Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Twee vragen

do mar 16, 2006 16:47

De eerste:

waarom zit de moer van de krukaspoelie op een Nordblok, in dit geval van een 75 2.0 met carbs zo verschrikkelijk vast? Volgens de Alfetta manual is het moment zo'n 190 Nm waarmee deze vastzit en zou je de moer dus met flinke kracht los moeten kunnen krijgen.

De tweede:

kun je van een 75 het 1.8ie blok verwisselen door en 2.0 blok met gebruikmaking van dezelfde injectie-installatie? Ofwel het 1.8 mechaniek verangen door een 2.0 mechaniek? De overige delen als cardanas en bak zijn volgens mij gelijk.

Alvast bedankt,

Rob

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Twee vragen

do mar 16, 2006 18:49

- waarom de krukasmoer zo vast zit? geen idee maar met een luchtsleutel en dop 36 moet ie zo los zijn.....(althans dat was bij mij wel 6x het geval..)

- ja in principe kan je de mechaniek van een 2 liter (geen TS!!) gebruiken ipv de 1.8
de injectie kan je overzetten en het hele spul zal er goed op lopen. Eigenlijk kom je helemaal boven in toeren (vanaf 5000 toeren) iets brandstof tekort dus daar zal je een vermogensdip hebben maar bij normaal dagelijk gebruik is het geen enkel probleem..
Wil je er mee gaan racen?? dan zou ik de 1.8 injectie niet op een 2.0 toepassen maar dat is een ander verhaal.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

GTV
Guru
Guru

do mar 16, 2006 19:05

Volgens mij heeft Arjan Cats ook deze combinatie (alfa 75 forum)

Andretti Molletti

do mar 16, 2006 19:19

1 vraag nog open he ??

;)

Als je gas loslaat wil je poelie inclusief dynamo en waterpomp lekker doorgaan... en geeft een snoei aan je krukaspoelie..
Daarnaast klem je het kettingtandwiel vast met die moer.. reden te over om al die verliespk's goed te borgen... met 190Nm dus!

:)

(goed geantwoordt?)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do mar 16, 2006 20:21

ik dacht dat de vraag was: Waarom zit ie zo vast terwijl ie maar met 190 NM is aangetrokken?
want 190 NM krijg je op zich zo los....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 16, 2006 20:45

Niet iedereen heeft een luchtsleutel :?
En dan kan ie loeivast zitten!

boerguus

do mar 16, 2006 21:25

mja 190 nm is op zich niet zo vast hoor
je kunt ook gewoon een pijp op de sleutel zetten (moet je wel goed gereed schap hebben natuurlijk)
kan ook mieschien beetje aan geroest zijn???
of met locktite dan moet je hm gewoon warmstoken dna lost dat spul een beetje op

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Twee vragen

do mar 16, 2006 23:13

Volgens mij heeft Arjan Cats ook deze combinatie (alfa 75 forum)
Precies! En zelfs hij is niet de eerste/ enige. Ik ben het al eerder tegen gekomen. Het kan gewoon goed dus. :)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Rob75
Guru
Guru

Re: RE: Twee vragen

do mar 16, 2006 23:17

ik dacht dat de vraag was: Waarom zit ie zo vast terwijl ie maar met 190 NM is aangetrokken?
want 190 NM krijg je op zich zo los....
Dat is precies de gedachtegang. Ooit heb ik bij een boxer de poelie losgehaald en dat ging veel makkelijker, terwijl het aanhaalmoment in de zelfde orde grootte ligt. Het lijkt er op dat de moer zichzelf vastdraait of extra geborgd wordt met een borgmiddel of een combinatie.

Helaas heb ik geen luchtsleutel maar wel een goede dop.

Dat de poelie er niet af mag lopen bij lastwissel lijkt mij ook logisch. Maar er zit ook nog een spietje op de de nodige krachten tegenhoudt. Mòet ik alleen niet vergeten dat er dan ook nog een leuk impulsmoment behouden blijft dat precies haaks op de krukas staat.

Blijft alleen nog over of een 1.8 computer (met lambda regeling) voldoende aanpassingsvermogen heeft om een 2.0 blok juist te voeden. Alternatief kan zijn een 2.0 uit de spider te nemen. Deze had in de laatste jaren ook injectie echter of dit hetzelfde type ECU is (makkelijk met de draadjes) blijft dan de vraag.

Bedankt,

Rob

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 16, 2006 23:21

of Alfa 90 2.0 injectie of Alfetta QO. :wink: Alleen zijn die beide volgens mij een iets oudere versie, L-jettronic t.o.v. motronic. :roll:
Maar nogmaals het werkt gewoon met je 1.8 computtertje. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Rob75
Guru
Guru

do mar 16, 2006 23:32

Ik bedacht inderdaa dat Arjan Cats dat al gedaan heeft (eerst het forum afzoeken!) en heb hem nog extra info gevraagd.
Ben benieuwd, nu eerst een leuke 1.8 zien te scoren.

Groet,

Rob

Terug naar “Algemene Technische vragen”