DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

knabbelschaar?

do feb 09, 2006 08:57

Wie van jullie heeft er ervaring met een knabbelschaar? Is het een zinvolle investering als je zo nu dan wat plaatwerk vervangt of valt het tegen? Tot nog toe gebruikte ik altijd een flex met een extra dun snijschijfje erin en een blikschaar en dan gaat meestal ook wel. Maar voor sommige situaties lijkt een knabbelschaar me ook wel handig. Wat is jullie praktijkervaring en wat mag z'on knabbelschaar ongeveer kosten? (een goede luchtcompressor staat er al)

Mzzl,
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: knabbelschaar?

ma feb 20, 2006 13:00

Nou ja zeg, ga me nou niet vertellen dat met al die roestende alfa's niemand iets zinnigs over plaatwerkgereedschap weet te zeggen?! Niemand hier ooit met z'on ding gewerkt?

Gr,
DJ

Mobster

ma feb 20, 2006 13:07

Een knabbelschaar haalt nog redelijk grote stukken uit en werkt soms nogal grof.
Ik gebruik zo'n elektrische figuurzaag, werkt zéér goed. Om moeilijk bereikbare stukken uit te halen gebruik ik een mesje op perslucht.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma feb 20, 2006 14:37

Ja daar heb ik er 2 van.....de elektrische werkt het best. Op lucht knabbelen is niks - de elektrieke knabbelt fijntjes en laat de plaat niet "golven".
Hij heeft de vorm van een decoupeerzaag (veel zwaarder) Echter werkt het best op rechtere stukken

Nog een tip: koop een goede handschaar. (MET EEN SUPERHOOFDLETTER G) 8) ....Daar heb ik er veel van versleten maar voor mij is de meest ouderwetse vorm de beste - en niet van die moderne rommel met kerfjes op de schaar....allemaal bagger.
Geloof me - wij knippen maandelijks knap wat metaal weg! (dit jaar al 50 kilo plaat)

Dit is wel wat voor een elektrieke (Makita)
Afbeelding

Deze is qua bek bijna goed (ik heb deze vanaf de bek gezien uit 1 stuk - lijkt meer op een nijptang)
Afbeelding

Bij die handmatige dingen zijn logischerwijs het schanier het belangrijkst...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

164 Q4

ma feb 20, 2006 17:35

Ik heb er ook een op lucht en een electrische en die electrische gebruik ik het meest. Voordeel is dat je het plaat mooi vlak houdt en er geen metaaldeeltjes afkomen die kunnen gaan roesten :!: (denk daar heel goed om bij een decoupeerzaag of nog erger: flexen). Nadeel is dat je er niet mee door bijv. profielen heenkomt.
Dat electrische spul is behoorlijk aan de prijs dus ik betwijfel of het zich wel loont voor jou. Een handschaar doet het namelijk ook.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma feb 20, 2006 18:07

Gedore handschaar :roll: misschien!
Knabbelen is voor het grove werk........

Slijpschijf gaat ook heel erg goed :!:

ciclista
Guru
Guru

ma feb 20, 2006 18:43

Ik heb al vele jaren een handknabbelschaar. Voor niet al te grote stukken gaat dat goed, kost wel wat kracht. Ik heb niet eens een gewone blikschaar, heb bijna nooit gekruld blik nodig.
Afbeelding

Ik doe echter geen meters per maand.
bron plaatje rustbuster
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma feb 20, 2006 18:46

OK hier kan ik nog eens iets mee. Heb al 2 aardige blikscharen maar met blikschaar krijg je vervorming.
Bedankt voor de tips.

Gr,
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”