Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

brandstofprobleem 33 1.7 IE

ma mar 13, 2006 20:38

Afgelopen zaterdagmiddag gestrand met de 33

ik reed 100 km/u toen hij opeens ermee ophield, 3 banen naar rechts tussn de vrachtwagens door naar de vluchtstrook.
nooit meer willen aanslaan.
de brandstofpomp draaide niet meer.

vanmiddag het brandstofpomprelais vervangen, en als ik nu het contact aanzet, begint de pomp te draaien, eventjes maar
dan stopt hij met draaien.

ik heb nu even geen idee meer wat er aan de hand is, graag tips waar te zoeken
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

ma mar 13, 2006 20:49

pomp zelf verstopt?
haal em eens los en kijk of ie op rechtstreeks 12 volt wel draait...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

ma mar 13, 2006 20:53

zou kunnen, hij maakte al wel behoorlijk wat herrie
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

ma mar 13, 2006 21:00

ik had laatst een zelfde probleem met een ander merk.... bleek dat er vuil in de pomp was gekomen waarna de pomp stuk ging....
Het even draaien duidt, mi.i., op een hapering van de pomp veroorzaakt door vuil of roest....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Mobster

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

ma mar 13, 2006 21:44

Mijn 33 pomp maakt al 6 jaar herrie in koud weer en werkt nog altijd, dus zou me daar geen zorgen om maken.

je zekering is nog ok veronderstel ik.

Misshien even de pomp met perslucht doorblazen en laten draaien in een bokaaltje met propere brandstof.
Wanneer de pomp roestdeeltjes binnentrekt komen er problemen..
Slechte bekabeling kan ook een mogelijkheid zijn ik zou even de spanning meten op de klemmen aan de pomp.
Zijn de klemmen niet te roestig, kopervet kan wonderen doen.

Tip: een voorfilter plaatsen aan de aanzuig zeker te zijn (bovenste figuurtje)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

di mar 14, 2006 08:53

Volgens mij is het normaal dat je pomp als je het contact aanzet even gaat draaien en daarna stopt. Hiermee bouwt hij druk op in de brandstofrail. Anders zou je bij ingeschakeld contact maar niet lopende motor altijd een draaiende brandstofpomp hebben. Als je start hoort hij natuurlijk wel continu te gaan draaien.

Hoe deze schakeling precies werkt weet ik niet, maar het lijkt me dat je het hier moet zoeken.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

di mar 14, 2006 09:00

Volgens mij is het normaal dat je pomp als je het contact aanzet even gaat draaien en daarna stopt. Hiermee bouwt hij druk op in de brandstofrail. Anders zou je bij ingeschakeld contact maar niet lopende motor altijd een draaiende brandstofpomp hebben. Als je start hoort hij natuurlijk wel continu te gaan draaien.

Hoe deze schakeling precies werkt weet ik niet, maar het lijkt me dat je het hier moet zoeken.
systeem laat de pomp idd even lopen om brandstofsysteem op druk te zetten, wanneer er geen motorloop is gaat ie na een seconde of 3 weer uit. Is volkomen normaal en zo bij iedere 33 die ik al heb gehad.
Alleen bij m'n nieuwe 16V hoor ik 't niet.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

di mar 14, 2006 10:18

Beetje off-topic, excuus!

Weet iemand waar de brandstofpomp zijn spanning vandaan haalt? Bij mij loopt er een directe draad van de +pool van de accu naar de pomp. Ik heb gelezen dat dit een manier kan zijn om te testen of de pomp het nog goed doet, maar volgens mij hoort het niet zo. Ik wil de situatie dus graag weer origineel maken, want zo een losse draad onder de auto lijkt me niet zo fijn.

Komt die draad van de boom die naar de achterlichten gaat?

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

di mar 14, 2006 10:48

Ik heb hetzelfde probleem met de 33 gehad. het bleek dat de pomp wel draaide maar niet genoeg druk opbouwde. Andere pomp gehaald bij de sloop ingebouwd en het motorretje liep weer als een zonnetje.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

Re: RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

di mar 14, 2006 10:49

Volgens mij is het normaal dat je pomp als je het contact aanzet even gaat draaien en daarna stopt. Hiermee bouwt hij druk op in de brandstofrail. Anders zou je bij ingeschakeld contact maar niet lopende motor altijd een draaiende brandstofpomp hebben. Als je start hoort hij natuurlijk wel continu te gaan draaien.

Hoe deze schakeling precies werkt weet ik niet, maar het lijkt me dat je het hier moet zoeken.
systeem laat de pomp idd even lopen om brandstofsysteem op druk te zetten, wanneer er geen motorloop is gaat ie na een seconde of 3 weer uit. Is volkomen normaal en zo bij iedere 33 die ik al heb gehad.
Alleen bij m'n nieuwe 16V hoor ik 't niet.

Geldt dit voor zowel LE-Jetronic als de Motronics versies. Mijn ex 33 1.7ie uit 1991 was een LE-Jetronic en die deed dit volgens mij niet, maar het is alweer een tijdje (1999) geleden dat ik de auto verkocht heb.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

di mar 14, 2006 12:26

Mijn vorige LE deed het, mijn vroegere Motronic deed het (en die was nieuw, dus het hoort zo :wink: ) Alle andere 33's die ik me kan herinneren doen het, maar mijn 16V doet 't niet. (en die start even goed hoor)

Graffi, wat ik niet uit je post kan opmaken is of ie 't weer doet met dat nieuwe relais (maar ik neem aan van niet gezien je topic :wink: )
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

di mar 14, 2006 23:21

nope, doet het nog steeds niet, ik denk dat ik hem maar in de fik steek ofzo :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

wo mar 15, 2006 08:49

en heb je em al direct aan de 12V gehad?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

wo mar 15, 2006 21:12

nope, is me op het moment ook net effe te koud om er serieus mee te proberen :wink:


dusseh, heb ik maar even voor itjdelijk een 33 1.4 IE gekocht :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

wo mar 15, 2006 22:30

dusseh, heb ik maar even voor itjdelijk een 33 1.4 IE gekocht :wink:
Dat is een rigoreuse manier van eht probleem verhelpen:)

Tja, mosterd na de maaltijd... De pomp draait bij contact aanzetten altijd even. Maakte hij bij jou eerst veel lawaai (lees: je hoorde hem lopen) dan was hij aan het overlijden. Ik zou geeneens de gok nemen en gewoon een nieuwe pomp kopen. Overigens, een pomp van een 75 (iig. TS) is precies gelijk aan die van de 33.

@Michel; ook bij jou zou hij eigenlijk even moeten lopen..
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Terug naar “Algemene Technische vragen”