whazzaa

ALFA 156 1.9 JTD problemen met warme motor en starten

ma feb 20, 2006 11:51

Sinds kort heb ik last van vreemde problemen, als ik de auto start met een koude motor heb ik geen problemen en kan ik rijden totdat de tank leeg is.
Alleen als ik een tussenstop maak van een 5 min, en de motor is gewoon normaal warm, kan ik de auto met geen mogelijkheid starten.
Ik moet dan wachten totdat de motor enigsinds is afgekoeld, ongeveer 20 tot 25 minuten wachten en dan start de motor direct zonder problemen.

Startmotor werkt gewoon alleen wil niet aanslaan, is dit een bekend probleem of enige suggesties waar ik dit probleem moet zoeken.

Mvgr

Ray

whazzaa

RE: ALFA 156 1.9 JTD problemen met warme motor en starten

ma feb 20, 2006 16:07

Ik ben even op zoek geweest via google en ben er volgens mij uit, overal geeft men aan dat de bdp sensor kapot is.
Althans voor 99% zekerheid, ik ga eens kijken wat zo'n sensor kost.....

Groet

Ray

Andretti Molletti

ma feb 20, 2006 16:39

monoloog?? ;)

Welkom op het forum!

Eigenwijs als ik ben, de temperatuur heeft niets van doen met je bdp-sensor cq startprobleem..
Enige wat ik me kan indenken is dat je BDP sensor verder van je blok komt te zitten als de boel warm is en dan bij starttoerental te weinig spanning geeft.... :?

TEST!

als je motor start begint je toerenteller net uit de hoek te komen... slaat i aan dan schiet die naar 1000 rpm ongeveer..
Start je motor en slaat i niet aan, zoals jouw probleem... oke dat van je auto dan ;), dan zal tijdens warme start/niet aanslaan je BDPsensor storing ervoor zorgen dat je toerenteller totaal NIET uitslaat...
Het is geen garantie maar de enige test die ik kan bedenken die een "leek" zelf kan doen en niets kost...
slaat de teller dus uit dan is je BDP definitief niet stuk!!

Je kan ook gericht in de garage met een tester zo je BDP testen.. neem de drukregelaar los zodat de motor niet aanslaat en kijk of je BDP sensor spanning afgeeft..

Zelf denk ik eerder aan je druksensor op de rail.. maar ook die is makkelijk te testen.. gewoon loskoppelen als i niet start en dan opnieuw starten... de motor gaat in noodloop, maar slaat dan WEL aan!!!
De druksensor is een sensor die haaks op de Rail gemonteerd is en een driepolige platte stekker heeft.. Je kap over de motor heen moet er dan wel even af...

En als het dat niet is... tja vraag Berlinista want die kan alles beter dan ik :jumping:

whazzaa

wo feb 22, 2006 10:56

Hey bedankt voor de tips,

Ga ze uitproberen eens zien wat er echt kapot is, dit probleem begint een beetje vervelend te worden.
Onderweg moet ik niet zonder benzine komen te staan want dan moet ik een half uur gaan koffie drinken totdat ik weer kan starten.

Volgens diverse forums is mijn probleem beschrijving iets wat uit de bdp sensor zou moeten komen, alleen wachten totdat de sensor geheel kapot is en dan start ie helemaal niet meer.
Het zou komen dat door de warmte van de motor er voor zorgt dat de sensor een foutive waarde doorgeeft een de ecu en daardoor kan er niet gestart worden, en zodra de motor afgekoeld is wordt de sensor niet meer beinvloed en zou moeten starten, wat bij mijn auto het geval is.

Maar mocht ik het probleem kunnen fixen laat ik het hier zeer zeker achter, dan heeft iemand anders er misschien straks nog wat aan.

Groet

Ray

alfa155-v6
Member
Member
Contacteer: Website

wo feb 22, 2006 23:44

Het is de BDP sensor, mijn 156 heeft 6 maanden geleden exact hetzelfde gedrag vertoond. Koudstart was geen enkel probleem, warm starten ook niet (een eind rijden, en winkel binnen en buiten op minder dan 5 minuten gaf geen problemen)
Langer dan 5 minuten de motor stil, hield in dat ik 15 minuten moest wachten voordat ie weer startte. Volgens de garage was dat de BDP sensor, en valt dat vaak voor..
Alfa 33 1.3S - 1988
Alfa 155 2.5V6 - 1993 (verkocht.. (eigenlijk "weggegeven")
Alfa Montreal - 1973
Alfa 159 1.9 JTDm - 2007
Alfa 159.2.0 JTDM - 2011
Alfa Romeo Giulia Ti Verdi Visconti - 2021

Bezoek: www.cosa-nostra.be

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do feb 23, 2006 11:53

Wat ik alleen niet snap is dat, dit probleem dan alleen optreedt bij het warm starten. Ik lees dat de sensor door de warmte geen goed signaal kan afgeven. Dit moet dan toch ook optreden als de motor warm is tijdens het rijden ???????

Ik weet niet of het de BDP sensor is, alleen de verklaring dat die door warmte geen goede waarde kan afgeven geloof ik niet, want dan kan de sensor het tijdens het rijden ook nietgoed doen en daar zul je dan ook wel wat van merken.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

do feb 23, 2006 12:35

Als een 75 niet start is het 8 van de 10 keer het contactslot...

gewoon vervangen en probleem weg...

jammer als je net bij de 20 % hoort met een andere storing..

Rens, het is nou eenmaal zo dat de meeste vervangen en hopen...

diagnose stellen is een vies woord geworden, lees duur in eerste instantie....

Blijkbaar gokt men tegenwoordig (onbewust) graag?? :?

Terug naar “Algemene Technische vragen”