt de volgende uit... En lampjes die het maanden niet hebben gedaan, doen het ineens wel weer.....
P.s. hoop met mij mee dat de motor verder goed is :-k
GTV 2.0 1983
75 1.8 IE 1992

Floor
Guru
Guru

do feb 16, 2006 22:47

Zaterdag gaan we de koppakking vervangen en hem keuren. Iemand nog tips? Bijvoorbeeld over de electra, dat blijft een ramp! Doet het ene lampje het wel weer, dan valt de volgende uit... En lampjes die het maanden niet hebben gedaan, doen het ineens wel weer.....
Massa controleren, contactjes schoonmaken, zekeringen en contacten met houder schoonmaken is een aardige start.

We hopen met je mee :wink:
Oo==v==oO

Roest
Newbie
Newbie

do feb 16, 2006 23:19

Thanks, ik laat het wel weten... :wink:
GTV 2.0 1983
75 1.8 IE 1992

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr feb 17, 2006 01:12

Ja, en dan ook nog: was de kop met die deelrevisie al afgeweest?
Of is er een niet gevlakte kop op een nieuwe pakking gezet?

Misschien hoef ik je helemaal niet te adviseren de kop op vlakheid te checken? :?:
(zou zonde zijn van de moeite)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr feb 17, 2006 10:32

:shock: :shock: Zomaar zonder vast te stellen wat er nu aan de hand is een koppakking vervangen???

Ga eerst eens met dat ding rijden en draai hem eens lekker warm. Pas dan kun je wat meer zeggen over wat er aan de hand is. ( Zie verhaal @ Pattje 1100)

Stationair draaiend en/of beetje gasgevend wordt zo'n blok echt niet zomaar warm hoor.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”