Gebruikersavatar
MarcoSprint
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Vlissingen

bonkende veerpoot

zo feb 26, 2006 16:12

Gisteren heb ik allebei mijn veerpoten van voren bij mijn 33 vervangen voor twee tweedehands poten. Ik heb alleen de poten vervangen en niet de lagers omdat deze nog geen klachten gaven. Nu blijkt dat na een proefrit, dat de linkerpoot een bonkend geluid geeft bij het inveren. Naar mijn weten is alles gewoon goed gemonteerd. Alle bevestigingsbouten zijn goed aangedraaid en gecontroleerd, en de veer zit goed in de schotels. Weet iemand wat dit kan zijn? Vooral bij diepe putten of bij drempels is het geluid goed te horen. Hij stuurt verder wel goed en geeft geen bijgeluiden bij het sturen, dus naar mijn idee is het lager gewoon goed. De schokdemping lijkt in orde te zijn, als hij inveert staat hij na 1 keer veren weer keurig stil, alleen hoor je bij flink inveren dus dat bonkende geluid. Wie weet er wat dit kan zijn? Alvast bedankt.
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Gebruikersavatar
Canguro
Member
Member
Berichten: 154
Lid geworden op: zo dec 18, 2005 04:39
Locatie: Groningen

RE: bonkende veerpoot

zo feb 26, 2006 19:23

ha deze kan ik wel beantwoorden:
bij dit soort klachten zit er maar een ding op nl.
de gehele wielophanging controleren op speling.
mocht je het zelf niet goed weten, laat dit dan doen door iemand die weet waar die naar zoekt en het liefst op een brug.
ik ben geneigd te denken dat die poot gewoon niet deugt maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
is de onderte veerschotel niet losgeschoten? controleer of ze beide kanten even hoog zijn.

veerpoot guru
Laatst gewijzigd door Canguro op do apr 06, 2006 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten
Patrizio

33 1.7IE 8v
33 1.7IE 16v

Afbeelding

Gebruikersavatar
MarcoSprint
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Vlissingen

RE: bonkende veerpoot

zo feb 26, 2006 19:33

Nee, de onderste schotel is keihard en zit netjes op z'n plaats. Bedankt voor je tip, ik zal er morgen naar kijken. Ik zat zelf aan mijn aandrijf-as te denken die er misschien niet goed in zit.
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: bonkende veerpoot

ma feb 27, 2006 10:29

Idd ik ken dit probleem ok, heb het zelf gehad toen ik mijn schotels en lagers vervaangen had. Wat bleek je moet het boeltje weer goed aandraaien de minste of geringste speling zorgt voor een reelijke bonk bij ieder klein kuiltje.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: bonkende veerpoot

ma feb 27, 2006 17:31

dat lijkt me sowieso wel handig .....











zelfs voor de eierwekker :lol:

Gebruikersavatar
MarcoSprint
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Vlissingen

RE: bonkende veerpoot

ma feb 27, 2006 18:28

Ik heb gevonden wat de oorzaak van het gerammel is, en het is gelukkig niet de veerpoot. Er zit speling op de bevestiging van mijn remklauw. De remklauw zit met twee bouten vast in een metalen beugel. Het bovenste gat is zodanig uitgesleten dat de klauw rammelt. Vroeger viel dit niet op omdat de oude veerpoten veel soepeler geveerd. Morgen ga ik achter een nieuwe beugel aan en dan moet het goed zijn. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Terug naar “Algemene Technische vragen”